کد خبر: ۳۹۷۶۲
تاریخ انتشار:۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۸
نمایشگاه‌های دریایی کاسبکارانه؛ اتلاف منابع و ضعف اثرگذاری
هشدار رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، درباره «نمایشگاه‌های کاسبکارانه» حالا موضوع گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد است. این گزارش ضمن تأیید سخنان صفری تأکید می‌کند که محتوا اصل یک نمایشگاه است و تنها با آن می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های دریایی ایران را نشان داد. اکنون زمان آن رسیده که همه ذی‌نفعان یک‌صدا بگویند: «نه به نمایشگاه‌های کاسبکارانه».

به گزارش مارین نیوز، گزارش امروز روزنامه «اقتصاد سرآمد» با عنوان «ضرورت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های کاسبکارانه» نشان داد که هشدارهای صفری رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران درباره «نمایشگاه‌های کاسبکارانه» کاملاً منطبق با واقعیت‌های امروز صنعت دریایی است؛ واقعیت‌هایی که نمونه بارز آن را می‌توان در گشایش بی‌سروصدای نمایشگاه موهوم و کم‌رمق ایران آیمکس کیش مشاهده کرد. نمایشگاهی که دیروز با سکوت خبری افتتاح شد، نه حضور مقامات متولی را داشت، نه بازدیدکننده حرفه‌ای جذب کرد و نه کوچک‌ترین اثرگذاری در صنعت دریایی بر جای خواهد گذاشت.
این همان نکته‌ای است که حسن‌رضا صفری بارها بر آن تأکید کرده بود و روزنامه سرآمد نیز صحت آن را تأیید می‌کند: نمایشگاه‌هایی که فاقد محتوای تخصصی و بازتاب واقعی توان صنعت هستند و صرفاً به‌عنوان محملی برای درآمدزایی شرکت‌های برگزارکننده شکل می‌گیرند. سرآمد می‌نویسد که نمایشگاه‌های دریایی موجود «وزن علمی، فنی و فرهنگی» ندارند و عمدتاً به چند غرفه شیک اما تهی از محتوا محدود می‌شوند؛ در حالی‌که شرکت‌ها فقط برای عقب نماندن از رقبا ناچارند حضور تشریفاتی و پرهزینه داشته باشند.
این روزنامه با اشاره به افزایش بی‌رویه نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با حوزه دریا در سال‌های اخیر، هشدار داده است که تعداد زیادی از این رویدادها عملاً فاقد اثربخشی بوده و نه تنها نیاز واقعی صنعت را رفع نمی‌کنند، بلکه به پراکنده‌کاری و اتلاف منابع منجر شده‌اند. سرآمد در مقایسه با کشورهای پیشرفته یادآور می‌شود که در جهان معمولاً تنها یک نمایشگاه ملی معتبر برگزار می‌شود و کیفیت آن مهم‌تر از کمیت است؛ اما در ایران «هر چند ماه» یک عنوان جدید از دل بازار نمایشگاه‌ها بیرون می‌آید.
به نوشته سرآمد، تعدد نمایشگاه‌ها دو پیامد جدی ایجاد کرده است:
۱. توان واقعی صنعت دریایی کشور به‌طور کامل و منسجم نمایش داده نمی‌شود و خروجی نمایشگاه‌ها ناقص و پراکنده است.
۲. بسیاری از رویدادها صرفاً برای برگزاری و کسب سود طراحی می‌شوند و فاقد محتوای تخصصی، رویکرد توسعه‌محور یا هدف مشخص هستند.
در این گزارش همچنین آمده است که شرکت‌های دریایی با وجود محدودیت منابع، مجبورند برای «حاضر بودن» در صحنه این رویدادها شرکت کنند. این حضورهای تکراری باعث شده شرکت‌ها نتوانند برای شرکت در یک نمایشگاه معتبر و ملی برنامه‌ریزی کنند و در نتیجه با حداقل ظرفیت ظاهر شوند. همین وضعیت، به‌گفته سرآمد، مشتریان و مخاطبان خارجی را نیز سردرگم کرده است؛ زیرا مشخص نیست کدام‌یک از این رویدادهای متعدد «نمایشگاه اصلی صنعت دریایی ایران» است.
سرآمد بخش دیگری از آشفتگی موجود را ناشی از تعدد نهادهای صادرکننده مجوز می‌داند. بر اساس این گزارش، بیش از ۳۰ دستگاه دولتی و استانی امکان صدور مجوز برگزاری نمایشگاه دارند و همین مسئله موجب شده است که رویدادهای موازی در تهران، کیش، قشم و سایر استان‌ها بدون هماهنگی و بدون استاندارد مشخص برگزار شوند.
در جمع‌بندی این گزارش، سرآمد تأکید می‌کند که نمایشگاه‌های فعلی از نظر علمی، فنی و فرهنگی «فقیر» هستند، برنامه‌های جانبی آن‌ها محدود به دو سه پنل تشریفاتی با سخنرانی چند مقام است و عملاً هیچ محتوای علمی و کاربردی تولید نمی‌شود.
این روزنامه در نهایت همان نتیجه‌ای را تکرار می‌کند که صفری نیز بارها گفته است: تا زمانی که متولی واحد، نظام ارزیابی، استانداردهای الزام‌آور و یک نمایشگاه ملی واقعی وجود نداشته باشد، وضعیت فعلی نه به نفع شرکت‌های دریایی است و نه به نفع تصویر ملی صنعت؛ بلکه تنها به سود برگزارکنندگان نمایشگاهی خواهد بود.
پیام مشترک جامعه دریایی و رسانه‌ها و فعالان خبری تخصصی روشن است: محتوا اصل و اساس یک نمایشگاه است تا بتواند ارزش و اعتبار واقعی شرکت‌های دریایی ایران را نشان دهد و این کار با نمایشگاه‌های کاسبکارانه تأمین نمی‌شود، زیرا هدف برگزارکنندگان سود و هدف شرکت‌های دریایی نمایش توان واقعی است. اکنون زمان آن رسیده که همه ذی‌نفعان یک‌صدا بگویند: «نه به نمایشگاه‌های کاسبکارانه».
نکته دیگری که صفری به آن تأکید کرده بود، ولی در سرآمد به آن اشاره نشد، ضرورت برگزاری نمایشگاه‌ها با محوریت انجمن مهندسی دریایی ایران است. به گفته او، انجمن با دو دهه تجربه تخصصی، سوابق درخشان در مدیریت نمایشگاه‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی و ایجاد هم‌افزایی میان صنعت، دانشگاه و دولت، تنها مرجع معتبر برای تضمین کیفیت، اثرگذاری واقعی و جلوگیری از تبدیل رویدادها به فعالیت‌های صرفاً کاسبکارانه است. بسیاری از شرکت‌های دریایی نیز خود به این نهاد اعتماد کرده و حتی برای برنامه‌ریزی و حضور در نمایشگاه‌ها، از مشاوره انجمن بهره می‌برند. برگزاری نمایشگاه‌ها با محوریت انجمن نه تنها ارزش و توان واقعی شرکت‌ها را نشان می‌دهد، بلکه اتحاد جامعه دریایی و فرصت‌های توسعه پایدار صنعت را نیز حفظ می‌کند.

/

 

اخبار مرتبط: 

رشد 82 درصدی نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش - سال 1395

نمایشگاه ‌های دریایی: از پراکندگی تا تمرکز، راهی به سوی توسعه پایدار - سال 1403

نمایش توانمندی صنایع دریایی کشورمان در کیش - سال 1396

تاکید بر لزوم تجمیع نمایشگاه های دریایی طبق توافقات قبلی - سال 1394

همایش و نمایشگاه‏ صنایع دریایی به سمت بین‏ المللی شدن برود - سال 1392