تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۵۶
تعداد بازدید: ۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اقتصاد دریا دیگر در حاشیه قرار ندارد، گفت: با وجود دریا و نوار ساحلی کشور، بیش از نفت می‌ توانیم از طریق دریا تولید ثروت کنیم.
به گزارش مارین نیوز، مهرداد بذرپاش در چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ICOPMAS ۲۰۲۲ با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر اجلاس مذکور می گذرد و خوشبختانه ایران میزبانی چهاردهمین دوره آن را بر عهده دارد، اظهار داشت: اصلی ترین اتفاق ایجاد بستری مناسب برای آخرین دستاورهای صنعت دریایی است که راهبردی مهم برای تمامی کشور و به ویژه ایران به شمار می رود.
وی ادامه داد: در جمع ما اساتید، مهندسان مشاور، علاقمندان، دانشجویان، پیمانکاران، تجار و فعالان اقتصادی وابسته و غیروابسته حضور دارند که این اتفاق جای قدردانی دارد.
تشریح مزایای صنعت دریا در دنیا
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت دریایی زمینه ساز تجارت سالانه بیش از ۱۱ میلیارد تن بار در شبکه های مختلف کریدوری دریایی است، عنوان کرد: این صنعت همچنین بیش از ۹۰ هزار کشتی اقیانوس پیما را تحت پروتکل های مختلف مدیریت می کند و صنعتی است که صدها بندر مهم و راهبردی را شامل می شود.
بذرپاش با بیان اینکه مذاکره با مسئولان کشورهای مختلف برخوردار از سواحل نشان می دهد، دریا جزء اولویت های اصلی آن ها محسوب می شود، خاطرنشان کرد: مذاکراتی که بنده با مسئولان کشورهای مختلف مانند کشورهای همسایه داشته ام حاکی از آن بوده که صنعت دریا، برنامه ها و نیز افق های رشد در این حوزه به عنوان دغدغه و سوال برای آن ها مطرح است.
وی با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف و به ویژه همسایگان علاقمند به تعامل و توسعه همکاری مشترک با ایران در حوزه دریایی هستند، عنوان کرد: سواحل و دریا که به صورت کلی تحت عنوان اقتصاد دریا مطرح است از اهمیت راهبردی ویژه ای برای کشور برخوردار بوده و باید بدانیم که یکی همپیوندی جدیدی بین کشورهای منطقه بر مبنای اقتصاد دریا در حال شکل گیری است که قطب اقتصادی ایجاد می کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اقتصاد دریا دیگر در حاشیه قرار ندارد و با توجه به برخورداری ایران از سواحل و دریا با اهمیت چندین برابری همراه است، اظهار داشت: دارای بیش از ۱۸۵۰ کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس هستیم و مجموع سواحل شمالی و جنوبی کشور بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر است و شرایط راهبردی که می توانیم برای اقتصاد کشور در ۳۵ جزیره و ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی رقم بزنیم، بی نظیر است.
نقش ویژه دریا در GDP
بذرپاش با تصریح اینکه در موقعیت حساس کنونی که به حق کشور بر مواضع خود تاکید دارد، دشمنان نمی خواهند سطح دسترسی ایران افزایش یابد، عنوان کرد: شاهد اشتیاق کشورها و ارائه پیشنهادات از سوی آن ها برای سرمایه گذاری در صنعت دریا در ایران هستیم و اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و آیندگان قضاوت های خوبی خواهند کرد و باید بتوانیم طرحی نو در بیاندازیم.
وی افزود: طبیعتا اقتصاد دریا تا حدی مهم است که این میزان قوانین بین المللی از آن پشتیبانی می کند و سهم GDP دریا در GDP کشور آنقدر مهم شده که حتی کشورهای نابرخوردار از دریا در تلاش هستند تا در این حوزه ایفای نقش کنند.
ضرورت همپیوندی سواحل و جزایر کشور
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت همپیوندی سواحل و جزایر کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از استان های کشور از ساحل و دریا برخوردار نیستند و تصمیم بر این شده است تا شهرهای ساحلی در اختیار آن ها برای سرمایه گذاری در حوزه دریا و ساحل قرار گیرد که این امر مصوب و فعالیت های اجرایی آغاز شده است.
بذرپاش اعلام کرد: در صورت تحقق این امر استان هایی که در حوزه تولید ثروت فاصله معناداری دارند با رشد باورنکردی همراه خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه در ابتدای امر توسعه کشور و برخورداری از مواهب دریایی و ساحلی برای توسعه اقتصادی کشور در دستورکار قرار دارد، گفت: باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و در مسیر رشد حرکت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی را خوب و مبارک می دانیم که با حضور جمعی از فرهیختگان این حوزه برگزار می شود، عنوان کرد: این امر نشان دهنده اهمیت بالای اقتصاد دریا است.
وظیفه شایان توجه سازمان بنادر و دریانوردی
بذرپاش افزود: باید بسترهایی ایجاد کنیم تا متخصصان درگیر اقتصاد دریا شوند چرا که در این زمینه خیلی موفق نبوده ایم، نباید همه چیز به برگزاری همایش ها، خلاصه شود، باید با ایده پیش برویم و ایده ها را با بضاعت های مالی، سیاسی و اقتصادی کشور همراستا کنیم تا در اقتصاد دریا موفق شویم، باید این هنر را به خرج دهیم تا متخصصان به صنعت دریا متصل شوند و به شایستگی از مزیت های کشور، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه شایان توجهی در حوزه دریا داشته و با توجه اسناد بالادستی و قوانین خود، مسئولیت های بزرگی در این حوزه بر عهده دارد، گفت: حمل و نقل ترکیبی و مقوله ترانزیت از اهمیت و برجستگی خاصی به دلیل موقعیت جغرافیایی بی نظیر کشور، برخوردار است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موقعیت خدادادی جغرافیایی کشور، وجود سواحل و دسترسی به آب های آزاد، اظهار داشت: نه تنها به اندازه نفت بلکه بیش از نفت می توانیم از طریق دریا، تولید ثروت کنیم.
توسعه ترانزیت در شقوق مختلف حمل‌ونقل در دستورکار
بذرپاش با اشاره به اینکه به دلیل فشار دشمنان بر برخی کشورها که به عنوان شرکای اقتصادی ایران به شمار می ورند، برخی توفیقات اطلاع رسانی نشده است، گفت: توسعه ترانزیت کشور در شقوق مختلف حمل و نقل در دستورکار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، ظرفیت های دانشگاهی و تخصصی کشور یکجا جمع شده اند و امیدوار هستیم این رویداد نقش خوب و سازنده ای را ایفا کند، گفت: از همه عزیزانی و فعالان صنعت دریایی که نامشان به نیکی برده شد، تشکر می کنم و یاد و خاطره مرحومه سرکار خانم منصوریان و مهندس قاسمی که مجاهدت های وی در جنگ تحمیلی و بعد از جنگ بر کسی پوشیده نیست زنده می داریم و مسیر سخت پیش رو را با توصل به ائمه اطهار به سر منزل مقصود خواهیم رساند.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: