کد خبر: ۱۰۶۷۷
تعداد بازدید: ۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

بررسی تجربی مقاومت اضافی شناورها در امواج

«بررسی تجربی مقاومت اضافی شناورها در امواج» عنوان پایان‌نامه‌ای دانشجویی در گرایش مهندسی دریای دانشكده مكانیك دانشگاه صنعتی شریف است.

به گزارش مارین نیوز، چكیده این پایان‌نامه بدین شرح است:

بررسی تجربی مقاومت اضافی شناورها در امواج
سجاد حاجی‌زاده*
استاد راهنما: دكتر محمدسعید سیف، استاد راهنمای همكار: دكتر حمید مهدیقلی

در طراحی یك شناور سعی بر آن است كه حتی‌الامكان شناور عملكرد مناسبی در امواج داشته و افت كارایی آن در امواج محسوس نباشد. بر این اساس، مدلسازی و تخمین مقاومت اضافی موضوع مهمی خواهد بود.

 مقاومت اضافی در امواج بخش مهمی از عملكرد شناور است كه به علت تأثیرات منفی و اقتصادی زیادی كه بر روی كاركرد شناور می‌گذارد، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. درك و آگاهی از مقاومت اضافی كه به خاطر برخورد با امواج به وجود می‌آید، این امكان را می‌دهد  كه با تغییر در مشخصات و فرم بدنه شناور آن را كاهش داد. طراحان نیز علاقمند هستند كه شناور را از این جهت، بهینه نمایند.

تاكنون مقاومت اضافی در امواج از روش‌های تجربی، عددی و تحلیلی به دست آمده‌اند. در این پایان‌نامه نیز پس از شناخت امواج و تشریح روش ایجاد آنها در آزمایشگاه مهندسی دریا، آزمایشات در امواج منظم و در شرایطی كه موج از روبه‌رو به شناور برخورد می‌كند، انجام شده و مقاومت اضافی بعنوان اختلاف بین میانگین مقاومت شناور در امواج و آب ارام در سرعت‌های یكسان، محاسبه شده‌اند. همچنین، یك برنامه عددی بر اساس روابط تجربی سویتسكی برای بیان حركات كوپل شده هیو و پیج شناور نوشته شده است كه به كمك آن، بتوان مقاومت شناور را در امواج به دست آورد.

در نهایت، تأثیر دامنه، طول امواج و سرعت شناور بر مقدار مقاومت اضافی شناور مورد بررسی قرار گرفته و نتایج تجربی و عددی به دست آده برای مقاومت اضافی مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

بر اساس نتایج موجود، بیشترین مقدار مقاومت اضافی مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج موجود، بیشترین مقدار مقاومت اضافی زمانی اتفاق می‌افتد كه حركات عمودی شناور (پیج و هیو) در حالت تشدید یكدیگر قرار دارند.

* دانشجوی كارشناسی ارشد گرایش مهندسی دریا، دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف

ارسال نظر