سيدعلیاكبر رضوی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز با بیان اینكه «پیمانكار اصلی فعالیتهای ما سازمان بنادر و دریانوردی بوده است»، افزود: با وجود 30 سال همكاری با سازمان بنادر، مدتهاست پروژه مهمی در این بخش دریافت نكردهایم و به همین دلیل، از این بخش خداحافظی كردیم و در بخش ساخت پایانههای نفتی وارد شدهایم.
وی كمبود كار در بخش احداث زیرساختهای بندری را «همهگیر» توصیف كرد و افزود: پروژههای بزرگ كه در حد شركتهای خصوصی مانند ما دانسته نمیشود و فراتر از توان ماست و پروژههای كوچك هم، بسیار كم است.
مدیرعامل شركت مغك درعینحال گفت كه این شركت، همواره مشغول بوده و توانسته هزینههای ادامه كار را تأمین كند.
وی با بیان اینكه «متأسفانه در كشور ما وقتی شركتی تأسیس میشود برای حفظ خود باید در حوزههای مختلفی وارد شود»، تصریح كرد: حیف است شركتی مانند ما كه میتواند در اعماق دریا شمعكوبی كند، ناچار وارد پروژههای مسكن مهر شود و آپارتمانسازی كند.
رضوی با اشاره به وجود پروژههای مختلف ساخت بندر و اسكله در عراق، گفت: شركتهای ایرانی به دلیل توان بالاتر رقبای خارجی از جمله تركیه و نیز، مسایل امنیتی و بویژه كمبود نقدینگی نتوانستهاند سهم چندانی از این بازار را از آن خود كنند.
این فعال باسابقه دریایی كشور تأكید كرد: در صورتی كه قصد حضور شركتهای ایرانی در پروژههای منطقهای و بینالمللی را داریم؛ باید از لحاظ مالی و اجرایی آنها را تقویت كنیم.
وی در ادامه اين گفتوگو، از ساخت بندر بحرگان به سفارش شركت نفت فلات قاره ايران توسط این شركت به ارزش حدود 20 میلیارد تومان خبر داد و گفت: این پروژه تقریبا در حال اتمام است و صرفا، لایروبی آن باقی مانده است.
رضوی از ساخت بنادر نخیلو و آفتاب و ساخت 240 هزار مترمربع انبار در بندر امام بعنوان دیگر پروژههای مهم و اجراشده شركت مغك یاد كرد و افزود: ما پروژههای بزرگی را اجرا كردهایم؛ اما الآن، شرایط كار كم است.
وی با اشاره به اینكه «قراردادهای بخش نفت تعدیل ندارد»، به تبعات اجرای قانون هدفمند شدن یارانهها اشاره كرد و گفت: ما اجرای این قانون را مبارك و میمون میدانیم؛ اما كمر ما را شكسته است.
رضوی درعینحال با بیان اینكه «علیرغم افزایش قیمت سوخت و هزینهها، پروژه بندر بحرگان را به پایان خواهیم رساند»، از اتمام كار ساخت این بندر نفتی تا پایان سال جاری، ابراز اطمینان كرد.
این فعال باسابقه دریایی درباره پروژه بزرگ احداث موجشكنها در سواحل جنوبی كشور و حضور نداشتن بخش خصوصی در این پروژهها نیز گفت: ما تاكنون، دهها موجشكن ساختهایم؛ اما این كار به هر حال داده شده است. اما شركتهایی كه بعنوان پیمانكار حمل سنگ ما فعالیت داشت و چند شركت پیمانكاری دیگر، در این پروژهها فعال هستند.
وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا در تمام نقاطی كه اسكله و موجشكنها در حال ساخت است، زمینههای اجرایی آنها وجود دارد؟»، گفت: بطور كلی، در هر نقطه از ساحل خلیجفارس میتوان اسكله ساخت؛ البته تمهیدات و روند كار در هر نقطه، با دیگری متفاوت است.
این فعال دریایی درعینحال با طرح این مطلب كه «من اصلا نمیدانم موجشكنها را برای چه میسازند؟»، تصریح كرد: البته این امر، برای معیشت ساحلنشینان بسیار خوب است و ماهیگیران میتوانند از موجشكنها بعنوان اسكله استفاده كنند و از رفتن شناورهایشان به دریا، جلوگیری شود.
رضوی افزود كه این مدل كار و ساخت این تعداد موجشكن را در هیچ كشور دنیا سراغ ندارد.
وی توان فنی-مهندسی ساخت بنادر و اسكلهها در كشور را «بسیار بالا» توصیف كرد و گفت: ما توان 100 درصدی انجام كارهای دریایی در كشور را داریم؛ بدون آنكه از خارجیها استفاده كنیم.
مدیرعامل شركت مغك كه در حوزههای راه و شهرسازی و ساختمان سابقه فعالیت دارد؛ در مورد ادغام وزارتخانههای راه و ترابری و مسكن و شهرسازی گفت: بطور كلی، هرچه كارها به شكل متمركزتر مدیریت شود، بصلاح است؛ ضمن آنكه بخشی از پروژههای بندرسازی مانند ساخت انبارها و... مربوط به حوزه ساختمان میشود.
وی درباره انتقاد برخی كارشناسان از بیتوجهی به موضوع حفاظت خوردگی در بنادر كشور و بویژه اسكلههای فلزی گفت: ما در اسكله غربی بندر امام با این مسأله مواجه شدیم؛ بطوری كه از محلی كه جذر و مد دریا صورت میگرفت؛ مجبور به بردیدن اسكله و بازسازی آن شدیم.
این فعال دریایی درعینحال، افزود: در اسكلههایی كه توسط وزارت نفت ساخته میشود موارد حفاظت خوردگی رعایت میشود.
رضوی از فعالیت شركت مغك در ساخت سكوهای نفتی در قالب پروژههای شركت نفت فلات قاره ایران خبر داد و گفت: در این زمینه، در پروژه توسعه میدان نفتی هندیجان حضور خواهیم داشت.
وی با بیان اینكه «رتبه لازم برای حضور در پروژههای بخش گاز را هم دارا هستیم»، یادآور شد: تاكنون، برای كسب پروژه در این حوزه اقدامی نكردهایم.
رضوی كه شركت تحت مدیریت وی دارای رتبه A از سازمان بنادر و شركت نفت است؛ درباره ضرورت رتبهبندی شركتهای دریایی نیز گفت: اصولا هر فعالیت صنعتی جدیدی كه بخواهد در كشور صورت گیرد؛ باید از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی تعریف شود تا متقاضیان آن حوزه، با دریافت رتبه لازم، بتوانند كار بگیرند.
وی درعینحال با بیان اینكه «ما بعنوان پیمانكار دست اول تجربه كاری خوبی با پیمانكاران دست دوم و كوچك نداریم»، تصریح كرد: به همین دلیل، ترجیح میدهیم همه كارمان را خودمان انجام دهیم و البته در این جهت، ناچار به خرید یا اجاره تجهیزات زیادی هستیم.
مدیرعامل شركت مغك درباره اقدامات این شركت برای بهروز شدن از نظر علمی و فنی در طول بیش از 50 سال فعالیت گفت: همه نیروهای ما فارغالتحصیلان دانشكده فنی دانشگاه تهران و یا خارج از كشور هستند كه در زمان ورود به شركت، دانش لازم را دارند و ما به اعزام آنها به كارگاهها، تجربه كاری آنها را شكل میدهیم.
رضوی با بیان اینكه «شخصا به مدت 20 سال هم مدیرعامل شركت و هم در بنادر امام و جابهار مدیر كارگاه بوده است»، افزود: متأسفانه، بسیاری از فارغالتحصیلان امروز دانشگاهها علاقمند به ماندن در تهران هستند و تا وقتی كار نكنند، یاد نخواهند گرفت.