احمد فروغی دراینباره به خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: بحث ما این است كه با توجه به پتانسیل فنی و تخصصی موجود در دو مؤسسه ردهبندی داخلی و با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و شركتهای كشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی نفتكش، امكان بازرسی و صدور گواهینامه ردهبندی در سطح بینالمللی نیز در داخل وجود دارد.
به گفته وی، در این زمینه كارگروهی با حضور نمایندگان مؤسسات ردهبندی ایرانیان و آسیا، شركتهای كشتیرانی و سازمان بنادر تشكیل شده است.
فروغی درعینحال تصریح كرد: مباحث این كارگروه هنوز پخته نشده و به همین دلیل، نمیتوان مواردی چون تشكیل یك مؤسسه ردهبندی جدید و یا ادغام مؤسسات موجود را عنوان كرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا در حال حاضر، كشتی های دارای كلاس مؤسسات ردهبندی داخلی امكان حضور در آبهای بینالمللی را ندارند؟»، گفت: اغلب كشتیهایی كه تحت كلاس مؤسسات داخلی قرار میگیرند، در آبهای منطقهای فعال هستند؛ در حالیكه منظور ما از آبهای بینالمللی تأیید كلاس كشتی های اقیانوسپیما و غولپیكر است.
مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تا به حال هم، چند فروند كشتی اقیانوسپیمای ایرانی توسط مؤسسات داخلی تأیید كلاس شدهاند؛ اما اینها، موردی بوده كه امیدواریم با بررسیهای كارگروه فنی و تخصصی، بتوان تعداد كشتی های اقیانوسپیمای بیشتری را تحت كلاس مؤسسات ایرانی درآورد.