به گزارش خبرنگار مارین نیوز، كاپیتان شهریار ساسانیان كه امروز در كنفرانس خبری اولین همایش LNG ایران در محل شركت مایعسازی گاز طبیعی ایران سخن میگفت؛ درعینحال، رشد صنعت كشتیسازی ایران در چند سال اخیر را تأیید كرد.
وی دراینباره توضیح داد: بعد از انقلاب، شركتهای كشتی سازی رشد چشمگیری داشتهاند و به سطح بالاتری از توانمندی رسیدهاند؛ اما همچنان، ظرفیتهای ساخت كشتیهای بزرگ و غولپیكر در ایران محدود است.
مسؤول امور سرمایهگذاری و مشاركتهای شركت ملی نفتكش دراینباره به تجربه كشتیسازیهای چین و كره جنوبی اشاره كرد و گفت: این شركتها در 10 تا 12 سال اول كشتیهای كوچكتر، 7 تا 8 سال كشتیهای تانكر و 4 تا 5 سال كشتیهای حمل مواد شیمیایی را ساختهاند و پس از آن به مرحله ساخت كشتیهای LNGبر كه تجربه و تكنولوژی پیشرفتهتری را میطلبد؛ وارد شدهاند.
وی درباره توان ساخت كشتیهای حمل LNG در داخل گفت: مجموعه مدیریتی، توان تكنولوژیك و ابزارهای ساخت طی سالهای اخیر در كشتیسازیهای ایران بهتر شده؛ اما این روند باید تقویت شود، تا بتوانیم در سطح سازندگان بینالمللی ظاهر شویم.
مسؤول دپارتمان LNG در شركت ملی نفتكش ایران در پاسخ به پرسش مارین نیوز مبنی بر اینكه «آیا در صورت بهرهبرداری از حوضهای خشك بندرعباس كه مسؤولان ایدرو وعده آن را برای یك سال آینده دادهاند، آیا امكان ساخت كشتیهای LNGبر در ایران وجود خواهد داشت؟»، گفت: طبعا یكی از نیازهای اصلی، وجود ظرفیت حوضچه است كه اگر كشتیسازیهای داخلی آمادگی خود را اعلام كنند، موضوع قابل بررسی خواهد بود و امیدواریم به توان ساخت این كشتیها دست یابیم.
وی درعینحال افزود: در مورد ساخت برخی كشتیها چون تعداد كم است، شاید به صرفه نباشد كه ظرفیت عظیمی ایجاد شود؛ اما خوشبختانه با توجه بیشتر دولت به كشتیسازیها، این وضع رو به بهبود است.
ساسانیان در ادامه صنعت LNG را یك زنجیره توصیف كرد كه بخش حمل، یك پایه قوی آن را شكل میدهد و به همین دلیل، نیاز كشور به داشتن یك ناوگان كشتیرانی حمل LNG بسیار بالاست.
وی با اشاره به اشتغالزایی صنعت حمل LNG برای كشور گفت: باید در قراردادهای فیمابین ایران و خریداران LNG، حمل حداقل 50 درصد محصولات توسط ایران باشد تا فرصتهای كاری جدیدی در حوزه حملونقل دریایی برای كشور ایجاد شود.
گفتنی است، ساسانیان كه به نمایندگی شركت ملی نفتكش ایران در این كنفرانس خبری حضور داشت؛ بنابرسیاستهای این شركت كه آن را «طبق منافع ملی» دانست؛ از اعلام چگونگی تأمین كشتیهای حمل LNG و طرفهای مذاكره خودداری كرد.