مهندس محمود راستكار دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: یك فروند بارج 5000 تنی كه سفارش ساخت آن در سال 88 از بخش خصوصی دریافت شده بود؛ ظرف مدت 10 ماه ساخته و بهآباندازی شد و در حال حاضر هم، در آبهای خلیج فارس در حال فعالیت است.
به گفته وی، شركت شناورسازان كارون در حال حاضر توان ساخت و تحویل چنین شناوری را در مدت 8 ماه كسب كرده است.
این فعال صنعت كشتیسازی كشور همچنین از بهآباندازی یك فروند لندینگكرافت 1800 تنی به نام جمان در هشتم مهرماه جاری در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: در این مراسم كه تعدادی از مسؤولان محلی نیز حضور داشتند، بهآب اندازی توسط تجهیزات خود شركت انجام گرفت.
به گفته وی، تنها بخش باقیمانده این شناور مربوط به نصب پل فرماندهی است كه با توجه به وجود پلهای خرمشهر، ظرف مدت یك ماه و نیم آینده در آن سوی پلها نصب خواهد شد.
راستكار مدت ساخت این لندینگكرافت را 5 سال ذكر كرد و در مورد دلیل طولانی شدن این دوره گفت: بخشی از این مسأله به مشكلات داخلی خود شركت برمیگشت كه حدود یك سال كار را عقب انداخت؛ اما مسأله مهمتر، نحوه دریافت وام از بانك ملت، بانك عامل طرح وجوه ادارهشده، بود.
وی با بیان اینكه «هنوز هم 20 درصد ارزش شناور از محل تسهیلات بانكی را دریافت نكردهایم»، افزود: بانك، اعطای این تسهیلات را منوط به ارائه گل شناور كرده است.
مدیرعامل شركت شناورسازان كارون برآورد اولیه ارزش این شناور را یك میلیارد و 600 میلیون تومان ذكر كرد كه قرار بود یك میلیارد و 280 میلیون تومان آن توسط بانك و 320 میلیون تومان، توسط متقاضی تأمین شود.
با این حال و به گفته وی، قیمت تمامشده شناور دومیلیارد و 500 میلیون تومان است كه تاكنون یك میلیارد تومان آن توسط بانك تأمین شده و یك و نیم میلیارد تومان دیگر را متقاضی برعهده گرفته است.
راستكار متقاضی این شناور را شركت دریای جنوب دیر معرفی كرد و توضیح داد: این لندینگكرافت، هم توان حمل 1800 تن آب در مخزن و حدود 160 تا 170 TEU كانتینر و یا حمل ماشین یا كامیون بر روی عرشه را دارد.
این شناور، تحت كلاس مؤسسه ردهبندی آسیا ساخته شده است.