کد خبر: ۱۰۵۹۰
تعداد بازدید: ۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

مؤسسه ایرانیان ویژه‌خوار و بله‌قربان‌گو نیست

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران خواستار ورود مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، بعنوان نهادی ملی، به حوزه‌های جدید و  توجه به افق‌های بالاتر شد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دكتر محمدسعید سیف در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه تشكیل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان گفت: در دهه 70، فعالیت‌های رده‌بندی در انحصار دو شركت خصوصی قرار داشت؛ این وضعیت، بتدریج از سوی فعالان دریایی كشور نقد شد. در پی این نقدها، سازمان بنادر و دریانوردی كوشید تا مؤسسه رده‌بندی وابسته به خود را تشكیل دهد، اما انجمن مهندسی دریایی ایران این رویكرد را درست ندید؛ چرا كه در این صورت، انحصار بحث رده‌‌بندی از سوی دو شركت خصوصی به انحصار یك شركت تبدیل می‌شد.

وی با بیان اینكه «در پی این مسایل، انجمن مهندسی دریایی ایران در قالب قطعنامه‌ها، نامه‌ها و جلسات مكرر بر ضرورت راه‌اندازی مؤسسه رده‌بندی ملی و غیرانتفاعی تأكید كرد»، افزود: در پی این پیگیری‌ها، مؤسسه رده‌بندی ایرانیان تأسیس و اولین مجمع عمومی آن با حضور دكتر طاهری، مدیرعامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی، تشكیل و اولین هیأت امنای مؤسسه انتخاب شد.

سیف با «رفیع» و «قابل افتخار» خواندن موقعیت فعلی مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، ابراز امیدواری كرد كه با پیوستن نیروهای جدید به هیأت امنای مؤسسه، بتوان موقعیت فعلی را با همكاری همه طیف‌های جامعه دریایی ارتقا داد.

وی با بیان اینكه «مؤسسه رده‌بندی ایرانیان رشد تدریجی و بلوغ واقعی داشته است»، تصریح كرد: مؤسسه رده‌بندی ایرانیان زمانی برای تهیه میز و صندلی خود هم مشكل داشت؛ اما اكنون بدون ویژه‌خواری و حمایت‌های خاص به جایی رسیده كه باید باشد.

سیف افزود: سختی شرایط كار برای مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، درعین‌حال باعث شد تا مؤسسه‌ای جدی و با استخوئان‌بندی و بدنه قوی شكل گیرد و چون رشد آن آكواریومی نبوده و روی پای خود ایستاده، «بله قربان‌گو»ی كسی نیست.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه به انتظارات موجود برای توسعه فعالیت‌های مؤسسه رده‌بندی ایرانیان پرداخت.

وی در بیان اولین موضوع با اشاره به این نكته اشاره كه «فعالیت مؤسسه رده‌بندی فقط گواهینامه‌ دادن به كشتی‌ها و سازه‌های دریایی نیست»، گفت: در سطح دنیا هم می‌بینیم كه بعنوان مثال، نگاه دولت‌های انگلستان و نروژ به مؤسسات رده‌بندی لویدز و DNV، در قالب امین فنی دولت در كلیه حوزه‌های دریایی است و اگر انجمن مهندسی دریایی هم، تشكیل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان را پیگیری كرد؛ در جهت دستیابی به چنین جایگاهی بوده است كه امیدواریم با همكاری دولتمردان و قانونگذاران، این امر محقق شود.

سیف همچنین با بیان اینكه «مؤسسه رده‌بندی می‌تواند بانك جامع و مخزن اطلاعات دریایی كشور باشد»، افزود: با گسترش فعالیت‌های مؤسسه، این بانك جامع خودبه‌خود شكل خواهد گرفت و با به‌روز شدن گواهینامه‌ها، اطلاعات آن نیز مدام به‌روز خواهد شد.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران «مطالعات راهبردی و آسیب‌شناسی جدی در صنعت دریا» را وظیف دیگر مؤسسات رده‌بندی ذكر كرد و گفت: با توجه به ارتباط گسترده مؤسسه رده‌بندی ایرانیان از كارفرماها تا كشتی‌سازان و مجموعه ارگان‌های دولتی و شركت‌های خصوصی، امكان جمع‌بندی مباحث و ارائه راهكارهای پخته و دقیق از سوی این مؤسسه وجود دارد؛ ضمن اینكه، مؤسسه می‌تواند از ابزار گواهینامه‌ها برای ارتقای سیستم دریایی كشور استفاده كند.

وی همچنین با تأكید بر ضرورت ورود مؤسسه رده‌بندی ایرانیان به حوزه‌های جدید فعالیت، گفت: خوشبختانه، سال گذشته این مؤسسه توانست مجوزهای لازم را از شركت ملی نفت ایران برای بازرسی و تأیید كالا در پروژه‌های نفت و گاز دریافت كند. اما این حد كافی نیست و مؤسسه می‌تواند در حوزه‌هایی چون نیروگاه‌ها و دیگر پروژه‌های سنگین غیردریایی هم وارد شود.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان بر ادامه حمایت‌های این انجمن از مؤسسه رده‌بندی ایرانیان تأكید كرد و از دیگر طیف‌های جامعه دریایی نیز خواست تا با درك این مسؤولیت خطیر، در جهت تقویت مؤسسه همكاری كنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
خسرو روستا
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
0
  با درود خدمت آقای ادیب و دارنده اخلاق حرفه ای مهندسی همین قدر بگویم که پراکنده گفته اید اما خوشحال شدم که مطالب را خوانده اید. خواستم بگویم جواب را نمی زنند، پاسخ می دهند و در مجموع دیکته ضعیفی دارید. برازنده کلام فنی نیست. دیگر آنکه قیاس شما از تبریک بنده بابت آب اندازی با اظهار نظر در مورد کارشناسان، قیاس مع الفارقی است. (اصطلاح بهتر فارسی پیدا نکردم) امیدورم این سایت محملی برای تبادل نظرها و پیشنهادهای سازنده تر و بهتر باشد.
خسرو روستا
|
Russian Federation
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
0
0
  سلام متن این خبرها و خبرهای وابسته بسیار جالب است. مثل حکایت مملکت است. همه چیز خوبست. محدودیتی برای بازرسی کشتی های با تناژ بالاتر وجود ندارد. خوب هوای همدیگر را دارید. آفرین. آفرین و چند پرسش: 1- چرا خبری از موسسه رده بندی آسیا نیست؟ 2- چرا دو موسسه قبلی ادغام شد که یکی شود و بعد دوباره دو تا شد؟ 3- آقای صفری! عزیز بابا! تا تناژ چند کیلو میخای سازمان بنادر بهت مجوز بده؟ چقدر از اوضاع کارشناسان فنی و سوپر فنی خود اطلاع داری؟ 4- و اما دکتر سیف! با تمام ارداتی که به شما دارم، ورود ایرانیان را به حوزه های جدید جایز نمی دانم. بد نیست کمی اوضاع باحال این موسسه را از زبان مشتریان، مالکان و رقیبتان جستجو کنید. همین مانده که ایرانیان امین فنی دولت شود!!! بابا جان مادر مادر بزرگتان بگذرارید این موسسه جشن بلوغ 9 سالگی خود را بگیرد بعد لویدزش کنید. پر در نیاورده می پرید جناب دکتر!!!!!! مملکت سعی و خطا سعی و خطا سعی و خطا افسوس که این مزرعه را آب رفته دهقان مصیبت زده را خواب گرفته افسوس
ع. ط
|
Russian Federation
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
0
  ایشون صرفاً منتقد تشریف دارن. خوب یا بد فرقی نداره. کلاً میآن که نقد کرده باشن. حدسم اینه که اگر از لویدزم با 250 سال قدمتش خبری درج بشه و از ایشون نظری ارسال بشه، بعید نیست که قدمت لویدز رو در مقایسه با تاریخ چند هزارساله دریایی ناچیز ببینه و از ضعف فنی کارشناسان لویدز و بازرسان ایرانش ایراد بگیره! نفس انتقاد خوبه و عموماً مسبب عیب یابی و بالتبع پیشرفت هست لیکن بد نیست در کنار صرفاً و صرفاً انتقاد حرکت مفید و موثری هم باشه. آقایون محترمی که سالها و سالهاست در صنایع کلان دریایی کشور امین بیت المال تشریف داشتن با تمام ابزار قدرت چه گلی به سر این مملکت زدن بعد از سی سال؟ چند جریان و حرکت با ثبات براه انداختن و بر مسیر خودشون استوار بودن؟ بهتره اینطور بگم که چند پروژه دریایی بزرگ استارت خورد و روی اونها حرفه ای کار شد و طبق قرارداد منعقد شده، پروژه تحویل شد؟! و در سایه تمامی اخبار مرتبط با این بزرگواران، سر و کله منتقدین کاملاً بیطرف !!! اصلاً پیدا نیست و گویا موضوعات کلان و سرنوشت این صنعت اونجا اهمیتی نداره! از طرف دیگه، من از این بابت متعجب هستم که بزرگواری که معیار مقایسش در مورد خوب یا بد بودن یک شناور یدک کش، صرفاً تعادل شناور هست و مراتب تبریکات رو به جهت برخورداری شناور از تعادل خوب!!!! ابراز میکنن، چطور به خود جرات اظهار نظر در مورد کارشناسان و بازرسان یک موسسه رده بندی رو می دن؟! این انتقاد اگر از بازرسان آسیا هم از جانب جنابعالی ابراز می‏شد، من با همین ادبیات جواب می‏زدم! http://marinenews.ir/?show=news&maj=news&type2=showz&catid=10415 انجمن مهندسی هر چقدر هم بهش انتقاد وارد باشه حداقل ثبات کلام و نون نرخ روز خور نبودنش ستودنی هست! در انتها خطاب به شما دوست عزیز عرض می کنم که شرط لازم برای فعالیت در محیط مهندسی، حفظ اخلاق حرفه ای مهندسی هست! چیزی که کلام غیر فنی نظر شما کاملاً ازش عاری هست!
بازرس موسسه رده بندی ایرانیان
|
Russian Federation
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
0
  جناب آقای خسرو روستا باسلام احتراما اینجانب افتخار آشنایی با شما و تجارب فنی تان را تا کنون نداشته ام لذا پسندیده آن است: 1- که نظرات خود را با ذکر دلیل و مدرک بیان نموده و از بیان فضایی و خیالی مطالب خودداری فرمائید و الا ارزش گفتار شما در نزد خواننده پایین خواهد آمد. 2- بیان دیدگاهها در یک رسانه عمومی با استفاده از چنین الفاظی در شان خوانندگان محترم نیست و مجددا ارزش شما را نیز نزد خوانندگان پایین خواهد آورد لذا توجه نمائید که هر آنقدر که جنابعالی در حرفه و پیشه خود مجرب و دانش پیشه باشید بیان دیدگاهها با این طرز نگارش همه آنها را زیر سوال خواهد برد. 3- به عنوان یکی از اعضا موسسه رده بندی ایرانیان از جنابعالی دعوت می کنم تا جهت بازدید از این موسسه در محل دفتر مرکزی حضور بهم رسانید تا ضمن استفاده از نقطه نظرات جنابعالی از نزدیک نیز شاهد موفقیتهای موسسه باشید. 4-یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که در زمان برگزاری مجمع سالانه موسسه در روز دوشنبه مورخ 14/06/90 تعداد 61 نفر از بزرگان صنایع دریایی ایران از کشتیرانیهای بزرگ مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی ایران و هند، اساتید دانشگاههای شریف و امیرکبیر، مدیران عامل و ارشد کشتی سازیهای فعال کشور، دست اندرکاران صنایع دریایی نظامی و سایر بزرگان صنایع دریایی که لیست آنها در موسسه وجود دارد نامزد انتخابات هیات امنا موسسه شده بودند که به نظر می رسد اگر تاملی در این موضوع داشته باشید متوجه خواهید شد که این عزیزان بی دلیل تمایل به همکاری و حضور در هیات امنا موسسه را نداشته اند. 5- مجددا شما را که در ابتدای راه کاری و شغلی خود هستید به صبر و تفکر قبل از بیان نقطه نظرات آنهم با این طرز گویش توصیه می کنم تا همیشه جایگاهی در میان بزرگان داشته باشید. درد ما حصار برکه نیست، درد ما زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است (دکتر محمد مصدق) با تشکر
ارسال نظر