به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی كشتیرانی جمهوری اسلامی، کاپیتان علی عزتی دراینباره گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جهان از ابتدای سال 2009 تاکنون و همچنین عملکرد شرکتهای کشتیرانی، صنعت حملونقل دریایی با سه چالش عمده مواجه است كه این چالشها احتمالا تا پایان سال 2011ادامه خواهد داشت.
وی این سه چالش را شامل رکود اقتصادی در بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت و افزایش قیمت سوخت عنوان کرد و با اشاره به فضای حاکم بر بازارهای سرمایه جهان در شرایط كنونی افزود: در پی کاهش رتبهبندی دولت آمریکا، بازار سرمایه در جهان با یک شوک روبرو شد که در این شرایط، بیشترین آسیب به شرکتهای کشتیرانی وارد آمد.
عزتی عملکرد شرکتهای کشتیرانی را وابسته به شرایط تجاری و اقتصادی جهان عنوان کرد و در خصوص چرایی این موضوع گفت: با توجه به جهانی بودن فضای کسب و کار، صنعت حملونقل دریایی بیشتر از سایر بخشها تحت تأثیر شرایط بازارهای جهانی است؛ به طوری که پس از اعلام کاهش رتبه اعتباری دولت آمریکا، سهام شرکتهای کشتیرانی در مقایسه با سایر بخشها افت بیشتری را تجربه کرد.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط به وضعیت شرکتهای کشتیرانی ژاپن اشاره کرد و گفت: با آنکه عملکرد این شرکتها در جریان سونامی ژاپن با نوساناتی همراه شد؛ اما با رکود اقتصادی در آمریکا، سهام شرکت NYK حدود 58 درصد، K LINE حدود 61 درصد و MOL حدود 59 درصد کاهش پیدا کرد.
وی در خصوص تأثیر کاهش رتبه اعتباری دولت آمریکا بر عملکرد حملونقل دریایی کانتینر گفت: ارزش سهام شرکتهای کشتیرانی کانتینری جهان نیز تحت تأثیر این شرایط با افت شدیدی مواجه شد؛ به طوری که سهام شرکت کشتیرانی چین 40 درصد، اورگرین 36 درصد ، NOL حدود 47 درصد و شرکت OOIL حدود 54 درصد کاهش یافت.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود :همین وضعیت در بخش حمل فله خشک نیز دیده میشود؛ به طوری که ارزش سهام شرکتهایی چون Dry Ships از ابتدای سال جاری تاکنون 52 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، شرکتهایی مانند Navios Maritime وPacific Basin نیز کاهش 40 درصدی را در بازارهای سرمایه تجربه کردند.
عزتی با بیان اینکه «این وضعیت در مورد بخش تانکر نیز صادق است»، گفت: در این بخش برخی شرکتها سقوط بیش از 40 درصد را در بازار سهام تجربه کردند که در این ارتباط میتوان به کاهش 51 درصدی سهام OSG، افت50 درصدی سهام Euronav و کاهش 43 درصدی سهام SFI اشاره کرد.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در شرایط کنونی شرکتهای کشتیرانی جهان در جذب سرمایه و اخذ اعتبارات مالی از بانکها با مشکل مواجه هستند»، درباره چالش دوم این بخش گفت: با آنکه در سال 2010 نیز مشکل مازاد ظرفیت در ناوگان حملونقل دریایی جهان وجود داشت؛ اما این مسأله در سال جاری به شکل جدیتری خود را نشان داد.
عزتی با بیان اینکه «در سال 2010 حدود 159 میلیونDWT از انواع کشتیها به ظرفیت ناوگان حملونقل دریایی جهان افزوده شد»، گفت: در این سال با وجود شرایط اقتصادی که وجود داشت؛ ناوگان جهانی به 54 هزار و 500 فروند و ظرفیتی معادل 1.2 میلیارد DWT بالغ شد.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این درحالی است که تا ماه جولای سال 2011 تعداد کشتیهای موجود در ناوگان جهانی به 58 هزار فروند و به ظرفیتی بالغ بر 1.4 میلیارد DWT رسید.
وی گفت: به عبارت دیگر، در شش ماه اول سال جاری میلادی 3 هزار و 500 فروند کشتی با ظرفیت حمل 159 میلیون DWT به ظرفیت ناوگان جهانی اضافه شد.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «مشکل وجود مازاد ظرفیت در ناوگان حملونقل کانتینری در مقایسه با سایر بخشها حادتر است»، گفت: در نیمه اول سال جاری میلادی 750 هزار TEU ظرفیت جدید وارد این بخش شد که رقمی حدود 9 درصد را به ظرفیت ناوگان حمل کانتینری جهان اضافه کرد.
عزتی گفت: در کنار این افزایش، بکارگیری ظرفیتهای متوقف را نیز در این بخش شاهد بودیم که با احتساب این ظرفیت بکار گرفته شده رشدی معادل 16 درصد را در بخش کانتینری تجربه کردیم؛ این در حالی است که رشد تجارت حمل کانتینری در نیمه اول سال 2011 متوسط 7 درصد پیشبینی شده است.
عزتی افزود: این مازاد ظرفیت در شرایطی است که رشد تجارت جهانی در حد قابل توجهی نبوده؛ به طوری که در سال 2010 رشد 7.6 درصدی را در تجارت جهانی شاهد بودیم.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشبینی رشد تجارت جهانی در سال جاری میلادی گفت: احتمالا با توجه به شرایط حاکم در بازارهای جهانی این رشد به کمتر از 7.6 خواهد رسید. البته طبق برخی گمانهزنیها حجم تجارت جهانی در سال 2011 به 8.6 میلیارد تن بالغ خواهد شد که باید دید با توجه به شرایط پیشآمده، آیا این رقم محقق خواهد شد یا خیر.
عزتی با بیان اینکه «این مازاد ظرفیت، تجارت کانتینری را تحت تأثیر قرارداده است»، افزود: در حال حاضر شاهد افت شدید نرخها در مسیرهای اصلی بویژه آسیا– اروپا هستیم. به طوری كه بررسیهای 6 ماه اخیر حاکی از کاهش درآمدهای عملیاتی و ضرر و زیان شرکتهای کشتیرانی است.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره بخش فله نیز گفت: در بخش فله نیز شرایط بهتر از این نیست؛ به طوری که سیاستهای جدید دولت چین در بخش محدود کردن واردات دریایی سنگ آهن و واردات آن از طریق زمینی، کرایههای حمل را به شدت تحت تأثیر قرارداده و این بخش را نیز با مازاد ظرفیت مواجه کرده است. از سوی دیگر، سیاستهای هند در اعمال تعرفهها و محدودیتهای جدید در صادرات سنگ آهن نیز به مشکلات این بخش افزوده است.
وی چالش سوم حملونقل دریایی جهان را افزایش قیمت سوخت عنوان کرد و با بیان اینکه «هزینه سوخت 30 درصد هزینههای عملیات بازرگانی یک کشتی را شامل میشود»، افزود: برآوردهای سه ماهه ما در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که متوسط قیمت سوخت در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته 47 درصد افزایش داشته که البته این امر ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت بوده است.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: با کاهش شدید نرخ کرایههای حمل و پایین آمدن درآمدها و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت سوخت، حاشیه سود شرکتهای کشتیرانی در سطح جهان به شدت تحت تأثیر منفی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه «استمرار این روند شرکتهای کشتیرانی را با چالشهای عمدهای در پرداخت دیون و اقساط خود به بانکها مواجه کرده است»، گفت: این در حالی است که شرایط امسال متفاوت از بحرانی است که شرکتهای کشتیرانی در سال 2009 تجربه کردند؛ چرا که قبل از آن، شرکتهای کشتیرانی دوران رونق را پشت سر گذاشته و با نقدینگی که در اختیار داشتند، به مقابله با رکود اقتصادی جهانی رفتند؛ اما در شرایط فعلی نه تنها این نقدینگی وجود ندارد، بلکه ارزش و قیمت کشتیها نیز تا 30 درصد کاهش یافته است.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «این رکود ادامهدار نخواهد بود»، گفت: در مجموع سه چالش مذکر در کنار عواملی مثل افزایش قیمت نفت، ناامنی و رخدادهای سیاسی در برخی کشورها، کاهش اعتبار دولت آمریکا به همراه مشکلات منطقه یورو؛ صنعت حملونقل دریایی را با مشکلاتی مواجه کرده که عبور از آنها نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب از سوی شرکتهای کشتیرانی است.
وی ایجاد تغییرات ساختاری و سازمانی، استقرار برنامههای عملیاتی و راهبردی به منظور کاهش هزینهها، کاهش مصرف سوخت و سرعت کشتی و کنترل ظرفیت حمل و استفاده بهینه از آن را از جمله راهکارهای شرکتهای کشتیرانی برای عبور از این بحران عنوان کرد.
مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت این شرکت گفت: این شرکت نیز همانند سایر شرکتهای کشتیرانی جهان متأثر از شرایط بازار است؛ با این تفاوت که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه برمواجهه با شرایط دشوار بازار با تحریمها و محدودیتهای بینالمللی نیز مواجه است.
عزتی گفت: با آنکه تمام تحریمهایی که در حال حاضر از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای همپیمان آنها اعمال میشود، از نظر نوع و شدت در تاریخ صنعت حملونقل دریایی جهان بیسابقه است؛ اما این اقدامات تاکنون نتوانسته خللی در تداوم فعالیتهای این شرکت ایجاد کند.
وی عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با تحریمها و شرایط دشوار بازارهای بینالمللی «قابل دفاع» عنوان کرد و با قانونی خواندن فعالیتهای این شرکت گفت: با اتخاذ تدابیری که از سوی مدیریت ارشد این شرکت از سال 2008 صورت گرفته؛ نه تنها با مشکل خاصی مواجه نیستیم، بلکه با اعمال مدیریت صحیح کماکان شاهد استمرار فعالیتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آبهای داخلی و بینالمللی هستیم.