تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۰۷
تعداد بازدید: ۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: غربال ‌گری شركت ‌ها و ارگان ‌های دریایی جهت عضویت و فعالیت همه شركت ها اعم از دولتی و خصوصی در مركز توجه اهداف و اقدامات انجمن قرار بگیرد كه این همان تبدیل نقاط ضعف صنایع دریایی به نقاط قوت و همچنین تبدیل تهدید ها به فرصت ها می ‌باشد.
به گزارش مارین نیوز، محمد دقیق عضو هیات مدیره و عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران، در خصوص انتخابات هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران که فردا ۲۴ اسفند ماه برگزار می شود در گفتگو با اقتصاد سرآمد از نقاط قوت و ضعف و از تهدیدها و فرصت های صنایع دریایی در کشور گفته و تأکید کرده است در کشور توان و ظرفیت کافی برای توسعه دریامحور وجود دارد. وی آینده انجمن مهندسی دریایی ایران را با توجه به دانش بالای جامعه دریایی و فارغ التحصیلان مرتبط امیدوار کننده می ‌داند.
  • برآورد شما از وضعیت و جایگاه مهندسی دریایی در ایران چیست؟
اولین نکته، اهمیت و جایگاه صنایع دریایی در بحث‌‌ های اقتصادی و سیاسی کشور می ‌باشد و نقدهایی كه بر روی مسائل و مشکلاتی که توسط ارگان ‌‌ها و سازمان ‌‌های دریایی در همایش‌ های مختلف مطرح می ‌شده که ما با توجه به اینکه همایش ‌های صنایع دریایی، حمایت همه‌ ارگان ‌‌ها و سازمان ‌های دریایی اعم از نظامی و غیرنظامی را به دنبال داشته، این نقدها را همچنان پیگیری ‌می‌ کنیم و برای رفع آن از تمام کارشناسان دریایی و صاحب ‌نظران و ظرفیت ها و توان های داخلی استفاده می کنیم.
به طور خلاصه توسعه صنایع دریایی در ایران از پنج بخش اصلی تشکیل می شود:
یکی توسعه سواحل و سیاست ‌های جمعیتی، دوم توسعه‌ حمل و نقل و ترانزیت مسافر، سوم امنیت دریایی و حضور در آب ‌های آزاد، چهارم توسعه و بهره‌ برداری از منابع ویژه دریایی و پنجم توسعه فعالیت‌ های صیادی و شیلاتی است.
نقاط قوت:
در مطالعه ‌‌ای که قبلاً انجام شده نقاط ضعف و قوت و همینطور تهدیدها و فرصت ‌هایی که در صنایع دریایی وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله نقاط قوت می ‌توان به تجارب ارزشمندی اشاره کرد که در حوزه‌‌ های ساخت و تعمیر شناورها، سکوها و سازه‌ های فراساحل -به‌ خصوص بعد از انقلاب اسلامی- به‌ وجود آمده است، بنابراین ضروری و اقتصادی است در صنایع دریایی سرمایه ‌گذاری مناسبی انجام شود.
باید تأکید کنم که تجربه کافی در حوزه طراحی و ساخت شناورهای متوسط و همچنین توانمندی بالقوه ‌ای كه در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع دریایی در کشور وجود دارد و مخصوصاً ظرفیت مناسب آموزشی که در حوزه ‌های فنی هست و فارغ التحصیلان با سطح تحصیلات بالایی که در سال ‌های اخیر وارد صنعت دریایی شده ‌اند، از جمله دیگر نقاط قوت صنایع دریایی کشور محسوب می شوند.
نقاط ضعف:
از جمله نقاط ضعف این صنایع را می‌ توان به عدم ایجاد ساختار و ساماندهی مناسب در سال‌ های گذشته، به خصوص در بخش سرمایه ‌گذاری بزرگ در صنایع بخش خصوصی، اشاره کرد. همچنین موارد دیگری را به عنوان نقطه ضعف می ‌توان برشمرد، مانند: صنایع بزرگ دریایی معمولاً بلاتکلیف بوده ‌اند، سرمایه ‌گذاری در طراحی، مهندسی و تحقیق برای توسعه صنایع دریایی حداقل بوده و تامین مالی مناسبی در صنایع دریایی انجام نشده است. پیمان‌کارانی که مورد تأیید شرکت ‌‌های نفتی و شرکت ‌های کشتی ‌سازی یا کشتیرانی می ‌باشند هنوز به عنوان یک لیست کامل نشده است، شرکت‌ های تدارکاتی که در تامین کالا به صورت فعال کار بکنند وجود ندارد یا هنوز حمایت نشده ‌اند، دانش فنی و تجربه کافی در طراحی شناورهای بزرگ وجود ندارد، مطالعه و شناسایی بازار حوزه‌‌ های جذاب توجه نمی ‌شود و با آژانس بازاریابی بین ‌‌المللی جهت توسعه بازار تعاملی وجود ندارد. همچنین فرصت ‌های متعددی برای صنایع دریایی مانند تقاضای قابل توجه بازار داخل برای تعمیر کشتی و امکان جذب سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌ شناورهای کوچک متوسط و اشتغالزایی بالای صنایع دریایی به ‌خصوص در زنجیره‌ تامین خدمات مرتبط اشاره کرد.
در ضمن، این صنایع با تهدیدهایی همچون وجود محدودیت ‌های گمرکی، حقوقی و مالی، فقدان توان کارشناسی مدیریتی نظام بانکی کشور، عدم شناخت کافی دستگاه ‌‌های مرتبط مانند گمرک، بیمه با صنایع دریایی، عدم تناسب قوانین کار و عدم وجود شرایط مناسب برای جلب مشارکت‌ شرکت ‌های خارجی مواجه است.
  • نگاه شما درباره انجمن مهندسی دریایی ایران و آینده آن چگونه است؟
این انجمن به همت فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و صنعتی امیرکبیر از دانشگاه های تراز اول کشور راه ‌اندازی شده است و از پشتوانه علمی و تجربی غنی برخوردار است که نگاهی به کارنامه انجمن و اقدامات انجام گرفته، خود گویایی این پتانسیل و ظرفیت می باشد.
در باره آینده انجمن باید بگویم به برنامه دولت برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و همچنین تبدیل تهدید‌ها به فرصت ‌ها بستگی دارد. اگر تعیین تكلیف برای ساماندهی و سرمایه گذاری در صنایع دریایی، سرمایه ‌گذاری در طراحی، مهندسی و تحقیق و تامین مالی شركت های كشتی‌ سازی و كشتیرانی، مطالعه بازار فروش نفت و گاز و LNG در دنیای امروز و شناسایی حوزه ‌های جذاب در بازاریابی بین‌ المللی وجود داشته باشد، آینده بسیار خوبی برای این انجمن پیش بینی می ‌شود.
  • آیا در انتخابات ۲۴ اسفند شركت می‌ كنید؟ 
بله، حتماً شركت می‌ كنم.
  • به نظر شما راهی برای فعال و پویاتر شدن انجمن وجود دارد؟
توصیه اكیدی برای پویاتر شدن انجمن دارم بدین مضمون كه، غربال ‌گری شركت ‌ها و ارگان ‌های دریایی جهت عضویت و فعالیت همه شركت ها اعم از دولتی و خصوصی در مركز توجه اهداف و اقدامات انجمن قرار بگیرد كه این همان تبدیل نقاط ضعف صنایع دریایی به نقاط قوت و همچنین تبدیل تهدید ها به فرصت ها می ‌باشد. به نظرم از جمله اقدامات اولویت دار دیگر برای انجمن، فعالیت در زمینه های مختلف علمی با مشاركت اعضاء هیأت علمی، اعتبار سنجی از كلیه شركت ‌ها و همچنین ارگان‌ های دریایی برای مشاركت در صنایع دریایی، باید در رأس برنامه های منتخبین جدید اعضا هیات مدیره قرار بگیرد./






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: