به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، این مسأله، در پی افزایش نرخ اجاره كشتی و درعین حال، افزایش سفارشهای ساخت در این بخش مطرح شده است.
آندرو بوكلند، تحلیلگر بخش كشتیهای LNG مؤسسه Wood Mackenzie، دراینباره گزارش داد: سفارش ساخت 45 كشتی جدید حمل LNG از ابتدای سال 2011 داده شده كه در مقایسه با سفارش تنها 5 كشتی در سال 2010، رشدی قابل توجه را نشان میدهد و بیشتر بهنوعی قمار شباهت دارد.
به گفته وی، كشتیهایی كه امسال سفارش داده شدهاند، در سالهای 2014 و 2015 تحویل خواهند شد و هیچ ضمانتی وجود ندارد كه در آن زمان، این كشتیها به همان سرعتی كه مالكان آنها انتظار دارند، اجاره یا به كار گرفته شوند.
این در حالی است كه نرخ اجاره كشتیهای حمل LNG از تابستان 2010 تاكنون، بیش از سه برابر شده و از 30 هزار دلار در روز به 100 هزار دلار رسیده است.
با این حال، تحلیلگر بخش كشتیهای LNG مؤسسه Wood Mackenzie اضافه میكند: این نرخها ممكن است معلول كاهش تحوئیل كشتیهای جدید و همزمان شدن آن با افزایش تقاضای حمل LNG در جهان پس از زلزله مهیب و انفجار نیروگاه اتمی فوكوشیما ژاپن باشد كه باعث شد بخشی از ظرفیت ناوگان حمل LNG بعنوان پایانههای شناور تأمین گاز مورد استفاده قرار گیرند و بخشی از ظرفیت كشتیها برای ذخیره و نگهداری گاز، به كار گرفته شود.
بنابراین گزارش، نكته كلیدی در افزایش تمایل و سودمندی استفاده از این نوع كشتیها، به منتفی شدن واردات LNG در آمریكای شمالی و انتقال مسیر حمل LNG تولیدی قطر به آسیا مربوط میشود.
بنابر پیشبینی مؤسسه Wood Mackenzie، در یك بازه كوتاه تا میان مدت، بازار حملونقل دریایی در بخش LNG تحت تأثیر افزایش تجارت این محصول میان خاورمیانه و منطقه اقیانوس اطلس برای پاسخگویی به افزایش تقاضای آسیا خواهد بود. درعین حال، برآوردها حاكی از آن است كه میزان تقاضا در منطقه اقیانوس آرام میتواند در نقطه اوج خود به 40 میلیون تن در سال 2014 برسد.
بوكلند عقیده دارد: نرخهای حمل LNG باز هم میتوانند افزایش قابل ملاحظهای پیدا كنند؛ چرا كه بازارهای آسیایی كه اكنون متوجه ذخایر گاز موجود در فواصل كوتاه هستند؛ در آینده متوجه ذخایر دورتر از منطقه اقیانوس اطلس خواهند شد؛ جایی كه قطر به استخراج گاز برای تولید LNG و ارسال آن به سمت این كشورها، ادامه میدهد.
او اضافه می كند: این مسأله، باعث محافظت از نرخ قیمتگذاری LNG در آسیا میشود؛ اما درعینحال، باعث بهكارگیری آن دسته از شناورهای غولپیكر حمل LNG خواهد شد كه تنها در پایانههای محدودی در آسیا قابلیت پهلوگیری دارند.
به گفته وی، تعداد محدودی از كشتیهای جدید حمل LNG در جدول تحویل اواخر سال 2013 قرار دارند؛ كه تأثیر چندانی بر ظرفیت حمل كشتیها نخواهند داشت.
به هرحال، گزارش مؤسسه Wood Mackenzie انتظار دارد كه تحویل دسته چدید كشتیهای حمل LNG در كنار پروژههای جدید ذخیره LNG در منطقه اقیانوس اطلس، فشار موجود بر بازار حملونقل این محصول را سبك كند.
بوكلند گفت: ما پیشبینی میكنیم كه تجارت در مسافتهای كوتاه داخل اقیانوس آرام، بتدریج با مسیرهای طولانی تجارت LNG بین اقیانوسهای آرام و اطلس جابجا خواهد شد. چرا كه افزایش ذخیره و صادرات LNG توسط استرالیا، نیاز به مسیرهای حمل طولانی از ذخایر اقیانوس اطلس را ایجاد خواهد كرد.
از سوی دیگر، این گزارش میگوید: با فراهم شدن پایانههای مورد نیاز برای پهلوگیری كشتیهای بزرگ حمل LNG، قطر نیز انتقال محصول خود به سمت آسیا را با فعال كردن قراردادهای طولانی مدت با مشتریان خود در اقیانوس آرام، آغاز خواهد كرد.
تحلیلگر بخش كشتیهای LNG مؤسسه Wood Mackenzie در پایان گزارش خود، نوشته: انتظار كاهش نرخ در مسیرهای طولانی حمل با تحویل كشتیهای جدید وجود دارد و درعینحال، ممكن است برخی سفارشهای ساخت LNGبرهای غولپیكر به كشتیهای چندمنظوره تغییر كند یا آنكه مالكان با پذیرش ریسك بیكار ماندن كشتیها پس از تحویل، روند ساخت این كشتیها را طبق برنامه موجود ادامه دهند.