تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۰۵
تعداد بازدید: ۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی تاکید کرد: با دستور رئیس جمهور، مبنی بر تشکیل کارگروه اقتصاد دریا در دولت، در سال ۱۴۰۲ برنامه‌های جدی با موضوع اقتصاد دریاپایه و توسعه سواحل کشور در دست تدارک داریم.
به گزارش مارین نیوز، مهرداد بذرپاش در آئین بهره‌ برداری از بندر چند منظوره خمیر در استان هرمزگان تاکید کرد: بر اساس راهبرد اقتصاد دریا لازم است تمام زیرساخت‌ های مورد نیاز بندری و دریایی به سرعت احداث و تکمیل شود و در چرخه فعالیت‌ های تجاری و بازرگانی قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند و هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
بذرپاش گفت: امروز ۲۵ کیلومتر از کریدور ساحل جنوبی کشور در استان هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که هفته گذشته نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر در بوشهر به بهره‌ برداری رسیده بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر لایروبی همه بنادر از جمله بنادر کوچک مردمی، خاطر نشان کرد: وزارت راه آمادگی کامل دارد با استقبال از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و غیردولتی، ظرفیت‌ های ترانزیتی و زنجیره حمل‌ و نقل ترکیبی در استان هرمزگان ارتقا دهد.
بذرپاش با اعلام خبر ساخت بندر جدید لنگه در غرب استان هرمزگان اظهار داشت: با رویکرد فعال سازی زنجبره حمل‌ و نقل ترکیبی، تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از نوار کریدوری در جنوب کشور به بهره‌ برداری رسیده است.
وی با اشاره به برنامه‌ ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زنجیره‌ کریدورهای کشور در سال آینده، افزود: به موازات توسعه و تکمیل پروژه‌ های ریلی و جاده‌ای، در دریا نیز اقدامات بسیار خوبی در دست انجام است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین هفته آینده ۵۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان به بهره‌ برداری می‌ رسد و در مجموع تا پایان سال‌ جاری ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر افتتاح خواهد شد.
بذرپاش ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت سیزدهم عملیات اجرایی احداث کریدور ساحل جنوبی کشور تکمیل شود که سهم بسزایی در ترانزیت کالا و افزایش زیرساخت‌ های اقتصادی کشور خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احیای مجدد راه‌ ابریشم در ایران، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ترانزیتی در ایران، مهم‌ترین مسئله باید توسعه و تکمیل کریدورهای شمال‌-جنوب، شرق به غرب و سایر کریدورها باشد.
بذرپاش با بیان اینکه سال آینده، سال شکوفایی اقتصاد دریا خواهد بود، خاطر نشان کرد: عمده تاخیرات در اجرای پروژه‌ ها، کمبود منابع است. بنابراین، تمهیداتی اندیشیده شده تا از روش‌ های دیگری برای تامین منابع اقدام کنیم و هیچ پروزه دچار معضل تاخیر نشود.
در دستور کار بودن ساخت ۶ شهر جدید ساحلی در استان هرمزگان
استاندار هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات تحولی وزارت راه و شهرسازی در تمام حوزه‌های حمل‌ و نقلی، تاکید کرد: استان هرمزگان با توجه به استقرار بیشترین پورت‌های فرودگاهی، ریلی و دریایی، ذُن لجستیکی و حمل‌ونقل ترکیبی کشور محسوب می‌شود.
مهدی دوستی،، یکی از چالش‌ های جدی در حوزه دریا، رسوب‌ گذاری بنادر به ویژه بنادر کوچک است که باید موضوع لایروبی این بنادر، در قالب یک بسته اجرایی، به سرعت انجام گیرد.
استاندار هرمزگان با اشاره به ضرورت فعال‌ سازی ظرفیت ترانزیتی کشور، ناشی از جنگ روسیه با اکراین، اظهار داشت: برای این منظور باید تمام زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی در مدار فعالیت بازرگانی قرار داشته باشند.
دوستی از ایجاد ۶ شهر جدید ساحلی، به ویژه شهر جدید خلیج فارس در سواحل استان هرمزگان خبر داد.
در این مراسم همچنین منصور آرامی، نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مردمی بودن بندر خمیر، ساخت و بهره‌برداری از این بندر چند منظوره را اقدام بسیار مهم دولت در ارتقای معیشت مردم بومی و ساحل‌نشین برشمرد.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر وزرات راه و سازمان بنادر به توسعه و تجهیز بنادر لافت و پل شد و گفت: تصمیمات اجرایی و توسعه دولت باید به رفع فقر و محرومیت در نوار ساحلی کشور منجر شود.
در این مراسم، حسین عباس نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به اقدمات توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در ساخت و تجهیز بنادر این استان، تاکید کرد: با عملیاتی شدن بخش دیگری از فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، این بندر علاوه بر مجهز شدن به سیستم‌های پایش الکترونیکی و آنلاین، از قابلیت پذیرش و پهلوگیری به کشتی‌ های کانتینری نسل جدید برخوردار شده است.
به گفته عباس نژاد، ساختمان مرجع دریایی بندر شهید رجایی با کارکرد تامین ایمنی و کنترل‌ ترافیک دریایی، تماما توسط متخصصان داخلی و ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور ساخته شده است.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: