تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۳۸۸
تعداد بازدید: ۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
بعد از این همه ماه چشم‌انتظاری و امیدواری، خبر رسید كه بند بودجه‌ای و برنامه‌های توسعه مَكُران و مفاد مرتبط با اقتصاد دریاپایه از برنامه و بودجه حذف شده است! این داغ را دیگر كجای دل‌مان بگذاریم؟! چیزی موسوم به فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس ساخته‌اند، و ما نمی‌دانیم برای چه؟ وقتی سازمان برنامه و بودجه به تمام فعالیت‌های دریایی دهان‌كجی می‌كند، این فراكسیون بی‌خبر مانده؟
به گزارش مارین نیوز، روزنامه اقتصاد سرآمد امروز در تیتر یک خود نوشته: از سال‌ها پیش، رهبر معظم انقلاب با تاكیدات مكرر و موثر، در باره اقتصاد دریاپایه سخن گفتند و با نام‌گذار جالب منطقه مَكُران(مكوران) به نام «گنج پنهان» به مسئولان عالی دستور دادند كه در توسعه این منطقه كوشش كنند. سال‌ها از این تاكیدات می‌گذرد اما مَكُران همچنان گنج پنهان است و همواره برای ما جای سوال است كه چرا گنج مَكُران به رغم این همه تاكید و توصیه، همچنان پنهان است؟ چرا توسعه منطقه مَكُران و به طور كلی سواحل بكر و دست ‌نخورده كشورمان بعد از این همه سال، هنوز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است؟ چرا فرامین رهبری برای رفع مشكلات منطقه- به خصوص سیستان و بلوچستان- بر زمین مانده است؟ اشكال از كجاست و مساله از كجا آب می‌خورد؟ این چیزی است كه ما صادقانه به دنبال پاسخی برای آن هستیم. تمام روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد ثابت می‌كند كه همواره پیگیر دیدگاه رهبری بوده‌ایم و مشتاقانه به عنوان نخستین روزنامه دریایی كشور تلاش كرده‌ایم موضوع را مد نظر قرار دهیم و هر چه موفقیت است را تیتر كنیم و با عدم توسعه مَكُران بجنگیم. این بار نیز در همان راستا و با همان منطق همیشگی، پیگیر تحقق كلام زیبای رهبر جمهوری اسلامی هستیم مبنی بر كشف گنج پنهان؛ مَكُران.
اقدام دولت سیزدهم
از دولت‌های قبلی كه طرفی بر نبستیم؛ حتا در حد شعار هم تحقق منطقه مَكُران به بار ننشست. اما در دولت سیزدهم در اواخر سال گذشته شاهد تحركات امیدبخشی بودیم. هم تاكیدات رهبر انقلاب ادامه یافت و هم رئیسی در دستوری، با انتخاب مسئولان عالی برای شورای توسعه مَكُران و تلاش برای تشكیل كارگروه ویژه برای بررسی موضوع همه ما را امیدوار كرد. 
چندی بعد، خبر آمد كه كمیته ویژه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ورود كرده و با تصویب بندهایی از پیشنهاد شورای توسعه مَكُران ، گام بلندی برداشت. 
پیامد این دو اقدام از سوی رییس جمهور و مجمع تشخیص، علاوه بر امیدواری، تحرك انجمن‌ها و فعالان دریایی بود و همه آماده بودند كه در كنار دولت قرار گرفته و پیشرفت سواحل و اقتصاددریاپایه را به معنای واقعی كلمه تعریف كنند و تحقق ببخشند؛ اما چه شد؟ چیزی شبیه فاجعه رخ داد. فاجعه‌ سازمان برنامه و بودجه!
فاجعه برنامه‌ای در سازمان برنامه و بودجه!
بعد از این همه ماه چشم‌انتظاری و امیدواری، خبر رسید كه بند بودجه‌ای و برنامه‌های توسعه مَكُران و مفاد مرتبط با اقتصاد دریاپایه از برنامه و بودجه حذف شده است! آیا سازمان برنامه و بودجه یك‌باره پشت‌ پا زده است؟ به هر چه كه رئیسی ساخت و مجمع تشخیص بافت. همه رشته ها را پنبه كرد!  واقعا جای سوال نیست؟ آن‌جا چه خبر است؟ در دولت سیزدهم چه می‌گذرد كه رئیس جمهور دستور می‌دهد و سازمان برنامه و بودجه به هوا می‌فرستد! طوری زیر توپ اقتصاد دریاپایه زده كه توپش با برف زمستان آینده پایین می‌‌آید!
رونالدو را ول كن!
قصه‌، همان قصه معروف است. رونالدو را ول كن، غضنفر را بچسب!
ماجرا همان ماجرای همیشگی است. گل به خودی به وسیله غضنفرها، نیاز ما را به دشمن به صفر رسانده‌ است. نیازی نیست برویم تحریم و دلار را بچسبیم، همین غضنفرهای داخلی را بگیریم برای‌مان كافی است. 
رهبری انقلاب، پیش‌تر تذكر دادند كه بخش مهمی از عقب‌ماندگی‌ها، فشارها، گرانی‌ها و عدم‌موفقیت ها، هیچ ربطی به امریكا و تحریم و دلار ندارد؛ بلكه این سوءمدیریت داخلی و اشتباه برخی مسئولان است كه اثرگذار است. 
چه از امثال امین كه با زور شاسی‌بلند می خواهند یك مجلس را مجاب كنند، چه از امثال سازمان برنامه و بودجه كه یك‌باره تشت اقتصاددریاپایه را وارونه می‌كند و همه را انگشت به دهان رها می‌كند. 
فراکسیون دریامحور مجلس؛ آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی
این داغ را دیگر كجای دل‌مان بگذاریم؟! چیزی موسوم به فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس ساخته‌اند، و ما نمی‌دانیم برای چه؟ وقتی سازمان برنامه و بودجه به تمام فعالیت‌های دریایی دهان‌كجی می‌كند، این فراكسیون بی‌خبر مانده؟ آیا منافعی در كار است؟ حوصله جلسه و بیانیه ندارد؟ چه فكر می‌كنند؟ برای چه تشكیل شده است؟ خروجی و عملکرد تشکیل و راه اندازی فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی که نامش را یک تریلی هم نمی کشد، در مدت سه سال گذشته چه بوده؟ چه اقدامات اساسی برای دریا و اقتصاد دریاپایه كرده است؟ ظاهر ماجا می گوید: آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی.
ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، فراكسیون موسوم به فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور را به گفت‌وگو دعوت می‌كنیم. ما حاضریم تمام روزنامه را به مدت یك هفته به طور كامل و مطلق در اختیار فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس قرار دهیم تا بدانیم با این دك و پوز، چه حرفی برای مردم دارند. ما حاضریم همه آبرو و اعتبار حرفه‌ای خود را در طبق اخلاص تقدیم به این فراكسیون مذكور كنیم تا رو در روی مردم- به خصوص فعالان دریایی كشور- به طور مفصل و به هر شكلی و با هر متن و تصویری كه می‌خواهند به مردم گزارش بدهند. در مجلس كه كسی از این‌ها گزارش نخواسته. اصلا آیا خود مجلس این فراكسیون را به رسمیت می‌شناسد؟ آیا جایی ثبت شده یا فقط یك اسم یدك می‌كشد تا چند نفر قیافه‌اش را بگیرند. اصلا هست؟
اگر هست و وجود دارد، چه اقدامی در مقابله با سازمان برنامه و بودجه اتخاذ كرده است؟ چرا از ده‌ها برگه قانون برنامه، یك بند در باره اقتصاد دریاپایه نیامده است؟ رییس یا اعضای فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس سند برنامه را خوانده است؟ آیا فرمایشی، اعتراضی، توصیه‌ای چیزی ندارد؟
در نشست تخصصی اقتصادسرآمد
خبر در جریان برگزاری نشست تخصصی دوم خردادماه روزنامه اقتصاد سرآمد مطرح شد و همه را شگفت‌زده كرد. یك كارشناس و فعال دریایی خبر داد كه در قانون بودجه، بندهای مرتبط با حوزه توسعه مَکُران و تحول در اقتصاد دریاپایه به طور كلی حذف شده است و سازمان برنامه و بودجه هیچ بند مشخص و روشنی در باب توسعه مَکُران ، توسعه سواحل و توسعه اقتصاد دریاپایه نیاورده است! آیا این خبر درست است؟ اگر درست باشد، آیا فاجعه‌ برنامه‌ای رخ نداده است؟ چطور ممكن است؟ تلاش ما برای ارتباط و كسب خبرهای بیشتر با سازمان برنامه و بودجه به نتیجه نرسید. یا تلفن زنگ می‌خورد و كسی جواب نمی‌داد، یا جلسه بود، یا پشت میزش نبود، یا .... مجبوریم همین‌جا مطرح كنیم تا برسد به دست مثلا رئییس جمهور! یا مثلا فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس! یا مثلا خود برنامه و بودجه تا شاید توضیحی برای اهالی دریا داشته باشند و ما را از این نقدنگاری خلاص كنند. وگرنه راهی نداریم جز این كه نقد پشت نقد و هر بار تندتر از قبل بیاوریم تا ادای دین كرده باشیم. 
توصیه رهبری فصل الخطاب است
در پایان یادآور می‌شویم كه توصیه و تاكید رهبری معظم جمهوری اسلامی عین حكم است و باید اجرا شود. كسانی كه به توسعه مَکُران توجه نكنند، به فرمایش رهبر توجه نكرده‌اند و وظیفه من و مای رسانه‌ای است كه قلم بر فرقشان بكوبیم و می‌كوبیم.
فرمان رهبر باید اجرا شود
دردناك است كه رهبر بگوید من این را قبلا گفته‌ام، ولی عمل نشده است. مسئولانی كه عمل نمی‌كنند باید مورد سرزنش من رسانه‌ای و مواخذه افكار عمومی و محاكمه قوه مقتدر قضایی قرار گیرند. فرمان رهبر باید اجرا شود و كسی حق ندارد خلافش را تصور كند. 
ما مشتاقان كشف گنج پنهانیم و برای این آرزو بااشتیاق تلاش می‌كنیم. به قلمی، به قدمی یا درمی. اكنون كه رسالت ما قلم است، این موضوع و سایر موضوع‌های مشابه را پیگیری و با مخاطبان خود در میان می‌گذاریم. 





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: