کد خبر: ۱۰۶۷۸
تعداد بازدید: ۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

كنسرسيوم ساخت دكل‌های حفاری در داخل/ گفتگو با مهرداد صباغی

مشاور مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه نفت و گاز با اشاره به تشكیل كنسرسیوم ساخت دكل‌های حفاری دریایی در داخل كشور اقدامات انجام‌شده در این زمینه را اعلام كرد.

مهندس مهرداد صباغی دراین‌باره به خبرنگار  مارین نیوز گفت: در جریان سفر مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال جاری به عسلویه، ایشان تأكید داشتند كه موضوع نیاز كشور به دكل‌های حفاری دریایی با جدیت پیگیری شود و مخاطب گفته ایشان هم، وزارتخانه‌های نفت و صنایع بود.

وی با بیان اینكه «پس از آن سفر توجه یه ساخت جك‌آپ‌های حفاری در داخل اهمیت بیشتری پیدا كرد»، افزود: در این زمینه، وزیر وقت صنایع مسؤولیت كار را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سپرد تا امكان ساخت جك‌آپ در داخل را بررسی كند.

معاون صنایع نوین ایدرو با اشاره به تشكیل چند جلسه در این زمینه به میزبانی سازمان گسترش و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه یادآور شد: در این جلسات، همه دست‌اندركاران موضوع شامل سازندگان، بهره‌برداران و نیز اپراتورهای حفاری حضور داشتند.

وی با اشاره به اینكه «مهندس هدایت، مدیرعامل ایدرو، در اولین جلسه اهمیت موضوع را تشریح كرد»، افزود: در این جلسه، مشخص شد كه نیاز فوری و ضرب‌الاجلی كشور در پروژه‌های موجود، بویژه فازهای جدید پارس جنوبی، 30 تا 35 دستگاه جك‌آپ حفاری را شامل می‌شود؛ اما برای دراز مدت، این نیاز در حد 22 تا 27 دكل خواهد بود.

صباغی ادامه داد: بر اساس این برآورد، برنامه‌ریزی برای سفارش ساخت 22 دستگاه دكل حفاری دریایی صورت گرفت؛ این در حالی بود كه برخی شركت‌ها، از قبل نسبت به سفارش‌گذاری خارجی اقدام كرده بودند.

به گفته وی، در این زمینه شركت‌های صدرا و صف از قبل هر یك قرارداد ساخت دو دكل را نهایی كرده بودند و شركت تأسیسات دریایی نیز سفارش ساخت به خارج را انجام داده بود.

به گفته وی، در همین جلسه بود كه نمایندگان شركت صف اعلام كردند لیسانس طراحی جك‌آپ را از مؤسسات رده‌بندی ایرانیان و KR دریافت كرده‌اند. اما از آنجا كه برخی شركت‌های بهره‌بردار و اپراتور در مورد این طراحی تشكیك می‌كردند؛ به پیشنهاد ایدرو قرار شد كه این طرح توسط شركت‌های معتبر بین‌المللی تأیید شود كه به گفته مدیران صف، این تأیید صورت گرفته است.

مشاور مدیرعامل ایدرو در حوزه نفت و گاز با اعلام اینكه «از 22 دكل حفاری تعیین‌شده می‌توان ساخت 12 دستگاه آن را در داخل كشور انجام داد»، افزود: با توجه به بحث خط اعتباری، در بخش وندرها مجبوریم از این خط استفاده كنیم؛ اما در بخش ساخت پیشنهاد داده‌ایم در داخل انجام شود كه در این زمینه و با توجه به ظرفیت‌های موجود داخلی، شركت‌های ایزوایكو، تأسیسات دریایی، صف، صدرا و مجتمع شهید درویشی اعلام آمادگی كرده‌اند.

وی درباره توان ساخت جك‌آپ‌ها در داخل گفت: برای ساخت جك‌آپ، تعداد زیادی از تجهیزات باید از خارج وارد شود؛ اما امكان ساخت سازه و بخشی از تجهیزات در داخل وجود دارد. همانطور كه در ساخت سكوهای پارس جنوبی، ساخت در داخل انجام می‌شود؛ اما بخش عمده تجهیزاتف وارزداتی است.

صباغی در مورد رعایت برنامه زمان‌بندی در ساخت این دكل‌ها با توجه به نیاز فوری كشور در فازهای پارس جنوبی گفت: ساخت جك‌آپ‌ها طبق گفته شركت‌های فراساحلی حدود دو سال طول می‌كشد كه اگر هر شركت بطور میانگین ساخت دو دكل را متقبل شود؛ می‌توان در زمان‌بندی مناسبی نسبت به رفع نیازهای كشور اقدام كرد.

وی با بیان اینكه «برنامه زمان‌بندی كلان ساخت دكل‌ها را ایدرو نظارت خواهد كرد»، افزود: با توجه به اهمیت این پروژه‌ها، حتما باید بهره‌برداران و پیمانكاران هم بر كار كنترل داشته باشند و بعنوان خریدار، درگیر كار شوند تا بتوان تعهدات خود را بموقع تحویل وزارت نفت دهند.

معاون صنایع نوین ایدرو تأكید كرد: ساخت جك‌‌آپ‌ها در داخل، پروژه‌ای ملی است كه همه فعالان فراساحلی كشور اعم از كارفرما، بهره‌بردار و سازنده باید در آن دخیل شوند و همه تلاش ایدرو نیز در این جهت است كه توان ساخت داخل در این پروژه ملی، احراز شود.

صباغی در این میان مشكل اصلی شركت‌های اپراتوری حفاری برای سفارش ساخت جك‌آپ را تأمین منابع مالی ذكر كرد و توضیح داد: در قرارداد توسعه فازهای پارس جنوبی، مبلغ پرداختی كارفرما رقمی كل است كه بخش حفاری هم جزئی از آن است و این رقم، نمی‌تواند هزینه ساخت جك‌آپ را تأمین كند. اما برای تأمین مالی، استفاده از خط اعتباری می‌تواند كمك خوبی باشد.

وی افزود: خواست ما از كارفرمایان این است كه بازار كار 5 ساله‌ای را برای اپراتورهای حفاری در زمینه اجرای عملیات و تعمیر چاه‌ها تضمین كنند تا آنها تعهدات خود به سازندگان دكل‌ها را از محل دریافت پیش‌پرداخت بپردازند و از محل درآمد عملیات حفاری، بازپرداخت فاینانس خط اعتباری صورت گیرد.

مشاور مدیرعامل ایدرو با بیان اینكه «ایران می‌تواند با داشتن یك ناوگان قوی حفاری هم تحریم‌ها را دور بزند و هم در آینده، بازار بزرگ خلیج فارس را تأمین كند»، گفت: این در حالی است كه ما در حال حاضر در بخش حفاری دریایی كاملا به شركت‌های خارجی وابسته هستیم.

صباغی با بیان اینكه «وابستگی ناوگان حفاری كشور به خارج مثل این است كه پدافند كشور را به خارجی‌ها بسپاریم»، تأكید كرد: ساخت و مالكیت دكل‌های حفاری در شرایط كنونی، عین دفاع و حفظ كشور در برابر بیگانگان است.

ارسال نظر