این موتور دوگانهسوز كه دومین عضو از خانواده موتور ملی دسا محسوب میشود، ۱۲ استوانهای است و سیلندر آن توان خروجی ۹۰۰ كیلووات را دارد.
نخستین موتور دوگانهسوز ملی با دو سوخت گاز طبیعی و گازوئیل كار میكند و نسبت مصرف سوخت آن هم ۸۰ درصد گاز طبیعی و ۲۰ درصد گازوئیل است.
كاربری عمده این موتور در بخشهای نیروگاهی برای تولید برق است، ولی علاوه بر این در صنایع دریایی و راه آهن نیز كاربرد دارد و به اعتقاد كارشناسان یكی از بهترین گزینهها برای احداث نیروگاههای برق مقیاس كوچك است.
یكی از ویژگیهای موتور دوگانهسوز ملی آلایندگی كمتر آن نسبت به موتورهای دیزلی با توان مشابه است و به همین دلیل دوستدار محیط زیست و یك موتور سبز تلقی میشود.
طراحی نخستین موتور دوگانهسوز كشور با سفارش وزارت نفت حدود 20 ماه پیش در شركت دیزل سنگین ایران در آمل آغاز شد و پیش از رونمایی رسمی، مراحل مختلف راهاندازی آزمایشی را سپری كرده بود.