کد خبر: ۱۰۷۲۶
تعداد بازدید: ۳۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

آغاز ساخت اولين كشتی تحقيقاتی ايران/ گفتگو با وحيد چگينی

رييس مؤسسه ملی اقيانوس‌شناسی از آغاز ساخت اولين كشتی تحقیقاتی ایران در مجتمع صنايع دريایی شهيددرويشی بندرعباس خبر داد.

دكتر وحید چگینی در این خصوص به خبرنگار مارين نيوز گفت: طی مراسمی با حضور دکتر آقامیری، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس اثباتی، رییس سازمان صنایع دریایی، مهندس رضایی، معاون استاندار هرمزگان، و تنی چند از مسؤولین و مقامات استانی، 27 شهريورماه ساخت و تجهیز نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

چگينی از خريد و تأمين بخش عمده‌ای از قطعات مورد نياز برای ساخت سازه اين شناور در صنايع دريایی شهيد درويشی بندرعباس خبر داد و گفت: فولاد مورد نياز ساخت سازه كشتی، از كارخانجات فولاد مباركه تأمين شده؛ كه امروز و در مراسم اففتاح پروژه، بخشی از اين فولادها برش خورد.

وی افزود: بخش زيادی از نقشه‌های مورد نياز ساخت اين شناور نيز نهايی شده؛ كه اميدواريم با خريد و تأمين ساير قطعات، پروژه طبق برنامه زمان‌بندی اجرا شود.

رييس مؤسسه ملی اقيانوس‌شناسی همچنين با ابراز رضايت از وضعيت كارگاه ساخت شناور گفت: محوطه لازم برای ساخت در مجتمع شهيددرويشی به اين شناور اختصاص يافته و مشكلی از اين بابت، وجود ندارد.

چگينی مدت قرارداد ساخت اولين كشتی اقيانوس‌پيمای تحقيقاتی ايران را 22 ماه اعلام كرد و گفت: تاكنون، 4 ماه از مدت اين قرارداد گذشته و اميدواريم اين كشتی تا پايان سال 91 آماده تحويل شود.

وی با بيان اينكه«مبلغ 10 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این كشتی تحقیقاتی پیش‌بینی شده»، افزود: به نظر می‌رسد برای تجهیز كامل و خرید قطعات یدكی كشتی، اعتباری حدود 14 میلیارد تومان نیاز باشد.

چگینی با بیان اینکه «تاكنون 5/7 میلیارد تومان یعنی 75 درصد این اعتبار تأمین شده است»، گفت: از اين رقم، سه ميليارد و 800 ميليون تومان بعنوان پيش‌پرداخت به سازنده كشتی پرداخت شده؛ كه بيش از تعهد ما در قرارداد بوده است و دليل آن، فراهم كردن زمينه تأمين بهتر و سريع‌تر قطعات و تجهيزات بوده است.

رييس مؤسسه ملی اقيانوس‌شناسی با اشاره به اینکه «اين مؤسسه می‌تواند با استفاده از این شناور تحقیقاتی در جهت پیشبرد اهداف تحقیقات و پژوهش دریایی در كشور گام‌های بیشتر و موثرتری بردارد»، هدف از ساخت این كشتی را انجام مطالعات اقیانوس‌شناسی در زمینه‌های فیزیك، شیمی، زمین‌شناسی، زیست شناسی و بوم‌شناسی در دریای عمان و اقیانوس هند و همچنین استفاده از این كشتی بعنوان دانشگاه شناور (floating university) برای آموزش علمی دانشجویان رشته‌های مختلف دریایی عنوان کرد.

چگینی محل استقرار این شناور تحقیقاتی را چابهار ذکر کرد و گفت: در مطالعاتی که قرار است با استفاده از کشتی تحقیقاتی انجام شود، اهدافی چون شناخت بیشتر خلیج‌فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در اقیانوس هند و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند دنبال می‌شود.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی در مورد مشخصات شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیما گفت: این شناور به طول 40 تا 50 متر با آبخور حدود چهار متر به دو آزمایشگاه خشك و تر مجهز خواهد بود كه هر كدام به ترتیب به ‎40 و 30 مترمربع فضا نیاز دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه «فضایی به مساحت 120 متر مربع برای رایانه‌ها و فضای عرشه‌ای به منظور انجام عملیات میدانی در این شناور در نظر گرفته شده است»، اظهار داشت: ایران با ساخت این كشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیما، برای كارهای تحقیقاتی وارد اقیانوس هند می‌شود.

قرارداد ساخت این كشتی كه نخستین كشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ایران است، سال گذشته بین معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضاء رسید كه بر اساس آن، مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی مأمور ساخت این كشتی با اعتبار 10 میلیارد تومان شد.

رئیس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی در پایان ابراز امیدواری كرد كه ایران با ورود این کشتی به اقیانوس هند، بتواند با کشورهای استرالیا، هند و پاکستان همکاری داشته باشد و در زمینه شناخت دریاهای پیرامونی نیز گام‌های مؤثری بردارد.

ارسال نظر