کد خبر: ۱۱۳۴۰
تعداد بازدید: ۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

ثبت ركوردهای جديد در نصب استراكچر و موتور كشتی در ايران

مدیر توسعه تجاری شركت صنایع دریافن قشم (صدف) از نصب دو جكت، مشاركت در عملیات نجات بوم جرثقیل دریایی HL5000 و نصب سوپر استراكچر و موتور كشتی اقیانوس‌پیما توسط این شركت طی سه ماه گذشته خبر داد.

ظفر حافظی كه درباره تازه‌ترین فعالیت‌های شركت صدف با خبرنگار مارین نیوز گفت‌وگو می‌كرد؛ افزود: این پروژه‌ها بدون وابستگی به تكنولو‍ژی خارجی به اجرا درآمده است.

وی درباره پروژه نصب جاكت E2  در منطقه نفتی هنگام توضیح داد: پس از انجام فاز اول پروژه نصب جاكت E4، شركت صنایع دریافن قشم خود را جهت نصب جاكت E2 آماده كرد كه با بررسی‌های فراوان،  برنامه‌ریزی دقیق رهبری ناوگان دریایی جهت نصب این پروژه انجام شد.

حافظی با بیان اینكه «این جكت با ارتفاع 7/80 متر و وزن 1600 تن، یك جاكت سرچاهی بود»، یادآور شد: نصب جاكت بر روی چاه نفت با توجه به پیچیده بودن موقعیت‌یابی محل استقرار جاكت، دارای ویژگی‌های خاصی است كه همین امر، شركت صدف را امیدوار كرد تا بار دیگر گامی در اجرای تعهدات خود به صنعت نفت و گاز بردارد.

وی عملیات اجرایی این پروژه را شامل مراحل Loud out ، Launch ، Upending و Pile driving مذكر كرد و افزود: نصب این جاكت به روش شناورسازی (LAUNCH) با بارج 7000 تنیLB90 آغاز شد و پس از شناورسازی جاكت توسط كرین بارج صدف 3000، در موقعیت روی چاه نفت قرار گرفت.

وی با بیان اینكه «پیش از این، نصب جاكت بر روی چاه نفت فقط توسط یك شركت خارجی در ایران انجام شده بود»، تصریح كرد: این پروژه دومین پروژه‌ای بود كه شركت صدف بدون وابستگی به خدمات شركت‌های خارجی با تكیه بر نصب موفقیت‌آمیز جاكت SPOL و توان وهمت متخصصین داخلی اقدام به انجام آن كرد و پس از قرار دادن جاكت در موقعیت خود، عملیات شمع‌كوبی آغاز شد.

این مقام مسؤول در شركت صدف با اشاره به اینكه «وزن شمع‌های به كار رفته در این پروژه با وزن تقریبی 1043 تن بوده است»، یادآور شد: با نصب این جكت به دلیل بالا بودن وزن و نوع بستر دریا در این منطقه، موجب شد این سازه دریایی 5 الی 6 متر در كف دریا نشست كند.

مدیر توسعه تجاری شركت صنایع دریافن قشم (صدف) در ادامه به مشاركت این شركت در عملیات نجات بوم جرثقیل دریایی HL5000 اشاره كرد و توضیح داد: وقوع توفان و حادثه كه سال گذشته موجب لطمه خوردن به جرثقیل شناورHL5000 و در نهایت غرق شدن بوم جرثقیل و هوك این شناور شده بود كه موجب از دست دادن یكی از سرمایه‌های ملی كشور شد.

وی افزود: در این زمینه، شركت صدف با اینكه خود را جهت عملیات نصب جكت‌های منطقه نفتی هنگام آماده می‌كرد؛ برای نجات این بوم به یاری شركت فن‌آوری آب‌های عمیق (DOT) ‌شتافت و علیرغم گذشت چند ماه از وقوع حادثه، با تكیه بر تجربیات گذشته و توانمندی‌های موجود توانست ظرف مدت كوتاهی این بوم و هوك 830 تنی را از اعماق دریا بیرون آورد.

به گفته حافظی، شركت صدف با اجرای این پروژه از كارفرما تقدیرنامه‌ای را دریافت كرده است.

این مدیر صنایع فراساحل در ادامه به پروژه نصب جاكت P4 در منطقه نفتی رشادت اشاره كرد و گفت: یكی از عمده‌ترین مراحل نصب سكوها و جكت‌های دریایی مرحله Upending است كه فقط با دارا بودن شناور جرثقیل‌دار با ظرفیت بالا انجام این مرحله میسر است.

وی افزود: شركت صدف با دارا بودن كرین بارج صدف 3000 كه یكی از شناورهای قدرتمند خاورمیانه محسوب می‌شود؛ برای نصب جاكت P4  با وزن تقریبی 3100 تن كه سنگین‌ترین جكت نصب شده در ایران است، در میدان نفتی رشادت به یاری شركت توسعه سازه‌های دریایی تسدید ‌شتافت و توانست بلند كردن جكت و قرار دادن آن در جانمایی در محل دقیق را، كه به‌نوعی مهمترین قسمت اجرای پروژه است، انجام دهد. 

مدیر توسعه تجاری صدف در ادامه این گفت‌وگو از نصب سوپر استراكچر و موتور سومین كشتی كانتینربر اقیانوس‌پیمای ساخت ایران در مجتمع ایزوایكو توسط این شركت خبر داد.

وی دراین‌باره توضیح داد: علیرغم فشردگی زمان پروژه‌ها بویژه در دوماهه اخیر، شركت صدف خود را جهت انجام این پروژه (نصب موتور و سوپر استراكچر) آماده كرد كه با كاركرد مفید تقریبی 7 ساعت كه یك ركورد محسوب می‌شود؛ اقدام به نصب سوپراستراكچر 660 تنی هفت طبقه با ابعاد 33 در 25 متر و موتور 735 تنی با ابعاد 57/4 در 2/13 متری كرد كه در نوع خود چه از نظر وزنی و چه از نظر ابعادی در زمان ركورد شده بی‌نظیر است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Russian Federation
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
0
0
  والا ما که دیدیم 7 -8 روز درگیر تعمیر وینچ بارج بودین
ارسال نظر