کد خبر: ۱۰۶۶۷
تعداد بازدید: ۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

انتظارات نفتكش از ایزوایكو در ساخت كشتی اول

معاون فنی شركت ملی نفتكش ایران با اعلام پیشرفت 50 درصدی ساخت اولین كشتی سفارش این شركت به ایزوایكو، بر توجه سازنده به انتظارات كارفرما تأكید كرد.

جمال میاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین نیوز درباره آخرین وضعیت ساخت نفتكش ایران-فهیم گفت: طبق برآورد ما، میزان پیشرفت ساخت این كشتی 50 درصد است؛ اما سازنده با در نظر گرفتن مواردی چون طراحی، خرید و... پیشرفت پروژه را 75 درصد می‌داند.

وی با بیان اینكه «مدیریت و كاركنان ایزوایكو برای پیشبرد روند ساخت اولین نفتكش در داخل زحمت زیادی را متقبل شده‌اند»، درعین‌حال، گفت: برخی ایرادهای فنی در روند ساخت كشتی وجود دارد كه ما آنها را كتبا به سازنده اعلام كرده‌ایم.

میاحی با درخواست توجه به این ایرادها از سوی ایزوایكو، افزود: كشتی‌سازی باید ایرادهای كارفرما را به نفع خود بداند؛ چرا كه در صورت كم‌توجهی به این موارد فنی، كشتی در نهایت دچار مشكل خواهد شد و برای رفع آن، باید هزینه و وقت دوباره‌ای را صرف كرد.

وی از بسته نشدن بالا و پایین لوله اصلی كشتی، وضعیت شیب لوله‌ها و یا بی‌توجهی به فاصله استاندارد درها در اتاق تصفیه سوخت بعنوان برخی از ایرادهای موجود در كشتی ایران-فهیم یاد كرد و گفت: قرار است در جلسه‌ای با حضور مدیران پروژه، این موارد بین كارفرما و سازنده حل شود.

معاون فنی شركت ملی نفتكش ایران همچنین بر اهمیت رعایت بهداشت محیط كار در پروژه ساخت اولین كشتی نفتكش در ایران تأكید كرد و گفت: این كشتی محموله‌های حساس و قابل اشتعالی را حمل خواهد كرد كه اگر زائدات و زباله‌های موجود در كارگاه، وارد پمپ‌های كشتی شود؛ خطرساز خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به وعده مدیران ایزوایكو برای به‌آب‌اندازی نفتكش ایران-فهیم تا دی ماه سال جاری، دراین‌باره ابراز تردید كرد و گفت: اگر قرار بر تحقق این امر باشد، باید 250 كارگر بطور دائم روی كشتی كار كنند؛ در حالیكه این تعداد در حال حاضر، كمتر از 50 نفر است.

میاحی همچنین با اشاره به فاصله چهار و نیم ساله بین به آب‌اندازی تا تحویل كشتی ایران-اراك، اولین اقیانوس‌پیمای ساخت داخل، در ایزوایكو و برآورد دو سال و نیمه برای كانتینربر دوم، گفت: با اين حال، مسؤولان ایزوایكو معتقدند نفتكش ایران-فهیم 8 ماه بعد از آب‌اندازی آماده تست دریانوردی و تحویل خواهد بود؛ اما با توجه به سرعت كار و تعداد كارگران، تحویل كشتی تا شهریورماه 91 بعید به نظر می‌رسد.

معاون فنی شركت ملی نفتكش ایران با تأكید بر اینكه «پیشبرد پروژه ایران-فهیم به برنامه‌ریزی مدون و تزریق منابع مالی نیاز دارد»، گفت: تاكنون 44 میلیون دلار از سوی شركت ملی نفتكش و 20 میلیارد تومان از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به دو پروژه ساخت كشتی‌های نفتكش در ایزوایكو اختصاص یافته است.

وی با بیان اینكه «از این رقم بین 10 تا 12 میلیون دلار به نفتكش دوم (ایران-فلق) اختصاص یافته است»، افزود: ساخت كشتی دوم به دلیل مشكلات مالی و نیاز به 20 میلیون دلار اعتبار جدید، فعلا متوقف شده است.

معاون فنی شركت ملی نفتكش ایران تأكید كرد كه اگر این شركت، بیش از این در كشتی ایران-فهیم سرمایه‌‌گذاری كند؛ درآمد آن منفی خواهد بود و این كشتی در طول سال‌های فعالیت خود، سرمایه‌گذاری انجام‌شده را مستهلك نخواهد كرد.

میاحی درباره همكاری یك شركت كره‌ای با ایزوایكو طی یكسال گذشته در پروژه ایران-فهیم و دلیل خروج آنها از ایران، گفت: در مدت حضور كره‌ای‌ها، سرعت پیشرفت پروژه افزایش یافت؛ اما آنها به دلیل مشكلات مالی، با ایزوایكو قطع همكاری كردند.

وی با بیان اینكه «كشتی‌سازان كره‌ای برای فعالیت و همكاری با شیپ‌یاردهای ایرانی و از جمله ایزوایكو مشكلی ندارند»، افزود: محدودیت‌های ناشی از تحریم هم، به این همكاری‌ها ارتباطی ندارد و در حال حاضر هم، چند شركت كره‌ای برای فعالیت در ایران آمادگی دارند.

معاون فنی شركت ملی نفتكش ایران همچنین از مذاكرات ایزوایكو با یك شركت تركیه‌ای برای همكاری در بخش نصب شفت و پروانه تانكر ایران-فهیم خبر داد و گفت: به دلیل هزینه بالای پیشنهادی از طرف ترك‌ها، ایزوایكو تصمیم دارد این بخش از كار را بومی‌سازی كند و با استفاده از تجارب همكاری با خارجی‌ها در كشتی‌های كانتینربر، نصب شفت و پروانه تانكر را توسط متخصصان داخلی انجام دهد.

میاحی همچنین درباره اظهارات اخير سيدمجيد هدايت، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مبنی بر بهره‌برداری از حوض‌های خشك بزرگ تعمیر و ساخت كشتی بندرعباس تا پایان سال جاری گفت: در صورت اتمام این حوض‌‌ها، شركت ملی نفتكش برای همكاری با ایزوایكو و ارائه سفارش‌های تعمیر كشتی آمادگی خواهد داشت.

وی با بیان اینكه «برای ارائه سفارش ساخت نفتكش‌های غول‌پیكر به ایزوایكو باید هر دو حوچه آماده شوند»، افزود: در حال حاضر، تمركز اصلی بر روی یكی از حوضچه‌هاست و قرار است فعالیت در این بخش هم، با تعمیرات شروع شود.

میاحی درعین حال، از آماده نبودن درها و موتورخانه، نصب نشدن كامل جرثقیل‌ها، مشكلات جاده‌سازی و... خبر داد و نسبت به تكمیل حوض‌های خشك تا پایان سال ابراز تردید كرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
amirparsa
|
Russian Federation
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
0
  chera nazarato monakes nemikonid?masalan site khabari hasid,az ki mitarsid?
کارشناس دریایی
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
0
0
  با سلام در مورد خبر بالا چند نکته قابل ذکر می باشد: اولا این کشتی به اذعان نشریه داخلی شرکت نفتکش در زمان تحویل کشتی مشابه آن در کره یکی ازپیشرفته ترین کشتیهای شرکت نفتکش می باشد که خود جای سوال دارد ایزوایکو که اولین تجربه اش در ساخت نفتکش بود چرا این نوع کشتی از طرف نفتکش به آن سفارش داده شد؟؟!! ثانیا منظور آقای میاحی از لوله اصلی کشتی ! ظاهرا لوله های Deck Scupper یا بقول خودمان ناودانی جهت انتقال آب باران یا ... از سطحی بالاتر به سطی پایین تر می باشد که باز بودن یا بسته بودن آنها در حین ساخت اصلا قابل اهمیت نمی باشد ثالثا همه دست اندر کاران کشتی سازی می دانند که قبل از تحویل شناور مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی وجود دارد که در آن زمان کلیه سیستمها لوله کشی فلاشینگ و اسید شویی می شوند و کلیه دستگاهها مطابق الزامات کلاس جهت کارکرد چک و آماده می شوند رابعا در خصوص شرکت کره ای کلیه کارکنان ایزوایکو می دانند که آن شرکت قبل از انعقاد قرارداد تشکیل و یک سری نفرات جمع شده و شرکتی ثبت کرده بودند و مقدار کار انجام شده در آن مدت نیز توسط پیمانکاران و نفرات داخلی که با آن شرکت قرارداد بسته بودند انجام شد و در نهایت با توجه به اینکه شرکت کره ای در گیر مسائل مالی داخلی خود و اختلاف بین نفرات دچار شد از طرف ایزوایکو خلع ید گردید پس آیا بهتر نیست دست اندرکاران واقعیات را بیان کنند تا حاشیه و مسائل جانبی ؟ بله ایزوایکو کمبود نفرات متخصص و پیمانکار مجرب بدلیل عدم حمایت کافی دولت و بودجه دارد و همین معدود متخصصان نیز روز به روز در حال کاهش می باشند...
یک کارگر کشتی سازی
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
0
0
  بهتر است جناب مهندس میاحی ابتدا بفرماییند لوله اصلی کشتی کجای کشتی قرار دارد سپس درباره صنعت کشتی سازی نظر بدهند. مقایسه کشتی رانی و کشتی سازی همانند مقایسه کارخانه اتومبیل سازی و موسسه حمل و نقل (آژانس کرایه اتومبیل) است.
ارسال نظر