به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس مهدی اعتصام این مطلب را در سومین نشست خبری سیزدهمین همایش صنایع دریایی كه به میزبانی شركت صدرا برگزار شد؛ عنوان كرد.
وی كه به پرسشی درباره دلایل تشكیل نشدن جلسه شورایعالی صنایع دریایی پاسخ میداد؛ گفت: این شورا اگر با اهداف واقعی كه برای آن در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی پیشبینی شده، شكل گیرد؛ قطعا می تواند به پیشبرد صنعت دریایی كشور و بویژه بخش كشتیسازی كمك كند.
وی درعینحال با انتقاد از بیتوجهی وزارت صنایع به صنایع دریایی تصریح كرد: تا وقتی خودرو در این كشور هست؛ انگار صنعت دریایی وجود ندارد و همه هموغم مسؤولان وزارت صنایع، متوجه این بخش است.
اعتصام با تأكید بر اینكه «ما نمیگوییم صنعت خودروسازی كشور تعطیل شود»، افزود: حرف ما این است كه همچون خودروسازی، به صنعت پایه و استراتژیك كشتیسازی كه بسیار از خودروسازی اشتغالزاتر است؛ نیز توجه شود.
وی با تأسفبار خواندن برخورد اخیر شركتهای كرهای در قبال سفارشهای ساخت كشتی ایران كه به دلیل تحریمها رخ داد؛ پرسید: اصولا چرا كشور ما كه داعیهدار انقلابی بودن است؛ باید در چنین حوزه مهمی به بیگانگان وابسته باشد؟
مدیرعامل صدرا با تأكید بر ضرورت طرح صریح انتقادها از مشكلات موجود در برابر صنعت كشتیسازی كشور، گفت: در حال حاضر، در برخی حوزهها مانند كشتیهای غولپیكر نفتكش آنقدر سفارش به خارج داده شده؛ كه دیگر زمینهای برای سفارشهای جدید به سازندگان داخلی وجود ندارد.
وی با بیان اینكه «در صورت كاهش محدودیتهای بینالمللی و تحویل 22 سوپرتانكر در دست ساخت، ایران صاحب بزرگترین ناوگان نفتكش دنیا خواهد شد»، افزود: در عینحال، ناوگان كشتیرانی ما در بخشهای دیگر بسیار فرسوده است و در مورد شناورهای خدماتی بخش نفتوگاز، در هر یك از حوزههای عملیاتی پارس جنوبی و فلات قاره بیش از 80 شناور مورد نیاز است.
اعتصام با تأكید بر اینكه «باید سمتوسوی خرید كشتی از خارج تا حد ممكن متوجه ساخت داخل شود»، گفت: مسؤولان باید در سیاستگذاریهای خود، ابتدا ظرفیتهای داخلی را پر كنند و نیازهای اضافه بر آن و یا مواردی كه زیرساختهای آن در كشور وجود ندارد، به خارج سفارش دهند.
وی همچنین به نیاز سازمان بنادر و دریانوردی به انواع شناورهای مدرن جمعآوری آلودگی دریایی، گشت دریایی، مسافری و... اشاره كرد و گفت: این سازمان حمایتهایی را از صنعت دریایی كشور داشته و در واقع، تنها ارگانی است كه از این بخش حمایت میكند؛ اما اعتبارات و حمایتهای سازمان بنادر به نسبت ظرفیتها و نیازهای صنعت كشتیسازی گشور بسیار محدود است و نمیتواند این صنعت را متحول كند.
وی بر این اساس تأكید كرد: در صورت تأمین اعتبار لازم برای صندوق حمایت از صنایع دریایی و فعال شدن آن، میتوان در جبهههای جدیدی پروژههای مختلف ساخت كشتی و شناور در ابعاد و كلاسهای مختلف را تعریف كرد.
مدیرعامل صدرا درعینحال افزود: علیرغم تأسیس صندوق حمایت از صنایع دریایی، اطلاع نداریم چه مبلغی به آن اختصاص یافته و حمایت عملی از صنعت دریایی را شاهد نبودهایم.
وی با انتقاد از تشكیل نشدن حتی یك جلسه شورایعالی صنایع دریایی با حضور رییسجمهوری تصریح كرد: تأخیر در این زمینه، خسارتی به صنعت دریایی، نظام و كشور خواهد بود.
اعتصام بر این اساس تأكید كرد: باید كلید راهاندازی و فعالیت مؤثر صندوق حمایت از صنایع دریایی در سیزدهمین همایش، زده شود تا امسال شاهد فعال شدن آن باشیم.
وی همچنین با اشاره به توصیه اكید رییسجمهوری برای تأمین شناورهای مورد نیاز كشور از داخل و نیز ورود شورایعالی امنیت ملی به این موضوع، گفت: علیرغم این موارد، ما نه از شركتهای ملی نفتكش، كشتیرانی جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی و حتی بخش خصوصی سفارش تازهای برای ساخت كشتی نداشتهایم و تا جایی كه میدانیم وضعیت ایزوایكو و سایر مجموعههای كشتیسازی هم، به همین صورت است.
مدیرعامل صدرا همچنین به ساخت دكل حفاری دریایی ایران-خزر و سكوی نیمهشناور ایران-امیركبیر در سالهای گذشته توسط این شركت اشاره كرد و گفت: تكنولوژی و توان ساخت سكوی نیمهشناور، تنها در 5 كشور دنیا وجود دارد. اما ما در داخل، این سكو را ساختهایم و واقعا، نمیدانیم دیگر چه باید كرد تا عدهای به توان و دانش فنی ساخت در داخل ایمان بیاورند؟
وی با تأكید بر اینكه «برای ساخت سكوهای دریایی و جكآپریگها در داخل هیچ مشكلی وجود ندارد و شركتهای مختلفی توان طراحی و ساخت این سازهها را دارا هستند»، اعلام كرد: شركت صدرا در این زمینه، قرارداد ساخت دو دكل حفاری دریایی با شركت كالای نفت ایران نهایی كرده؛ اما به دلیل تغییر مكرر مدیران این شركت، پروژهها بلاتكلیف مانده كه در جلسهای با مهندس قلعهبانی، مدیرعامل شركت ملی نفت ایران، مقرر شد این پروژه تعیین تكلیف و وضعیت تأمین كالی و گشایش LCهای آن، حل شود.
اعتصام ابراز امیدواری كرد كه این دو قرارداد تا پایان ماه جاری، تعیین تكلیف شوند.
وی از دستور مقام معظم رهبری به علیاكبر محرابیان، وزیر سابق صنایع، و سرلشگر عزیز جعفری، فرمانده كل سپاه، در جریان سفر فروردین ماه امسال ایشان به عسلویه برای داخلیسازی دكلهای حفاری دریایی خبر داد و گفت: در پی آن دستور، كارگروهی در دولت با مسؤولیت مهندس هدایت، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شكل گرفت و كمیته سازندگان نیز با محوریت شركت صدرا ذیل این كارگروه ایجاد شده است.
وی افزود: در حال حاضر، شركت صف رزموند ليسانس طراحی دكلهای دريایی 300 و 340 فوت و نيز گواهينامههای ساخت آن را دريافت كرده و شركت صدرا نيز، دريافت ليسانس جكآپهای حفاری 370 فوت را در دست اقدام دارد كه در اين صورت، توان طراحی و ساخت كليه دكلهای مورد نياز در منطقه خليجفارس در داخل فراهم خواهد شد.
اعتصام با اشاره به تصویب ساخت 12 دستگاه حفاری دریایی در داخل و تأمین 10 دستگاه دیگر برای نیازهای آنی، گفت: در حال حاضر، طرح تقسیم كار برای ساخت این دكلها بین شركتهای مختلف ارائه شده و مسؤولان در حال تأمین منابع این پروژه بزرگ هستند.
به گفته وی، در صورت اجرایی شدن این پروژه، برای سال آینده بیش از 2000 میلیارد تومان اعتبار به شركتهای داخلی اختصاص خواهد یافت كه این امر، صنایع دریایی كشور را متحول خواهد كرد.
مدیرعامل شركت صدرا همچنین درباره اختصاص منابع صندوق توسعه ملی و نیز تسهیلات قانون هدفمندسازی یارانهها به این صنعت، گفت: تاكنون، این موارد شامل حال كشتیسازی نشده است.
نقاط ضعف و قوت همایش صنایع دریایی
مدیرعامل شركت صدرا در ابتدای سخنان خود نیز، با اشاره به حمایت این شركت و دیگر ارگانها و مجموعههای دریایی كشور از انجمن مهندسی دریایی ایران در برگزاری منظم و سالانه همایشهای صنایع دریایی گفت: این همایش بیشک در پیشبرد اهداف صنعت مؤثر و تأثیرگذار است و هر سال باید قویتر از سال گذشته برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه «این همایش ضعفهای کوچکی در بخشهای اجرایی و میزبانی دارد که باید به آن توجه شود و آن را برطرف کرد»، خاطرنشان کرد: مصوبات این همایش هرسال تکرار میشود؛ اما پیگیری آن ضعیف است و حمایت مسؤولان را میطلبد.
اعتصام درعینحال روند برگزاری همایش دو سال قبل در كیش (دوره یازدهم) را مطلوب خواند و گفت: امید است امسال نیز شاهد استقبال مسؤولان از این همایش باشیم.
مديركل تأمين و نگهداري تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردی:
دولت بانكها را مجبور به تأمین مالی پروژههای ساخت كشتی كند [كليك كنيد]
بازرس انجمن مهندسی دريايی ايران:
با خود عهد بستهاند قانون حمایت از صنایع دریایی اجرا نشود! [كليك كنيد]