به گزارش مارین نیوز، محمدرضا بنازاده دراینباره گفت: بر اساس قوانین سازمان بینالمللی دریانوردی و هواشناسی جهانی ارائه خدمات هواشناسی دریایی به کشتیهای عبوری از وظایف خدمات حمل و نقل کشور مربوط است.
وی با بیان اینکه «فعالیت در گرایش هواشناسی دریایی نیازمند همکاری با دیگر نهادهای فعال در این زمینه است»، اظهار داشت: خدمات هواشناسی دریایی در دنیا طبق قوانین سازمان هواشناسی جهانی و سازمان بینالمللی دریانوردی باید از طریق دفاتر بنادر شرایط جوی و دریایی را به کشتیهای گذری اعلام کند.
رئیس انجمن علوم و فنون دریایی تصریح کرد: اقدامات چند ساله اخیر باعث شده وزارت راه شرایط جوی را به کشتیهای عبوری اعلام کند و این به ارتقا بیشتر نیاز دارد که هر 2 از وظایف سازمانهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است.
وی گفت: سهلانگاری در خصوص جداشدن خدمات هواشناسی دریایی از وزارت راه و شهرسازی صدمات جبرانناپذیری به امنیت حمل و نقل دریایی و شیوع نامهای جعلی برای خلیج فارس به همراه گزارشها از کشورهای خلیج فارس میشود.
بنازاده تصریح کرد: شرایط فعلی کشور به لحاظ بینالمللی و تحویل شرایط خاص به کشور حضور سازمان هواشناسی در کنار سازمان بنادر و دریانوردی در زیرمجموعه وزارت راه را به دلایل سیاسی، علمی و امنیتی نظیر ژاپن، کره، آلمان، هلند، سنگال، فرانسه و فنلاند ضروری میسازد.
وی یادآور شد: در هیچ کشوری سازمان محیط زیست و سازمان هواشناسی آن یکی نیست؛ بلکه به صورت وزارت محیط زیست و منابع طبیعی یا آب وجود دارد.