فرهاد عصار، عضو هیأت مدیره شركت دلوار كشتی، این مطلب را در پی اظهارات تازه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اعطای تسهیلات از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها به واحدهای تولیدی، عنوان كرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز درباره تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها بر صنعت ساخت شناور گفت: حوزه شناورسازی به علت بالا بودن قیمت آن برای متقاضی، حوزه بسیار خاصی است و عملا بدون ارائه تسهیلات به متقاضیان، سفارش كاری در میان نخواهد بود.
این كارشناس كشتیسازی بر این اساس تصریح كرد: كارخانههای ساخت شناور به كمك نقدی و تزریق مستقیم منابع نیازی ندارند؛ بلكه باید این تسهیلات، باید در جهت ایجاد بازار كار اختصاص یابد.
وی با بیان اینكه «بیش از یكسال است روند اعطای تسهیلات بانكی به متقاضیان ساخت شناور در داخل متوقف شده»، تصریح كرد: این امر، كاهش فعالیت كارگاهها و كارخانجات ساخت شناور را در پی داشته است.
عصار با اشاره به روشهای حمایت از تولید در داخل، گفت: در گذشته، بیشتر این كار از طریق افزایش تعرفه واردات برخی اقلام با هدف محدود كردن امكان واردات صورت میگرفت؛ اما در روشهای جدیدتر، با ارائه تسهیلات به متقاضیان كالاهای ساخت داخل، از این صنایع حمایت میشود.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات بانكی به خریداران لوازم خانگی ساخت داخل، افزود: دولت باید با ارائه تسهیلات، متقاضیان را به سفارش ساخت شناور به كارخانجات داخلی واردارد؛ وگرنه تزریق مستقیم منابع به كشتیسازانی كه بازار كار ندارند و یا مانند مجموعههای دولتی با مشكلات داخلی و بدهكاریهای زیاد دست به گریبان هستند؛ حاصلی در بر نخواهد داشت.
عصار بر این اساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر درنظرگرفتن بستههای حمایتی در بخش صنعت را در حوزه شناورسازی بیحاصل خواند و گفت: در این صورت، كشتیسازان تسهیلات دریافتی را خرج بدهیهای قبلی خود خواهند كرد.
عضو هیأت مدیره دلوار كشتی در ادامه از كاهش حجم فعالیتهای این شركت خبر داد و تصریح كرد: بعلت توقف اعطای تسهیلات به متقاضیان ساخت شناور و كاهش گردش مالی در بخشهای تولیدی و صنعتی، در حال حاضر صرفا ساخت تعداد محدودی شناور صیادی و سفاری و یك شناور باری 700 تنی را در دست انجام داریم.
وی با بیان اینكه «منابع ساخت شناور باری از محل صندوق ذخیره ارزی تأمین شده»، افزود: به دلیل عدم تأمین مالی، پروژه ساخت حدود یك سال متوقف بود؛ اما با رفع مشكلات، در حال حاضر با پیشرفت فیزیكی 70 درصد در بخش سازه در دست انجام است.
عصار پیشبینی كرد كه این شناور باری تا پایان سال جاری تكمیل و به متقاضی بخش خصوصی، تحویل داده شود.