به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دكتر محمدسعید سیف در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه تشكیل مؤسسه ردهبندی ایرانیان گفت: در دهه 70، فعالیتهای ردهبندی در انحصار دو شركت خصوصی قرار داشت؛ این وضعیت، بتدریج از سوی فعالان دریایی كشور نقد شد. در پی این نقدها، سازمان بنادر و دریانوردی كوشید تا مؤسسه ردهبندی وابسته به خود را تشكیل دهد، اما انجمن مهندسی دریایی ایران این رویكرد را درست ندید؛ چرا كه در این صورت، انحصار بحث ردهبندی از سوی دو شركت خصوصی به انحصار یك شركت تبدیل میشد.
وی با بیان اینكه «در پی این مسایل، انجمن مهندسی دریایی ایران در قالب قطعنامهها، نامهها و جلسات مكرر بر ضرورت راهاندازی مؤسسه ردهبندی ملی و غیرانتفاعی تأكید كرد»، افزود: در پی این پیگیریها، مؤسسه ردهبندی ایرانیان تأسیس و اولین مجمع عمومی آن با حضور دكتر طاهری، مدیرعامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی، تشكیل و اولین هیأت امنای مؤسسه انتخاب شد.
سیف با «رفیع» و «قابل افتخار» خواندن موقعیت فعلی مؤسسه ردهبندی ایرانیان، ابراز امیدواری كرد كه با پیوستن نیروهای جدید به هیأت امنای مؤسسه، بتوان موقعیت فعلی را با همكاری همه طیفهای جامعه دریایی ارتقا داد.
وی با بیان اینكه «مؤسسه ردهبندی ایرانیان رشد تدریجی و بلوغ واقعی داشته است»، تصریح كرد: مؤسسه ردهبندی ایرانیان زمانی برای تهیه میز و صندلی خود هم مشكل داشت؛ اما اكنون بدون ویژهخواری و حمایتهای خاص به جایی رسیده كه باید باشد.
سیف افزود: سختی شرایط كار برای مؤسسه ردهبندی ایرانیان، درعینحال باعث شد تا مؤسسهای جدی و با استخوئانبندی و بدنه قوی شكل گیرد و چون رشد آن آكواریومی نبوده و روی پای خود ایستاده، «بله قربانگو»ی كسی نیست.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه به انتظارات موجود برای توسعه فعالیتهای مؤسسه ردهبندی ایرانیان پرداخت.
وی در بیان اولین موضوع با اشاره به این نكته اشاره كه «فعالیت مؤسسه ردهبندی فقط گواهینامه دادن به كشتیها و سازههای دریایی نیست»، گفت: در سطح دنیا هم میبینیم كه بعنوان مثال، نگاه دولتهای انگلستان و نروژ به مؤسسات ردهبندی لویدز و DNV، در قالب امین فنی دولت در كلیه حوزههای دریایی است و اگر انجمن مهندسی دریایی هم، تشكیل مؤسسه ردهبندی ایرانیان را پیگیری كرد؛ در جهت دستیابی به چنین جایگاهی بوده است كه امیدواریم با همكاری دولتمردان و قانونگذاران، این امر محقق شود.
سیف همچنین با بیان اینكه «مؤسسه ردهبندی میتواند بانك جامع و مخزن اطلاعات دریایی كشور باشد»، افزود: با گسترش فعالیتهای مؤسسه، این بانك جامع خودبهخود شكل خواهد گرفت و با بهروز شدن گواهینامهها، اطلاعات آن نیز مدام بهروز خواهد شد.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران «مطالعات راهبردی و آسیبشناسی جدی در صنعت دریا» را وظیف دیگر مؤسسات ردهبندی ذكر كرد و گفت: با توجه به ارتباط گسترده مؤسسه ردهبندی ایرانیان از كارفرماها تا كشتیسازان و مجموعه ارگانهای دولتی و شركتهای خصوصی، امكان جمعبندی مباحث و ارائه راهكارهای پخته و دقیق از سوی این مؤسسه وجود دارد؛ ضمن اینكه، مؤسسه میتواند از ابزار گواهینامهها برای ارتقای سیستم دریایی كشور استفاده كند.
وی همچنین با تأكید بر ضرورت ورود مؤسسه ردهبندی ایرانیان به حوزههای جدید فعالیت، گفت: خوشبختانه، سال گذشته این مؤسسه توانست مجوزهای لازم را از شركت ملی نفت ایران برای بازرسی و تأیید كالا در پروژههای نفت و گاز دریافت كند. اما این حد كافی نیست و مؤسسه میتواند در حوزههایی چون نیروگاهها و دیگر پروژههای سنگین غیردریایی هم وارد شود.
رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان بر ادامه حمایتهای این انجمن از مؤسسه ردهبندی ایرانیان تأكید كرد و از دیگر طیفهای جامعه دریایی نیز خواست تا با درك این مسؤولیت خطیر، در جهت تقویت مؤسسه همكاری كنند.