تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۶۰
تعداد بازدید: ۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، توسعه این منطقه را نیازمند نگاه ملی و دردمندانه به خصوص از سوی دانشگاهیان دانست و گفت: سواحل مکران می تواند موتور توسعه و پیشران تولید کشور باشد.
به گزارش مارین نیوز، حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، گفت: زمانی کشورهای منطقه خلیج فارس حسرت می خوردند که ایران یک کشور آباد و توانمند است و اگر امروز آنها از ما جلو بیفتند قابل قبول نیست.
وی درباره همکاری شورای توسعه سواحل مکران با دانشگاه ها برای توسعه این سواحل اظهار داشت: دانشگاه‌ها در بخش دانش، تربیت نیروی انسانی و توسعه فناوری متناسب با توانی که برای آنها تعریف شده است، می‌توانند به توسعه سواحل مکران کمک کنند.
دهقان یادآور شد: با بسیاری از دانشگاه ها از جمله شهید بهشتی، صنعتی شریف و همچنین با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران جلساتی برگزار شد و زمینه های کاری هم تعریف شده که آنها باید کار را عملیاتی کنند.
وی درباره ورود در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و استفاده از شرکت های دانش بنیان در این منطقه اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هایی که سرمایه گذار هستند، این کار را انجام می دهند این که ما بخواهیم در این زمینه کارهای مطالعاتی انجام دهیم فعلا در دستور کار نیست.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران درباره بازدید خود از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: مجموعه شرکت هایی که در پارک علم و فناوری این دانشگاه هستند، مجموعه های توانمندی هم از نظر فنی و هم از نظر نیروی انسانی است در کنار آن عزم و اراده مدیریتی خوبی هم در این مجموعه وجود دارد که ترکیب آنها بسیار خوب می تواند کمک کند اما آنچه که مهم است قراردادن اطلاعات به هنگام و به روز از وضع موجود و آینده در اختیار آنها است که بر مبنای این اطلاعات کمک کنند.
دهقان یادآور شد: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در کشور باید در مکران اثری از خود به جای بگذارد و کمک کند که برای این کار ما آمادگی داریم محلی در اختیار پارک علم و فناوری این دانشگاه قرار دهیم و مجوزهای لازم را بدهیم و شرکت های خود را در آنجا مستقر کنند و تسهیلات بدهیم تا چهره منطقه را از شرایط کنونی خارج کنیم البته بنا نداریم که در این شرایط بوم منطقه بهم بخورد یا مورد تعرض قرار بگیرد آنچه سرمایه اصلی ما است حفظ همین بوم است.
وی افزود: نکته بسیار مهم دیگر جمعیت منطقه مکران و مردمی که در آنجا زندگی می کنند، آنها از گذشته ساکن بوده اند و نوع روش های تامین معیشت خود را داشته و دارند بنابراین باید در زمینه اشتغال به آنها آموزش دهیم و همچنین برای اجرای طرح ها در منطقه مکران باید در سطح محلی، ملی و فراملی برنامه ریزی کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه در خدمت توسعه کشور هم قرار بگیرد.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با بیان این که منطقه مکران هم سند آمایش و هم سند توسعه دارد، گفت:ما باید قادر باشیم این مزیت ها و امتیازات و آنچه که دریای عمان و سواحل دارد را در جهت بازدهی تولید و خلق ثروت سوق دهیم.
دهقان تصریح کرد: باید قطب هایی را در منطقه مکران توسعه دهیم که براساس قطب ها، زنجیره ها هم شکل بگیرد که اگر این اتفاق بیفتد، این منطقه سرمایه پذیر می شود و بازدهی پیدا می کند و به مرور هم چهره مکران تغییر می کند بنابراین نیازمند یک کار جدی در آنجا هستیم.
وی ادامه داد: نباید این اجازه را داد که اگر کار موفقی در جایی از کشور اتفاق افتاد این کار عینا در جای دیگری تکرار شود و همان نتیجه را بدهد، چرا که این اتفاق نخواهد افتاد. ما باید مجموعه چراغ هایی را در نقاط مختلف روشن کنیم که محیط اطراف خود را پوشش دهد.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه کسانی که سرمایه در منطقه می آورند به طور معمول سرمایه را با دانش و فناوری می آورند، یادآور شد: آنچه که این سرمایه گذاران فاقد آن هستند پایگاه اجتماعی جامعه محلی است که باید آن را به دست بیاورند.
دهقان با بیان این که چگونه می توانیم یک نوع هم پیوندی ایجاد کنیم و کل فعالیت ها را در ربط با یکدیگر معنا دار کنیم، گفت: برای این کار یک بخش سطح محلی است و یک بخش هم سطح ملی و یک بخش هم سطح فراملی است بنابراین باید در سه سطح موضوع فکر شود.
وی ادامه داد: در سطح محلی باید اشتغال، توسعه، درآمدزایی، رفع محرومیت و ارتقای و بهبود شاخص های انسانی پیگیری شود که به دنبال آن امنیت هم می آید. در سطح بالاتر کارکرد این منطقه را در ارتباط با عقبه ملی دید و یک نگاه آمایش ملی باید داشته باشیم تا این فضا بتواند در خدمت توسعه ملی قرار بگیرد که همه این شاخص ها به عنوان اقتصاد دریاپایه می تواند ما را در اقتصاد بین المللی در زنجیره تامین و بحث کریدورها کمک کند.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با یادآوری اینکه منطقه مکران می تواند موتور توسعه پیشران تولید باشد، گفت: در مکران سواحل اقیانوسی وجود دارد که به آب های آزاد دسترسی دارند که می توانیم از این سواحل به عنوان یک هاب استفاده کنیم اما این سواحل نباید صرفا به یک گذرگاه تبدیل شوند و فقط کالاهایی وارد و خارج شوند، باید به این منطقه از منظر تامین و لجستیک نگاه کرد چرا که یکی از کارکردهای منطقه مکران حمل و نقل و جابه جایی است.
دهقان یادآور شد: تصور اینکه در سواحل مکران پولی وجود دارد که باید آن پول را برداشت، تصور درستی نیست. قرار ما این است که در آنجا خلق ثروت و تولید سرمایه کنیم که اگر این اتفاق بیفتد همه از آن بهره مند می شوند.
وی درباره وضعیت مطالعات پایه و موضوع حفاظت محیط زیست از منطقه مکران هم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برآن شده است که به طور جامع کل منطقه را رصد کند که با دانشگاه تهران قراردادی نیز امضا کرده که در مدت ۶ ماه مطالعات زیست محیطی را انجام دهد و باید پیگیر شویم که در چه مرحله ای است بنابراین این سازمان پیگیر این موضوع است و از طرف دیگر گروه زمین شناسی دانشگاه تهران در سواحل مکران تیم هایی را مستقر کرده اند که حرکت لایه های ساحلی را رصد و پایش می کنند که با آنها در حال همکاری هستیم که به طور مستمر اطلاعات را به ما بدهند و به همین دلیل مرکز زمین شناسی دانشگاه تهران ایستگاهی را در این منطقه دایر کرده است.
دبیر اجرایی شورای توسعه مکران درباره الزام ورود شرکت های بزرگ به مکران هم گفت: در حال حاضر الزامی برای ورود شرکت های بزرگ به مکران وجود ندارد، آنها باید احساس کنند که با سرمایه گذاری در این منطقه منفعت دارد چرا که اصالت اولیه آنها تولید درآمد برای ایفای تعهداتشان است و الزاما نمی خواهند ضرر کنند بنابراین فضای انتفاعی را باید برای آنها ایجاد کرد.
دهقان ادامه داد: شرکت توسعه مدیریت مکران به ثبت رسیده است که در بازه طولانی مدت ۱۵ ساله حدود ۲۷ میلیارد دلار برای ۷ طرح و ۲۴ پروژه سرمایه گذاری کرده و مطالعاتی انجام داده اند و پروژه ها مشخص شده است و مکان هایی که طرح ها باید انجام شود را تعیین کرده ایم و فاز نخست اجرای کار هم ابلاغ شده است.
وی یادآور شد: طرحی به تازگی به شرکتی واگذار کردیم که مطالعات پایه در بحث ظرفیت ها و استعدادهایی که در بخش کشاورزی چه در بحث زراعت، دامداری، آبزیان در مکران وجود دارد را انجام دهد. مهم این است که به یکسری راهبردهایی برسیم که نقاط مشترکی که بیشترین تناسب با یک فعالیت دارد را شناسایی کنیم و روی همان فعالیت متمرکز شویم.
دبیر اجرایی شورای توسعه مکران همچنین درباره همکاری و علاقمندی کشورهایی مانند چین برای حضور در سواحل مکران گفت: باید فضای همکاری بوجود بیاید که البته با این کار فاصله داریم، اگر هندی ها، چینی ها ، روس ها و کشورهای آسیای میانه علاقه به حضور در این منطقه دارند ما باید قادر به مدیریت باشیم و زیرساخت های لازم را برای بهره برداری آماده کنیم.
دهقان درمورد اینکه زیرساخت ها را یا باید دولت یا شرکت ها فراهم کنند، تصریح کرد: اصولا دولت باید زیرساخت ها را آماده کند، اما هم زمان می تواند این موضوع هم شکل بگیرد. دولت باید آغازکننده باشد که منظور عرضه سرمایه است یا امتیازات و تسهیلات بدهد تا انگیزه کافی برای سایر سرمایه گذاران به وجود بیاید تا آنها بعد از ارزیابی و اطمینان از بازگشت سرمایه در بخش زیرساخت هم سرمایه گذاری کنند.
براساس این گزارش، مکران یا مکوران سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول دریای عمان گسترده می‌شود. این ساحل علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار از نظر جغرافیایی و موقعیت استراتژیکی نیز از موقعیت منحصربه‌فردی برخوردار است.
دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تببین ظرفیت های موجود در سواحل مکران پرداخت و درخصوص نحوه همکاری با پارک علم و فناوری این دانشگاه پیشنهاداتی را ارائه داد.
وز تصریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند با حضور در منطقه مکران به توسعه قطب علم و فناوری در این ناحیه کمک کند، همچنین با انجام تحقیقات و مطالعات و شکل گیری قطب علم وفناوری، می توان زنجیره های مختلفی ایجاد کرد که به اشتغال، جذب سرمایه گذار و... منجر شود و افزایش راندمان و بازدهی منطقه را به دنبال داشته باشد./






منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: