تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۳۷
تعداد بازدید: ۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین ‌المللی گفت: اولین زنگ توجه و خطر برای منطقه مکران در برنامه توسعه ششم توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، اما از سال ۸۸ تا امروز چه اتفاق مثبت افتاده است؟
به گزارش مارین نیوز، محمد خزائی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با موضوع «مکران، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی» که به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت مسایل امنیتی در این منطقه، اظهار داشت: مکران توسعه یافته نقش مهمی در افزایش امنیت منطقه ایفا می‌کند و لزوما وقتی صحبت از امنیت می‌کنیم منظور تیر، تفنگ، جنگ و دعوا نیست.
وی گفت: در فرهنگ رفتاری و مالی و سیاسی مساله مکران بسیار حساس و مهم است. در پنجاه سال گذشته بیش از شش هفت هزار میلیارد تومان هزینه کردیم برای این منطقه اما این رقم برای توسعه آن بسیار پایین است. اولین زنگ توجه و خطر برای منطقه مکران در برنامه توسعه ششم توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، اما از سال ۸۸ تا امروز چه اتفاق مثبت افتاده است؟
خزائی گفت که پاسخ به برخی سوالات بسیار مهم است از جمله اینکه توسعه این منطقه چقدر منابع مالی نیاز دارد؟ برنامه اجرایی، مالی و ساختار اداری و فنی توسعه مکران چیست؟ ۹ دستگاه در منطقه مدعی هستند و این مساله خود شرایط را پیچیده می کند.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی تصریح کرد: غیرممکن است با منابع مندرج در بودجه کشور بتوانیم این کار را انجام دهیم. برای توسعه این منطقه با همه ایده‌آل‌هایی که مطرح شده است، چند ده میلیارد دلار نیاز داریم. نقش بخش خصوصی و امنیت بخش خصوصی کجاست؟ باید توجه کنیم و به این سوال دقیق و جدی پاسخ دهیم که آیا می‌خواهیم مکران توسعه یابد یا نمی‌خواهیم؟
وی گفت: تامین منابع از دو راه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی امکان پذیر است و باید نسبت به بازگشت سرمایه حصول اطمینان داشته باشیم. اگر سرمایه گذار خارجی قرار است بیاید آیا قوانین ما کفایت می کند؟ بنده می گویم کفایت نمی‌کند. تضمین‌ها بسیار مهم است و بحث فاینانس ها در این رابطه مهم هستند که باید به این مسایل پرداخته شود.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: ما پاسخ مناسبی به فرمایشات رهبری در رابطه با توسعه کشور ندادیم، چون فقط همایش برگزار کردیم و حرف زدیم. از این رو معتقدم قطعا مسئولان این امر باید ساختار اجرایی مناسب برای این کار تاسیس کنند. باید بپذیریم که توسعه اقتصادی ایران بخشی از جنگ اقتصادی ما با دنیاست از این رو ساختار و برنامه برای تامین منابع مالی آن مهم است و بازبینی نوع تعهداتی که منطقه‌ای و بین‌المللی می‌پذیریم.
گفتنی است، چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با حضور دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه و همچنین، معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه ای و جهانی در توسعه منطقه مکران را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: