به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، مالك شناور دراینباره گفت: اعتبار ساخت این شناور از محل تسهیلات طرحهای بنگاههای زودبازده و با مشاركت اداره كل شیلات استان سيستان و بلوچستان و بانك كشاورزی با عنوان ترویجی و خصوصی تأمین شد و مدت زمان ساخت آن یك سال و نیم به طول انجامید.
عبدالرحیم ارجمند افزود: این شناور با هزینه 20 میلیارد ریال با طول 50/31، عمق 85/3، عرض 20/7، وزن خالص gt3/57، وزن ناخالص gt190، وزن بارگیری 320 تن و قدرت موتور هزار و 138 كیلووات با الگوبرداری از شناورهای صیادی كشور فرانسه توسط متخصصان داخلی ساخته و با فرهنگ بومی منطبق شده است.
به گفته وی، از امكانات این شناور میتوان به 700 متر طول تور ماهیگیری، جرثقیل، وینج تور، وینج كابلكش، 150تن ظرفیت سردخانهای و 3 قایق كمكی اشاره كرد.
ارجمند با بیان اینكه «شناور پرساینر شناوری است كه شیوه صید آن به صورت محاصره ای انجام میگیرد و مجهز به سیستم رادار هشداردهنده است»، گفت: با توجه به اینكه در اكثر كشورهای دنیا روش صید سنتی بازدهی و راندمان مورد توجه بخش خصوصی را ندارد، صید به روش محاصرهای بهترین شیوه علمی محسوب میشود.
وی افزود: از جمله مزایای كاربرد شیوه صید به روش محاصرهای مقرون به صرفه بودن به لحاظ سوخت برای شناور و دارای ارزش افزوده بالا است و از طرفی، خطر آسیب به آبزیان را به صفر میرساند.
مالك شناور افزود: این شناور با هدف جایگزین شدن به جای شناورهای چوبی، كاهش مشكلات نگهداری و زیست محیطی و برخورداری از وزن كمتر نسبت به شناورهای سنتی در برابر خطرات دریایی ساخته شده است.
ارجمند با بیان اینكه «طراحی و ساخت بدنه این شناور به طور كامل منطبق با فرهنگ بومی منطقه است»، گفت: این مهم باعث كاهش هزینه در ساخت آن شده است؛ در حالیكه همین نوع شناور در كشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا با هزینه 60 میلیارد ریال ساخت میشود.
وی تصریح كرد: در كشور ایران به لحاظ وجود نیروی كار ارزان و تولید مواد اولیه در داخل كشور ساخت این شناور 20 میلیارد ریال هزینه دارد.
این مروج صید و صیادی گفت: با توجه به اینكه كشور ایران منافع مشترك صید و صیادی با دنیا دارد؛ زمینه تغییر روش صید از حالت سنتی به شیوه علمی فراهم شده تا از منابع و ذخائر دریایی بهترین بهره وری را داشته باشیم.