تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۶۴
تعداد بازدید: ۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
مشاور رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه کمیته توسعه دریا محور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است، گفت: در نگارش آمایش سرزمین در برنامه هفتم، عملکرد برنامه ششم توسعه مورد نقد قرار می گیرد.
به گزارش مارین نیوز، توجه به برنامه آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه نشان می دهد که توسعه و آبادانی کشور می تواند با سرعت بیشتری حرکت کند.
احمد حاج علی زاده، مدیر مرکز مطالعات شهری و روستایی مناطق محروم جهاد دانشگاهی و مشاور رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: در نگارش آمایش سرزمین در برنامه هفتم، عملکرد برنامه ششم توسعه مورد نقد قرار می گیرد.
او با بیان اینکه کمیته توسعه دریا محور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است معتقد است که در برنامه ششم توسعه راجع به آمایش سرزمین چندین بند وجود داشت که تکلیف دستگاههای اجرایی و همه دستگاههای اجرایی را مشخص کرده بود. اصولا در برنامه جدیدی که قرار است نگارش شود عملکرد برنامه قبلی مورد بررسی و نقد قرار می گیرد و طبیعتا یک سری موفقیت هایی اگر داشته است همان برنامه تکرار می شود و اگر هم برنامه ای موفق نبوده است آن برنامه اصلاح می شود.
حاج علی زاده در خصوص توسعه سواحل مکران نیز می گوید: اختصاصا در برنامه هفتم توسعه کمیته ای به نام کمیته توسعه دریا محور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است و دستور اکید مقام معظم رهبری این است که از ظرفیت های دریا در شمال و جنوب به خوبی استفاده شود.
متن کامل گفتگوی احمد حاج علی زاده مدیر مرکز مطالعات شهری و روستایی مناطق محروم جهاد دانشگاهی و مشاور رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با خبرگزاری بازار را در ادامه می خوانید.
  • برای ورود به بحث ابتدا بفرمایید که جایگاه برنامه آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه چطور دیده شده است؟
آمایش سرزمین در برنامه های توسعه پنجم و ششم تکرار شده است. اما اختصاصا در برنامه هفتم توسعه، آمایش سرزمین جایگاه ویژه ای دارد و جلساتی که در کمیته های ذیل کمیسیون تولیدی و زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به این موضوع تشکیل شده است یک کمیته ای با همین عنوان راجع به آمایش سرزمین بررسی کرده است و نزدیک به یک سال روی آن بحث شده است. از متخصصانی که در این حوزه هستند در سازمان ها و نهادهای مختلف در این جلسات دعوت به عمل آمده است. تمام وزارتخانه ها و نهادهایی که مرتبط با موضوع دعوت شده اند و نظرات تخصصی آنها در کمیته های تخصصی اخذ شده است. آمایش در حوزه صنعت، مسکن و محیط زیست و تمام حوزه ها که به آمایش سرزمین مربوط می شود و می تواند ورود کند در توسعه منطقه ای راجع به آن اظهارنظر شده است. ما حصل تمام این اقدامات تبدیل به سیاستهایی شده است که برنامه پیشنهادی کمیسیون تخصصی مجمع تشخیص جمع آوری و سپس در کمیته تخصصی نظرات خود را ارائه می کند و بعد از چکش کاری در حوزه مربوطه مطرح می شود و بعد از جلسات متعدد، بعد از نهایی شدن به کمیسیون تخصصی اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه می شود و سپس در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از تصویب در قالب سیاستهای کلی برنامه هفتم به عنوان برنامه پیشنهادی، تقدیم دفتر ریاست جمهوری می شود و از آنجا هم بعد از اصلاحات احتمالی برای تدویم برنامه به دولت ابلاغ می شود. تمام این مراحل طی شده و سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه توسط دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
در حوزه استفاده از ظرفیتهای مناطق باید اذعان کنم که در کشور، مناطق محروم داریم که استعدادهای مختلفی هم دارند. مناطق ساحلی، کویری و کوهستانی و کم باران و پر باران داریم. مناطقی که ظرفیت کشاورزی و مناطقی که دارای ظرفیتهای صنعتی هستند. تمام این ظرفیت ها و مناطق با آمایش سرزمین مرتبط می شود و در آن سیاستهای کلی راجع به این موارد توصیه هایی شده است و البته این موارد اگر تبدیل به برنامه شود و جزئیات آن مشخص شود بهتر می توان در خصوص سیاستهای برنامه هفتم توسعه و یا برنامه های توسعه اظهارنظر کرد.
  • در برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه ششم توسعه چه تحولاتی در برنامه های آمایش سرزمین دیده شده است؟ چه ویژگیها و مزیت های خاصی در آن دیده می شود؟
در برنامه ششم توسعه راجع به آمایش سرزمین چندین بند وجود داشت که تکلیف دستگاههای اجرایی و همه دستگاههای اجرایی را مشخص کرده بود. اصولا در برنامه جدیدی که قرار است نگارش شود عملکرد برنامه قبلی مورد بررسی و نقد قرار می گیرد و طبیعتا یک سری موفقیت هایی اگر داشته است همان برنامه تکرار می شود و اگر هم برنامه ای موفق نبوده است آن برنامه اصلاح می شود. البته شابد دلایلی وجود داشته است که آن برنامه موفق نباشد و آن موانع و مشکلات احصاء می شود که اگر به عنوان مثال اعلام شد استفاده از ظرفیتهای صنعتی در نقاط صنعتی باید به چه شکل باشد اگر آن توسعه صنعتی در آن نقاط صنعتی مطابق برنامه آمایش اتفاق نیفتاده است یک سری مشکلات وجود داشته است و باید آن مشکلات بررسی شود. در تدوین برنامه جدید راهکار برای حل آن مشکلات قبلی ارائه می شود. طبیعتا موانع احصاء و دلایلی که باعث شده بود که اهداف برنامه محقق و احصاء نشود در تدوین برنامه جدید برای آن راهکار ارائه شود.
  • موانعی که باعث شد تا در موفقیت برنامه آمایش سرزمین در برنامه ششم توسعه بوجود بیاید چیست؟
موانع متعدد داریم. مثل برخی دستورالعمل ها و قوانین که در اجرای برنامه مشکلاتی ایجاد کرده است. به عنوان مثال دستگاههای اجرایی اگر بخواهند در حوزه آمایش برنامه ای ارائه دهند یک سری قوانینی وجود دارد که این قوانین اجازه محقق کردن برنامه ها را به آن دستگاهها نمی دهد. نیاز است که آن قوانین اصلاح شود. یک سری بخشنامه هایی وجود دارد که این بخشنامه ها نیاز است که اصلاح شود. به طور مثال در یک منطقه ای که مستعد کشاورزی است در حوزه جهاد کشاورزی و ادارات مرتبط یک سری اقدامات باید در آن منطقه ایجاد می شد. حالا ممکن است که در اجرای برنامه یک سری محدودیت هایی در تامین منابع آب وجود داشته باشد و یا یک محدودیتی های در حوزه تغییر کاربری وجود داشته باشد. یا یک سری اقدامات که نیاز بود برای ایجاد زیر ساخت ها به وجود بیاید نیفتاده است بنابراین باید ابتدا زیرساخت ها را شناسایی کنیم و موانع برطرف شود تا فعالیت های جدید در منطقه شکل بگیرد.
  • سواحل مکران مباحث مطالعاتی زیادی داشته است در حال حاضر در برنامه هفتم توسعه به خوبی دیده شده است؟
اطلاعتی که بنده به عنوان مشاور رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام دارم این است که اختصاصا در برنامه هفتم توسعه کمیته ای به نام کمیته توسعه دریا محور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است و دستور اکید مقام معظم رهبری این است که از ظرفیت های دریا در شمال و جنوب به خوبی استفاده شود.
  • چه برنامه هایی برای مکران در نظر گرفته شده است؟
هم سازماندهی خوبی در این خصوص صورت گرفته است و هم اینکه برنامه های خوبی وجود دارد. فقط سواحل مکران را برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم و یا در سواحل فعالیتهای اقتصادی صورت بگیرد و منجر به افزایش درآمد و توسعه اقتصادی شود مستلزم این است که زیرساخت ها و نرم افزارهایی را در قالب قانون و بخشنامه و آئین نامه تدوین شود که بتواند محرومیت ها از آن منطقه کاسته شود. طبیعتا آن منطقه پتانسیل بالایی دارد و هدف از تشکیل کمیته این است که ظرفیت ها را شناسایی کنند تا بتوانند و بدانند که این منطقه اگر بخواهد توسعه پیدا کند یک سری ظرفیت های زیرساختی می خواهد که وجود دارد و باید به آن اضافه شود و یک سری هم نرم افزارهایی در قالب بخشنامه و قوانین به دستگاهها این اختیار و اجازه را بدهد که بتوانند توسعه را انجام دهند.
  • در حال در برنامه هفتم توسعه به اقتصاد دریا توجه زیادی شده است. چرا در اقتصاد دریا موفق عمل نکردیم. دلایل آن چیست؟ آیا می توانیم در برنامه هفتم توسعه به آن اهداف دست پیدا کنیم؟
یک سری موفقیت هایی در اقتصاد دریا بوده است. اما طبیعتا شاید آن موفقیت ها خیلی کافی نبوده است. دلیل اینکه تاکید می شود تا از ظرفیت های دریا استفاده شود و سواحل گسترده ای در شمال و جنوب کشور داریم و دسترسی به آب های آزاد داریم این است که وجود مناطق آزاد یک ظرفیت ویژه ایجاد کرده است. این مناطق آزاد مزیت هایی برای سواحل ایجاد کرده است. اما یک سری موفقیت هایی که انتظار می رفت تا مناطق آزاد به دست بیاورند به دست نیاورده اند. دلایل متعددی دارد اما فعلا روی این موضوع صحبت نکنیم.
  • بر روی موضوع توانمندسازی و محرومیت زدایی چه اقداماتی در مرکز مطالعات شهری و روستایی مناطق محروم جهاد دانشگاهی صورت گرفته است؟ و اینکه اصولا کدام مناطق مناطق محروم هستند.
مناطق محروم در کشور داریم اما اصولا به چه مناطقی مناطق محروم می گوییم شاخص های مختلفی دارد. به لحاظ سازمانی یک سری از سازمان ها و نهادهایی داریم که متولی مناطق محروم هستند. در شناسایی مناطق محروم یک سری شاخص هایی داریم. این شاخص ها شامل بیش از ۱۰ تا ۱۲ مورد می شود. البته عمدتا این مناطق، مناطق روستایی هستند و به لحاظ درآمدی و ضریب جینی و دوری از مرکز استان و شهرستان شناخته می شوند. در نهایت این مناطق، مناطق کم برخوردار هستند. در وزارتخانه های آموزش و پرورش، اقتصاد و بهداشت و درمان افراد کم برخوردار و محروم با شاخص های قابل تعریف خود مورد شناسایی قرار می گیرند. در مجموع مناطق محروم دارای شاخص های مختلفی هستند که مورد شناسایی قرار می گیرند. تعداد مناطق محروم در کشور هر چه به سمت مرکز استان حرکت می کنیم کمتر می شود.
یک سری ظرفیت در مناطق محروم داریم که شاید بتوانیم به جرات بگوییم در مناطق پیشرفته نداریم. مثل نیروی انسانی ارزان قیمت و یا زمین های کشاورزی و باغی. این موارد ظرفیت هایی است که شاید کمتر به آن توجه شده است. این موارد باعث می شود که بتوانیم یک سری ظرفیت ها را در این مناطق شناسایی کنیم. حالا چه مناطقی در مناطق کم برخوردار وجود دارد؟ یک سری ظرفیتهایی در حوزه منابع طبیعی و محیط (آب و خاک مناسب) وجود دارد. شاید این موارد همگی وجود داشته باشد اما افرادی که در این مناطق هستند نتوانند آن محصول تولید شده و خدمات تولید شده را به نرخ مناسب عرضه کنند. این موارد باعث می شود که میزان درآمدی که به دست می آید کم باشد. بنابراین یک سری اقدامات هم در کشورهای دیگر و هم در داخل برای توانمندسازی افراد انجام گرفته است. این اقدامات در ۴ سال پیش در کشور آغاز شده است.
  • مثالی که بتواند نشان دهد برای محرومیت زدایی و توانمندسازی در سایر کشورها و یا داخل کشور چه اقداماتی صورت گرفته است چیست؟
اقدامات محرومیت زدایی و توانمندسازی در خارج از کشور عمدتا در کشورهای آفریقایی بوده است. افرادی که درآمد پایین دارند و هم منابعی که در اختیار دارند که نمی توانند از آن استفاده کنند. مثلا در آفریقا منابعی دارند که خاک و آب خوب دارند و می توانند کشاورزی کنند. اما نمی توانند بازار محصولاتی خود را وارد بازار کنند. در آسیا هم در هندوستان این اتفاق رخ می دهد. عمده جمعیت کشور هندوستان، روستا نشین است در روستاها پتانسیل مناطق محروم شناسایی شده است. فعالیتهای آنها فعالیتهای تخصصی شده است. همین تجربیات هم در مجموع در داخل کشور توسط دستگاههای مختلف بهره برداری و انجام شده است. به عنوان مثال بنیاد مسکن این اقدام را انجام می دهد. بنیاد مستضعفان هم از طریق بنیاد علوی اقدامات محرومیت زدایی را انجام می دهد. و ستاد اجرایی فرمان امام هم اقدامات خوبی در این خصوص در سال های قبل آغاز و انجام داده است. همه این فعالیتها از طریق طرح ها تسهیلات می گیرند و اقدامات خود را انجام می دهند. مثلا طرح پیشرفت و آبادانی مناطق محروم با همین هدف، مناطق محروم را شناسایی می کند و طرح مطالعاتی و پتانسیل ها را شناسایی می کند و از چه طریقی مشخص می کند که این پتانسیل ها فعال شود. در قالب این طرح گروه های مردمی تشکیل می شود و صندوق تشکیل می دهند و نهادها نیز کمک هایی می کنند و این صندوق ها وام اعطا می کنند. یک سری فعالیتها هم هست که منابع آن صندوق ها پاسخگو نیست و منابع مکمل در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار می گذارند. این طرح در حال تکمیل شدن است و می توان از ظرفیت های مردمی در توسعه و پیشرفت منطقه استفاده کرد. شاید سوال این باشد که نقش نهادها چیست؟ هر چقدر هم منابع دولتی داشته باشیم از طریق وزارتخانه ها و نهادها طبیعتا منابع محدود است و نمی توان برای تمام مناطق محروم منابع تزریق کرد اما می توان از طریق ظرفیت های منطقه در جهت توسعه و توانمندسازی اقدام کرد. لزوما ساخت مسکن به معنی محرومیت زدایی نیست هر چند بسیار ضروری و حیاتی است.




منبع: بازار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: