به گزارش منابع خبری تركيه، ساخت این پل هوایی را شركت ژاپنی IHI، سازنده پل سلطان محمد فاتح بر روی تنگنه بسفر، عهدهدار شده و قرار است حداكثر ظرف 38 ماه این پروژه بزرگ را به اتمام برساند.
هزینه احداث این پل 4/1 میلیارد دلار برآورد شده كه بیشترین سهم در هزینه 5/7 میلیارد دلاری احداث بزرگراه استانبول - ازمیر را به خود اختصاص میدهد.
كنسرسیوم برنده اجرای این طرح، قرارداد مربوط به احداث پل را امروز با شركت ژاپنی یادشده در آنكارا امضاء كرد.
شركتهای ژاپنی، كرهای و چینی برای احداث این پل اعلام آمادگی كرده بودند كه تركیه كنسرسیوم شركت IHI را ترجیح داد.
طرح 5/7 میلیارد دلاری احداث بزرگراه استانبول - ازمیر در تركیه برای اولین بار به روش ساخت- بهرهبرداری- انتقال (BOT) به بخش خصوصی واگذار شده است.
با اجرای این طرح كه در واقع یكی از بزرگترین بزرگراههای تركیه خواهد شد، مسافت 10 ساعته فعلی بین استانبول-ازمیر به 5/3 ساعت كاهش خواهد یافت.
قرارداد مربوط به واگذاری این طرح به بخش خصوصی سال گذشته در آنكارا توسط بینالی یلدرم، وزیر ارتباطات تركیه، رییس اداره كل راههای این كشور و كنسرسیوم متشكل از پنج شركت بزرگ راهسازی این كشور امضاء شده كه بخشهایی از این طرح نیز در دست اجراست.
به گفته بنالی یلدرم، این بزرگترین طرح زیرساختی در تركیه است كه به روش BOT به اجرا در آمده و ظرف 20 ماه هفت كارگاه راهسازی در مسیر احداث بزرگراه احداث شده و برای 10 هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.
هزینه احداث بزرگراه گبزه - پل هوایی روی خلیج ازمیت - اورحان غازی - ازمیر كه از شهرهای بورسا و بالیك اسیر نیز عبور كرده و ظرف هفت سال به پایان خواهد رسید، به 11 میلیارد لیرترك میرسد.
به گفته یلدرم، پل هوایی كه بیش از 5/3 كیلومتر طول خواهد داشت، در نوع خود دومین پل بزرگ معلق در دنیا خواهد بود.
در حال حاضر، مدت زمان دور زدن خلیح برای خودروها بیش از یك ساعت است كه با احداث پل این مدت به شش دقیقه كاهش خواهد یافت.
هزینه عبور از پل معلق برای هر خودروی سواری معادل 35 دلار تعیین شده كه جدا از هزینه عبور از بزرگراه استانبول به ازمیر محاسبه خواهد شد.
انتظار میرود روزانه حداقل 40 هزار خودروی سواری از این پل عبور كند كه بدین ترتیب، درآمد ماهانه كنسرسیوم فقط از محل این پل به 42 میلیون دلار خواهد رسید.