تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۴۷
تعداد بازدید: ۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مباحث زیرساختی سواحل مکران مثل تجارت خارجی، اقتصاد خارجی و توسعه دریا محور با وظایف حاکمیتی پیوند خورده است و برای دولت ‌های صاحب بندر، صاحب پرچم و صاحب ساحل تکالیفی را ایجاد می‌کند. سازمان بنادر به عنوان مجموعه‌ا‌‌‌ی که بیشترین فعالیت را در حوزه مقررات و کنوانسیون‌ها دارد برنامه جامعی برای این سواحل دارد.
به گزارش مارین نیوز، علی اکبر صفایی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفتمین پیش نشست توسعه سواحل مکران با موضوع جایگاه کشاورزی، شیلات و بنادر در توسعه سواحل مکران که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: سواحل مکران در منطقه هرمزگان و سیستان ۱۴۴۰ کیلومتر طول دارند ، این سواحل از باب رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی از باب ارتباط ایران با مناطق تولید و مصرف و همچنین از باب سیاسی به خاطر اینکه از شمال به کشورهای CIS به خصوص روسیه و از جنوب به آب های آزاد می رسد از اهمیت استراتژیک برخوردار هست.
وی ادامه داد: این سواحل می‌تواند دروازه تجارت خارجی به کشورهایی که به دریا راه ندارند مثل افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان باشد. مکران می‌تواند دروازه تجارت نفتی و غیر نفتی ایران باشد به خصوص اینکه بیشتر تجارت ایران به لحاظ وزنی از راه دریا است. این سواحل از لحاظ امنیت ملی و روابط سیاسی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
معاون وزیر راه گفت: مباحث زیرساختی این بخش مثل تجارت خارجی، اقتصاد خارجی و توسعه دریا محور با وظایف حاکمیتی پیوند خورده است و برای دولت‌های صاحب بندر، صاحب پرچم و صاحب ساحل تکالیفی را ایجاد می‌کند. سازمان بنادر به عنوان مجموعه‌ا‌‌‌ی که بیشترین فعالیت را در حوزه مقررات و کنوانسیون‌ها دارد برنامه جامعی برای این سواحل دارد.
صفایی گفت: در این منطقه با همکاری قرارگاه خاتم موج‌شکن‌هایی ایجاد شد که قایق‌های ماهیگیری محلی که در طوفا‌‌‌‌ن‌ها از بین می‌رفت سالم بماند که مورد استقبال مردم محلی قرار گرفت. سازمان بنادر در حال احداث آزادراه و خطوط ریلی هستیم تا بندر چابهار به راه‌آهن خاش وصل شود. فاز اول توسعه بندر شهید رجایی و بندر کلانتری به ظرفیت 12 میلیون تن آماده شده است و امروزه ظرفیت این بنادر به 4 میلیون تن رسیده است، احداث سیلوی 100 هزار تنی که از سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با ایجاد این سیلو سرعت تخلیه گندم و بهداشت آن افزایش پیدا می‌کند. ما به دنبال ایجاد یک سکوی ترانزیت بندری برای کشورهای دیگر هستیم.
رئیس سازمان بنادر گفت: در سواحل مکران 61 سازه دریایی وجود دارد که از این تعداد 5 سازه بنادر تجاری، 31 بندر صیادی، 7 بندر صنعتی، 8 بندر نظامی، 7 سازه تأسیساتی، 2 مجموعه گردشگری و 1 مجموعه نفتی وجود دارد، همچنین سیستم‌های پایش متعددی سازمان بنادر در ساحل و دریا دارد و اندازه‌گیری‌های عوامل مختلف اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است، این نشست با حضور علی‌‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و رئیس سامان بنادر، سیدحسین حسینی معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، محسن شاطر‌زاده سفیر سابق ایران در برزیل، ناخدا علیرضا محمدی معاون نیروی دریایی ارتش و ناخدا عباس فاضلی‌نیا فرمانده کارخانجات نیروی ریایی ارتش برگزار شد. 








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: