به گزارش خبرنگار مارین نیوز، قاسم نبیپور عصر دیروز در مجمع عمومی دوسالانه مؤسسه ردهبندی ایرانیان با اشاره به تشكیل كارگروههای مقابله با تحریم در كشتیرانی جمهوری اسلامی طی سه سال گذشته، گفت: بعد از آنكه تلاشها برای محرومیت ناوگان دریایی ایران از پوشش بیمهای ناكام ماند و پرچمهای مهم دنیا مانند آلمان، مالتا و ژاپن بیمههای ایرانی را قبول كردند؛ الان نوبت به تحریم كشتی های ایران از طریق مؤسسات ردهبندی رسیده است.
وی با انتقاد از ورود تحریمها به حوزه مؤسسات ردهبندی تصریح کرد: دولتهایی که مدعی بحث ایمنی دریا، حمایت از جان انسانها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست بودند و ادعای پشتیبانی از مهمترین کنوانسیونهای بینالمللی را داشتند، در سه سال اخیر در حوزه دریایی خود به قوانین اهمیت ندادند و به طور ناگهانی و در طول یک شبانه روز 10 فروند کشتی را از بیمه خارج کردند.
نبیپور خاطر نشان کرد: با تدابیر ویژه متخصصان داخلی این صنعت و یاری خداوند، صنعت دریایی کشور توانست از تحریمهای تا حدی خارج شود و به ادامه فعالیت خود بپردازد.
معاون فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه «بیداری ایرانیان همیشه مشکلات پیش رو را برطرف میکند»، به کمرنگی تحریمها درعرصه دریایی کشور اشاره کرد و افزود: فقدان یک مؤسسه ردهبندی داخلی میتواند كل صنایع دریایی کشور و صنایع وابسته به آن را فلج کند.
وی با بیان اینکه «مؤسسات ردهبندی جزئی از صنعت دریایی کشور محسوب میشوند»، اظهار داشت: اگر مؤسسات ردهبندی فعالیت خود را کاهش دهند؛ قطعا تمامی شرکتهای کشتیرانی با مشکل مواجه خواهند شد.
نبیپور با اشاره به اینکه «ساختار موسسه ایرانیان استاندارد است و اساسنامه مؤثری دارد»، تصریح کرد: تا چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی در بحث مؤسسات ردهبندی انحصار داشت؛ اما هماکنون تمامی محدودیتها برطرف شده است و این سازمان در بحث توسعه فعالیتهای مؤسسات ردهبندی همکاری مطلوبی دارد.
معاون فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر لزوم راهاندازی موسسه ردهبندی بینالمللی تأکید کرد و گفت: حتی اگر مؤسسات ردهبندی خارجی از كشور نروند؛ ما به راهاندازی چنین مؤسسهای نیاز داریم تا بتوانیم روی پای خود بایستیم.