به گزارش خبرآنلاین، این اسکله که در بخش غربی خارک قرار دارد؛ از بزرگترین و مدرنترین اسکلههای صادرات نفت است که به پیشرفتهترین تجهیزات پهلوگاهی مجهز شده است.
گرچه این حادثه كه سهشنبه گذشته رخ داد، تلفات جانی و تخریب محیط زیست را در بر نداشته؛ ولی خساراتی به تجهیزات پهلوگاهی اسکله شماره 11 وارد کرده است.
از حجم دقیق خسارات وارده برآورد صحیحی در دست نیست؛ اما بروز اینگونه حوادث در بزرگترین پایانه نفتی کشور زنگ خطری است که حاکی از لزوم رعایت بیشتر نکات و موازین ایمنی در تأسیسات صادرات نفت است.
بنابراین گزارش، ارتباط عملیاتی صنعت نفت با جهان از طریق اسکلههای نفتی است و به زبان دیگر نمایش چهره ایران در منظرگاه خریداران بینالمللی نفتی است که کوتاهی در ارائه خدمات ایمن و بروز اینگونه حوادث میتواند آثار زیانباری در بر داشته باشد.
گرچه شنیدهها حاکی از آن است که مسؤولان امر به سرعت در حال پیگیری موضوع و رفع اشکالات هستند؛ اما چرایی اینگونه وقایع موضوعی است که باید مورد کالبدشکافی فنی قرار گرفته و سازو کار جلوگیری از تکرار آن میبایست هرچه سریعتر توسط مسؤولان وزارت نفت تدوین شود.
این درحالی است که شنبه هفته گذشته نیز به دلیل حادثهای دیگر در خارک نفت ایران در خلیج فارس جاری شد. اگرچه کارشناسان میزان نفت جاری شده در خلیج فارس را 50 تا 100 بشکه تخمین زدند، اما مسؤولان این شرکت این رقم را 30 بشکه اعلام کردند.
براین اساس، نفتریزی كه در اسکله شماره 7 جزیره خارگ اتفاق افتاده بود، تا سواحل جزیره خارگو (جزیرهای کوچک در کنار خارگ) امتداد یافت.