تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۴۷
تعداد بازدید: ۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» نوشته مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی طی مراسمی با حضور میهمانان، اصحاب رسانه و علاقمندان صنعت کشتیرانی و دریانوردی در محل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران رونمایی شد.
به گزارش مارین نیوز، کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» نوشته مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی روز چهارشنبه 13 اردیبهشت با حضور نویسنده کتاب، دکتر مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، خانم دکتر سیده معصومه صداقی، رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، اصحاب رسانه و علاقه ‌مندان صنعت کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی در سالن اجتماعات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران طی مراسمی رونمایی شد.
مهندس محمد راستاد، نویسنده کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» ضمن تشکر از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در میزبانی و برگزاری این مراسم، درباره نیاز و ضرورت تالیف این کتاب گفت: پس از ۳۰ سال تجربه در مسئولیت های عملیاتی و ستادی فرصتی برای تحقیق، پژوهش و مطالعه در موضوع توسعه دریایی فراهم شد که در دو دهه اخیر به واژه ای کلیدی تبدیل شده است.


وی افزود: امروزه نقش دریا در رشد و توسعه کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. دریا منبعی سرشار از فرصت های متونع از جمله ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رشد اقتصادی محسوب می شود.
راستاد خاطرنشان ساخت: ایران به لحاظ دارابودن مزیت طبیعی دسترسی به دریا، به صورت بالقوه می تواند به قدرتی دریایی در سطح منطقه و جهان مبدل گردد. این امر همواره مورد توجه و تمرکز بسیاری از مراجع کلان تصمیم گیری و مدیریت کشور بوده است.
وی ضمن معرفی عناوین یازده فصل این کتاب، در مورد مهم ترین فصل آن یعنی ترویج فرهنگ دریایی بیان داشت: برای دستیابی به یک کشور به توسعه همه جانبه دریایی، نفوذ فرهنگ دریایی در میان آحاد جامعه، ضروری و اساسی است.
راستاد افزود: یکی از معضلات موجود در کشورما، نگاه محدود آحاد جامعه نسبت به مقوله دریاست.لذا اشاعه فرهنگ دریایی، تا حد یادی وابسته به شناساندن تمام شقوق و دید به روز و دقیق نسبت به دریاست که باید ذر قالب ساختاری منسجم و به صورت مستمر در دستور کار قرار داشته باشد.


وی در پایان در خصوص نهادینه شدن فرهنگ دریایی در مطالب و محتوای مرتبط با دریا در کتاب های درسی دانش آموزان اظهار داشت: نسل های آینده باید نسبت به نسل فعلی با دریا آشنایی بیشتر و کامل تری داشته باشند.آموزش از سطح مدارس ابتدایی می تواند چنین تاثیری را به جا گذارد. نتیجه مطلوب زمانی حاصل می شود که دانش آموزان کشور در سطح گسترده با موضوعات دریایی آشنا شوند و حتی در ادبیات روزمره، مطالب مربوط به دریا بیشتر دیده و شنیده شود.


دکتر سیده معصومه صداقی، رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی درباره نیز برداشت خود از مطالعه کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» گفت: نویسنده بدون اینکه وارد جزئیات و پیچیدگی هایی چون: آمار، اعداد و ارقام و نمودارهای متعدد شود، یک تصویر کلی و بزرگ از بحث های مرتبط با دریا به قلمی شیوا و مخاطب پسند ارائه می دهد؛هم برای کسی که از بیرون به مسئله نگاه می کند می تواند جذاب و جالب باشد و هم برای بخش تخصصی بسیار اهمیت دارد.


وی در ادامه افزود: از آنجایی که مباحث دریایی آنقدر متنوع است که با وجود متخصصین ارزشمند در حوزه خودشان، کسی نمی تواند ادعا کند که در همه آنها متخصص است داشتن یک نگاه یکپارچه خیلی کمک کننده باشد. نکته جالب دیگر درباره این کتاب این است که در عین سادگی و روان بودن مبانی بیانی آن،در جای جای سطرهای آن تعاریف تخصصی دیده می شود که بسیار هنرمندانه در متن کتاب گنجانیده شده است.
رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی بیان داشت: هر جایی که زیرساخت و تجربه و نیروی متخصصی وجود دارد، نویسنده نگاه و نظرات مثبت و سازنده ای نسبت به پتانسیل های موجود دارد و در عین حال هم خوب به محدویت ها اشاره شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.


در ادامه مراسم دکتر مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ضمن خیرمقدم به میهمانان ویژه این مراسم و به نمایندگی از جامعه دریایی و بندری کشور و تبریک به مهندس راستاد گفت: به بهانه رونمایی از این کتاب، این رویداد محل خیر و برکتی شد که امروز این جمع عزیز در این محفل حضور پیدا کردند و همچنان که همه می دانند امروز دریا تنها مفر نجات کشور و تنفس اقتصادی کشور است ولی همچنان مغفول مانده است.
وی ضمن اشاره به خاطره ای درباره عدم اطلاع و آگاهی یکی از مسئولین وقت در سال های گذشته در خصوص وجود داشتن کشتی در حمل و نقل(!) بیان نمود: فارغ از اینکه در دهه سی شمسی در کشور کشتی و شرکت کشتیرانی و از دهه چهل شمسی کارخانه کشتی سازی داشتیم، امروز هم در یکی از معاونت های وزارت راه با مشکلی مواجه هستیم که می گوید «دریا فقط رابطه بین دو بندر است!» و حمل ونقل دریایی را حمل و نقل بین المللی نمی داند و مداخله ای در امر حمل و نقل جاده ای است!
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره عدم آگاهی این ارگان مسئول افزود: اگر بدانند که معاش بالغ بر۶۵۰هزار راننده و کمک راننده به بندر و دریا و بیش از ۴۰۰هزار حق العمل کار، بارنامه،کارگر و …  به کالایی که از بندر به کشور وارد می شود گره خورده است و بر اساس نگاره های صحیح علمی بیش از ۲میلیون نفر در دریا و بندر مستقیما کار می کنند و کثیری از جامعه کارگری بصورت غیر مستقیم هستند دیگر به جای هم افزایی ملی واقتصادی، پرچم تمامیت خواهی بر نمی دارند.


وی افزود: همه ما اعتقاد داریم که بیش از ۹۰درصد تبادلات جهان، دریامحور است. ولی این رقم در ایران بیش از ۹۵درصد است. تمام نهاده های دامی و سبد کالاهای اساسی، پتروشیمی، نفت، گاز، محصولات تبدیلی، مواد اولیه و خام ما، همه از دریا می آید و سه درصد جاده در حمل و نقل سهم دارد!
پل مه تاکید کرد: همه اینها نشان دهنده جهل مرکبی است که متاسفانه در شقوق مختلف نسبت به دریا وجود دارد.این کتاب خوشبختانه به زعم اینجانب یک فرهنگ عمومی است؛ هم برای کسانی که آماتور هستند ارزش دارد و منشاء و مرجع است و هم برای کسانی که تاثیرگذار هستند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من اگر کسی می خواهد شناخت عامیانه پیدا بکند، اگر کسی به دنبال شغل در بندر و دریاست، اگر کسی به دنبال سرمایه گذاری در بندر و دریاست و اگر کسی به دنبال تقنین و تصمیم سازی است، این کتاب واقعا موثر است. کتاب «توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» به زبان بسیار شیوا و به قلم بسیار روان به نگارش درآمده و واقعیت هایی که تمام شقوق لجستیکی دریایی کشور را مو به مو درج کرده است.


وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم توسعه و اقتصاد کشور به دریا گره خورده است.به جناب آقای راستاد بابت انتشار نسخه بعدی این کتاب پیشنهاد و خواهش می کنم بیش از آنچه که به محوریت توسعه و اقتصاد دریا درکتاب پرداخته شده، به مرجعیت بخش خصوصی برای اجرای توسعه و اقتصاد دریایی بپردازید. چه بسا کسانی این کتاب را مطالعه و وقوف پیدا کنند که اگر دریا قرار است دریا بماند و از مواهب الهی که در کلام الله مجید بارها نسبت به دریا بیان و ذکر شده و مغفول است و فقط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از یک جهت خوشبختانه متوجه شده، بخش خصوصی است که می تواند اقتصاد و توسعه دریایی کشور را رقم زده و به تمام بخش ها و شقوق اقتصادی کشور گره بزند.


پل مه با اشاره به بخشی از کتاب«توسعه دریایی؛ از ایده تا عمل» در خصوص نیاز به فرهنگ سازی اظهار داشت: از آقای راستاد تشکر می کنم که در دوره ای که ایشان مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی را داشتند سرمایه گذاری بسیارخوب و پسندیده ای برای فرهنگ سازی در حوزه دریا کردند.
اگر این کتاب صادقانه مطالعه شود بسیار موثر، تاثیرگذار و یک نقشه راهی است برای آنکه ما بتوانیم استفاده خوبی از دریا بعمل بیاوریم.
درپایان مراسم، لوح یادبود توسط میهمانان به امضا رسید.
در ادامه تصاویری از این مراسم را می بینید. 














ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: