تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۶۶
تعداد بازدید: ۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
عضو هیات مدیره اسبق و عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید بر اینکه انجمن محل تلاش و کوشش است و کاری است بسیار پرزحمت، گفت: انتظار دارم همه اعضای انجمن به خوبی در این انتخابات پیش رو نقش آفرینی کنند و انجمن را به ریل فعالیت برگردانده و وجاهت علمی و اجتماعی آن را ارتقاء دهند.
به گزارش مارین نیوز، کاپیتان مالک علیمحمدی عضو هیات مدیره اسبق و عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران با اهمیت خواندن انتخابات هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران که در ۲۴ اسفند سال جاری برگزار می شود، گفت: پیشرفت کشور و نوآوری درکشور و رفع موانع را در انجمن ها می بینم. وقت زیادی برای انجمن عاشقانه گذاشتیم و برای رشد و تعالی انجمن کار کردیم. 
رفع موانع حوزه صنایع دریایی در گروی هم اندیشی متخصصان است
وی با تاکید بر اهمیت انجمن ها در سطح کشور افزود: صد در صد رفع موانع صنعت، به خصوص صنایع دریایی، هم اندیشی متخصصان است. کم کاری که در کشور است، یک بخش به دلیل نبود هم اندیشی متخصصان است. 
یکی از مواردی که از نظر من بسیار مهم است، اگر مشکلات متعدد در کشور هست، به دلیل کم کاری ماست که از هم اندیشی و مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری کناره می گیریم. 
وی با اشاره به اهمیت بیان نظرات کارشناسی افزود: اگر به عنوان یک کارشناس حرف نزنم و ساکت بمانم و عمل نکنم، به نوعی کم کاری کرده و دین خود به حقانیت انقلاب و حتا به بشریت ادا نکرده ام. متاسفانه القاب متعددی با خود یدک می کشیم اما به طور موثر کنار هم نمی نشینیم و هم اندیشی هدف مند و اثربخش نداریم.
وی به ارزش و اعتبار ساخت و تولید درون کشوری تاکید کرد و گفت: نباید برای ساخت و ساز ها و تولید علم و فناوری وابسته و منتظر دیگر کشورها باشیم و خود ما باید وارد میدان شویم. 
علیمحمدی بر باور خود و توانمندی داخلی تاکید کرد و گفت: توان فکری و اجرای کارهای بزرگ مانند کشتی سازی داریم. کشتی های بزرگی ساخته ایم و  می توانیم باز هم بسازیم؛ اما مشکلات وجود دارد که برای مثال مانع ساخت کشتی های جدید شده است که باید به مشورت بنشینیم تا موانع را بشناسیم و برای رفع آن برنامه داشته باشیم.
وی با اشاره به توانمندی های دریایی و نیز ارزش اقتصادی دریا به لایروبی اروند اشاره کرد و پرسید: چرا رودخانه های اقتصادی کشور لایروبی نمی شوند؟ ما که می دانیم آلاینده ها در رودخانه ها رسوب می کنند و کف آن را بالا می آورند و لازم است که لایروبی شوند؛ اما باید مطالبه گری کرد که چرا نمی شود؟
وی مسئولان دولت و مجلس را مورد  خطاب قرار داد و گفت: چرا برای انجام این فعالیت های معمول و مرسوم اقدام نمی شود؟ چرا آب فاضلاب باید مستقیم وارد تالابی مانند انزلی شود؟ ما باید خود را هم مورد خطاب قرار دهیم و بپرسیم که ما چرا حرکت نمی کنیم و چرا مطالبه گر نیستیم؟  چرا هم اندیشی را به عنوان «دانش بنیان» مد نظر قرار نمی دهیم و چرا باید کناره بگیریم و فقط انتقاد کنیم؟
ما تابوی ساخت کشتی در ایران را شکستیم اما روند ساخت کشتی کند شده است
و با اشاره به ساخت سه کشتی قاره پیما افزود: ما تابوی ساخت کشتی در ایران را شکستیم. شخصیت بزرگی مانند استاد کربلایی تمامی وقت خود را وقف ساخت کشتی کرد اما روند ساخت کشتی کند شده است. دلایل را باید شناخت و راه حل داد. 
وی با بیان تاریخچه ای از چگونگی ساخت اولین کشتی به وسیله پرشیا هرمز و شکستن طلسم کشتی سازی در ایران  گفت: باید منافع ملی را جلوتر از منافع شخصی ببینیم و باید به این باور برسیم که اگر به درستی کنار هم قرار بگیریم می توانیم بخش مهمی از منافع ملی را در حوزه دریا تامین کنیم. انجمن مهندسی دریایی ایران به شدت می تواند موثر باشد و بر اقتصاد دریایی کشور اثرات مثبت بگذارد.
کاپیتان علیمحمدی با انتقاد از کسانی که به دلایل غیرحرفه ای وارد انجمن می شوند و وقتی به نتایج دل خواه نمی رسند و کار انجمن را پرزحمت دیده و از فعالیت کناره می گیرند و فرصت ها را می سوزانند گفت: برخی وارد انجمن می شوند با دیدگاه ها و انتظاراتی که حرفه ای نیست و در چارچوب هدف و وظایف انجمن قرار نمی گیرند و بعد از مدتی ناامید می شوند و دست از فعالیت می کشند و به انجمن ضربه می زنند؛ در حالی که انجمن محل تلاش و کوشش است و کاری است بسیار پرزحمت. 
وی افزود: یکی از بزرگ ترین نتایج و دستاوردهای بزرگ انجمن مهندسی دریایی ایران، خلق موسسه رده بندی ایرانیان است که باید با افتخار از  آن یاد کرد. نتیجه بسیار بزرگی است که موجب شد پای کارشناسان غیرایرانی از بازدید و بازرسی کشتی های ایرانی قطع شود. چه معنا داشت که غریبه ها کشتی های ما را بازجویی و بازرسی کنند؟ موسسه رده بندی ایرانیان اکنون با صلابت و قدرت فعالیت می کند و برای کشور موثر است که حاصل تلاش انجمن مهندسی دریایی ایران است و ما چنین انتطارات بزرگی از انجمن داریم.
انتقاد کاپیتان علیمحمدی از سازمان بنادر و دریانوردی 
این عضو انجمن با طرح انتقاد شدید از سازمان بنادر و دریانوردی و شرح ضعف های متعدد آن، به ارزش های انجمن ها در همه اصناف تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم به توسعه پایدار در همه بخش ها از پوشاک گرفته تا صنایع غذایی و... تا حوزه دریا برسیم، باید انجمن ها را جدی بگیریم و به  آن ها بسیار اهمیت بدهیم. انجمن ها نیز باید قوی ظاهر شوند، مسائل را دقیق تحلیل و با تعامل با مسئولان به خصوص مجلس، راه کار عملی ارائه دهند. 
وی با نقد پرداخت یارانه ها، آن را اقدامی غیرکارشناسی و مخرب ارزیابی کرد و نبود نقش فعال انجمن ها را یکی از عوامل جدی پرداخت یارانه ها دانست که موجب خرد شدن سرمایه کلان کشور شد و به جای سرمایه گذاری در ساخت کارخانجات بزرگ و ایجاد اشتغال، گداپروری را رواج دادیم و افزود: در هر استان ما شوربختانه به تعداد یک کشور اروپایی، کارمند داریم که مولد نیستند. اگر سرمایه ها به سمت ساخت و سازهای بنیادین حرکت کند، نه تنها نیازی به این همه کارمند نیست؛ بلکه با کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی می توان  هم بیکاری پنهان و هم بیکاری آشکار را از بین برد. 
علیمحمدی در پایان به با تاکید بر اهمیت بازسازی چهره و نقش انجمن مهندسی دریایی ایران، انتخابات ۲۴ اسفند را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: انتظار دارم همه اعضای انجمن به خوبی در این انتخابات نقش آفرینی کنند و انجمن را به ریل فعالیت برگردانده و وجاهت علمی و اجتماعی آن را ارتقاء دهند.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: