به گزارش خبرنگار مارین نیوز، در این جلسه كه از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شده بود؛ تعدادی از مدیران عامل شركتها و مؤسسات عضو این انجمن با معرفی توانمندیهای خود، نكاتی را نیز مطرح كردند.
بنابراین گزارش، مدیرعامل گروه تیواصنعت، سازنده انواع شناور، در این جلسه گفت: مهمترین مانع پیشروی صنایع دریایی، قوانین و مقررات محدودكنندهای است كه این صنعت با آن مواجه است؛ قوانینی كه نه تنها از صنعت حمایت نمیكنند، بلكه بهشدت دست و پای صنعتگر را میبندند.
عباس احمدی دراینباره به نیاز صنایع دریایی كشور به واردات مواد اولیه اشاره كرد و گفت: این درحالی است كه كارشناسان سیستم دولتی كشور كه باید نسبت به ثبت سفارش اولیه در وزارت بازرگانی اقدام كنند؛ اصلا نیازهای این صنعت را نمیشناسند و فكر نمیكنم كسی بتواند مجوزماده 39 برای واردات گمركی مواد اولیه ساخت شناور را دریافت كند.
وی همچنین با انتقاد از انحصاری بودن ورود تجهیزات مخابراتی و رادار شناور، گفت: ما بعنوان مجموعهای خصوصی كه در سال گذشته 60 شناور را تحویل كارفرمایان دادیم؛ برای رادار آنها ناچار به رایزنی و پیگیری طولانی موضوع از طریق وزارت دفاع شدیم.
مدیرعامل گروه تیواصنعت درعینحال ابراز امیدواری كرد كه با شكلگیری وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت چارهای برای رفع این مشكلات اندیشیده شود و انجمن مهندسی دریایی هم، در این راستا گام بردارد.
ابوالقاسم والاگوهر، مدیرعامل مؤسسه كشتیسازی شهید محلاتی، نیز در این شست با بیان اینكه «در كشور ما واردات از ساخت راحتتر است»، گفت: به دلیل مشكلات مختلفی كه پیشروی سازندگان قرار دارد، ساخت داخل با قیمت و زمان بیشتری همراه است و به همین دلیل هم، متقاضیان به خرید شناور از خارج مشتاقترند.
سیدعلی هاشمی، نماینده كشتیرانی آریا، نیز با اشاره به تبعات منفی تحریم بر صنعت حملونقل دریایی كشور از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا با همكاری انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته، میز مشتركی تشكیل دهند و با حضور متخصصان، راهكارهای اجرایی مقابله با تحریمها را ارائه دهند.
مسعود پل مه، مدیرعامل كشتیرانی آراباختر، نیز با بیان اینكه «ساختار و سازمان فعلی انجمن مهندسی دریایی پاسخگوی نیازهای صنعت دریایی كشور نیست»، گفت: متأسفانه تصمیمگیری در بخش دریایی كشور در اختیار سازمانهای غیرفنی و غیرتخصصی قرار گرفته است.
وی با تأكید بر اینكه «ایجاد نظام مهندسی دریایی راهكاری مناسب برای تخصصی شدن تصمیمگیریها در صنعت دریایی است»، از انجمن مهندسی دریایی خواست تا با همكاری فراكسیون دریایی مجلس این موضوع را پیگیری كند.
مدیرعامل شركت توسعه سازههای دریایی تسدید نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال جاری بعنوان سال جهاد اقتصادی گفت: متأسفانه، عملكرد چند ماهه گذشته تنها در حد شعار بوده؛ كه امیدواریم در ماههای آینده این روند در حوزه صنعتی كشور تغییر كند.
امین پناهی همچنین با اشاره به پروژههای 35 ماهه فازهای جدید پارس جنوبی اجرای این پروژهها را نیازمند انسجام، همدلی و همكاری همهجانبه و استفاده از همه ظرفیتهای كشور دانست و گفت: این در حالی است كه در زمینه توزیع كار در این فزها درست عمل نشده است.
وی تصریح كرد: در حال حاضر، برخی شركتهای پیمانكار از زیادی كار كمر خم كردهاند؛ اما بسیاری از شركتهای خصوصی بیكار ماندهاند.
مدیرعامل تسدید همچنین اعلام كرد: در همین شرایط سخت تحریم كه در زمینه ساخت سازههای دریایی از صفر به صد رسیدهایم، هنوز بخشی از كارها به خارج از كشور داده میشود.
مدیرعامل شركت دلاران روز نیز از كارفرمایان صنعت دریایی خواست تا به زیر دست خود نگاه كنند و حمایتشان از صنایع داخلی در حد زبانی نباشد.
هوشنگ سیامكی تصریح كرد: انجمن مهندسی دریایی برای فعالان دریایی كشور همچون یك خانواده است كه همه عضو آن هستیم و به همین دلیل، بخش خصوصی و سازندگان بعنوان برادر كوچك از كارفرمایان بعنوان برادر بزرگتر، توقع حمایت دارند.
مدیرعامل شركت خدمات دریایی دلفین نیز در این نشست از افزایش انحصاری كردن كارهای دریایی در داخل كشور انتقاد كرد و گفت: در نتیجه این روند، شركتهای نوپای خصوصی رو به نابودی گذاشتهاند و اگر این روند 10 سال دیگر ادامه یابد، دیگر بخش خصوصی در صنعت دریایی كشور نخواهیم داشت.
عبدالله نایینی همچنین بر ضرورت ایجاد بانك دریایی در كشور تأكید كرد و گفت: تأسیس این بانك، راه نجات صنعت در حوزه تدمین مالی پروژههاست.
وی همچنین با اشاره به طرح موضوع تشكیل وزارت دریاداری در كشور از حدود 25 سال پیش، تصریح كرد: ما نباید برای طرح مشكلاتمان از انجمن مهندسی دریایی توقع داشته باشیم. ما به وزارت دریاداری نیازمندیم. حتی شورایعالی صنایع دریایی هم، هیچ حاصلی نخواهد داشت؛ همانطور كه در سه سال گذشته، هیچ اقدامی انجام نداده است.
مدیرعامل مؤسسه ردهبندی ایرانیان نیز در این نشست با اشاره به ابعاد تحریمهای بینالمللی علیه صنعت حملونقل دریایی كشور، از كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی خواست تا راهكارهای حمایت از این بخش را تدوین كند.
حسنرضا صفری گفت: در شرایط تحریم، رویكرد استفاده از توان داخل در شركتهای كارفرمایی تقویت شده كه این امر، ادعای مدافعان ساخت داخل در سالهای گذشته را تأیید میكند.
معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از عملكرد انجمن مهندسی دریایی ایران، این انجمن را «پل ارتباطی بین فعالان و مسؤولان دریایی كشور» دانست.
قاسم نبیپور با بیان اینكه «تحریمهای موجود فرصت بسیار خوبی را برای حمایت از صنایع دریایی داخل كشور بوجود آورده است»، گفت: وظیفه انجمن مهندسی دریایی آن است كه با ایجاد بانك اطلاعات تخصصی، زمینه آشنایی كارفرمایان و شركتهایی چون كشتیرانی جمهوری اسلامی با سازندگان داخلی را فراهم آورد.
وی تأكید كرد: ما بعنوان كشتیرانی جمهوری اسلامی، از بسیاری توانمندیهای موجود در صنایع دریایی كشور بیاطلاع هستیم.
معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد از ضعف فرهنگ دریایی در كشور گفت: برای بسیاری از مردم، حتی مجموعهای همچون كشتیرانی جمهوری اسلامی شناختهشده نیست؛ چه برسد به صنایع كوچك دریایی كشور.
وی در این زمینه از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا با برگزاری میزگردهایی با مسؤولان و پوشش آن در صدا و سیما، زمینه طرح جدیتر مسایل دریایی در رسانهها را فراهم آورد.
نبیپور همچنین ادغام وزارتخانههای صنایع و بازرگانی را فرصتی برای كشور دانست اما درعینحال، ابراز امیدواری كرد كه در چارچوب این ادغام، بخش صنایع دریایی كمرنگ نشود و تمامی زحمات چندساله برای فعال شدن این بخش در كشور هدر نرود.
گفتنی است، در این نشست كه با صرف افطار همراه بود؛ بیش از 60 تن از مدیران عامل و ارشد شركتهای عضو انجمن مهندسی دریایی ایران حضور داشتند.