کد خبر: ۱۱۳۰۴
تعداد بازدید: ۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

برنامه 30 ساله كانادایی‌ها و كارنامه 3 ساله ما!

دكتر مهدی سیف، عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، در یادداشتی با اشاره به تعریف پروژه 33 میلیارد دلاری از سوی دولت كانادا برای توسعه صنعت كشتی‌سازی این كشور، پرسش‌هایی را از متولیان این صنعت در ایران، مطرح كرد. متن این یادداشت در پی آمده است:

انواع این شناورها عبارتند از: Icebreakers,Patrol Boats, Supply Ships, Frigates . وزارتخانه مربوطه اعلام كرده كه این قرارداد 75 میلیون  نفر ساعت كار و 15 هزار شغل ایجاد می‌كند.

مدت زمان تأمین این شناورها 3 دهه (30 سال آینده) خواهد بود. بنابرگزارش‌ها، قرار است در مورد یك قراداد دو میلیارد دلاری دیگر نیز بزودی تصمیم‌گیری شود.

نگاه دوم: ایران
در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی كه در سال87 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، هدف از تشكیل شورایعالی صنایع دریایی تمركز سیاستگذاری‌ها و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهره‌گیری كامل از ظرفیت‌های كشور در صنایع دریایی عنوان شده است.

هم‌اكنون3 سال از10 سال عمر در نظر گرفته شده برای این قانون سپری شده؛ بدون اینكه حتی یك مورد توسط شورایعالی صنایع دریایی سیاستگذاری یا تصمیم‌گیری شده باشد.

به رویكرد كانادایی‌ها به صنایع دریایی بنگریم و به عملكرد خودمان؛ آیا جا ندارد كه بپرسیم: وظیفه دبیرخانه این شورا چیست؟ و نتیجه ملموس تشكیل این دبیرخانه تاكنون، چه بوده است؟

سؤال دیگر؛ در این میان، اگر این قانون به هر دلیل از سوی دولت اجرا نمی‌شود (به هر دلیلی)، وظیفه مجلس شورای اسلامی چیست؟

ارسال نظر