کد خبر: ۱۱۳۸۷
تعداد بازدید: ۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

گزارش «واشنگتن پست» از فشار بر مؤسسات رده‏بندی همکار ایران

کنگره آمریکا می‌کوشد تا از لغو جواز کشتی‌ها و سکوهای اکتشاف نفت بعنوان ابزار جدیدی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، تحت تأثیر این فشار‌ها شرکت نروژی دت نورسکه وریتاس (DNV) که از عمده‌ترین مؤسسات بین‌المللی صدور جواز کشتی و سکو‌های دریایی اکتشاف نفت است، تمام مناسبات خود را با ایران قطع کرده است.

این شرکت در ماه‌های اخیر دفا‌تر خود در ایران را تعطیل کرده، کار بازرسی و صدور جواز برای کشتی‌ها و قایق‌های ایرانی را پایان داده و به ۱۵ تا ۲۰ سکوی اکتشاف نفت در ایران نیز اطلاع داده که قرارداد بازرسی و صدور جواز با آنها را خاتمه می‌دهد.

سخنگوی این شرکت می‌گوید با توجه به فضای بین‌المللی در ماه‌های اخیر، فعالیت در ایران برای آنها منفعت چندانی ندارد و این شرکت ترجیح می‌دهد که از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تبعیت کند.

به نوشته روزنامه واشینگتن پست، کنگره آمریکا کوشیده از طریق اعمال فشار به این شرکت نروژی و مؤسسات مشابه و لغو جواز کشتیرانی برای کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایرانی، فروش نفت و تجارت خارجی این کشور را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

روزنامه واشینگتن پست یادآوری می‌کند که مؤسسات صدور جواز کشتی‌ها در حقیقت اندک مؤسساتی هستند که به نیابت از سوی دولت‌ها این مجوز را صادر می‌کنند. هر کشتی، قایق یا سکوی حفاری نفت در دریا برای دریافت بیمه به یک چنین جوازی نیاز دارد.

نمایندگان پیشنهاددهنده این طرح در کنگره آمریکا می‌گویند با لغو این جواز‌ها کشتی‌های ایرانی نخواهند توانست بیمه لازم برای فعالیت خود را دریافت کنند و بنابراین، حرکت آنها برای حمل و نقل هر گونه کالایی بسیار دشوار خواهد شد.

با این همه به نظر می‌رسد که هنوز هم چند مؤسسه بزرگ از این دست از جمله لویدز رجیستر (LR)، بیورو وریتاس (BV)  و گرمانیش لویدز (GL) هنوز هم به صدور جواز برای کشتی‌های ایرانی و کشتی‌هایی که برای ایران کار می‌کنند؛ ادامه می‌دهند.

مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش با تصویب مقرراتی استفاده گارد ساحلی آمریکا از مؤسسات صدور جواز کشتیرانی را که با کشورهای «حامی تروریسم» همکاری می‌کنند، ممنوع کرد. در لایحه جدید همین مقررات به وزارت خارجه آمریکا نیز ابلاغ شده و بنابراین، دولت آمریکا را موظف می‌کند که فعالیت این قبیل شرکت‌ها را زیر نظر بگیرد.

شرکت نروژی DNV در آمریکا نیز فعالیت دارد و به نیابت از سوی گارد ساحلی این کشور کار بازرسی و معاینه فنی و صدور جواز کشتیرانی را برعهده دارد. کار بازرسی فنی سکوی اکتشاف نفت در خلیج مکزیک که در سال ۲۰۱۰ منفجر و به مرگ ۱۱ نفر و نشت میلیون‌ها بشکه نفت در آب‌های ساحلی آمریکا منجر شد، برعهده این شرکت بود.

کار بازرسی و صدور جواز برای کشتی‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران نیز که در سال ۲۰۰۹ خصوصی اعلام شد، برعهده این شرکت بوده است. شرکت ملی نفتکش ایران در عین حال، هنوز هم با دولت ایران روابط بسیار نزدیکی دارد و صاحب ۱۰ درصد از بزرگترین نفتکش‌های جهان است و در نظر دارد فعالیت و ناوگان خود را گسترش دهد.

به نوشته روزنامه واشینگتن پست، اکثر سکوهای اکتشاف نفت در آب‌های ایران در اجاره دولت‌اند، ولی صاحب آنها شرکت‌های خارجی هستند. صاحب‌نظران می‌گویند که تحت تاثیر تصمیم شرکت نروژی دی‌ان‌وی برای قطع فعالیت خود در ایران به احتمال زیاد شرکت‌های دیگر صدور جواز کشتیرانی از جمله لویدز رجیستر یا BV جای این شرکت را پر خواهند کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد پورجوادی
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
0
0
  ضمن اظهار تاسف از این خبر که شرکت DNV فعالیت های خود را در ایران متوقف کرده و به تحریم های غرب پیوسته است. بنده به نوبه خود مصمم به برقراری ارتباط با مسئولین و مدیران ارشد موسسه DNV در نروژ و دیگر دفاتر آنها خواهم بود. امید است تا هر کدام از افراد خانواده دریایی به نوبه خود تلاش در جهت خنثی سازی تحریمها و برقراری روابط معمول تجاری نمایند. در اینجا ضمن دعوت از همکاران حوزه دریایی که دارای تخصص در برقراری روابط بین الملل می باشند و تشکیل کارگروه تخصصی روابط بین الملل ، تا از این راه بتوانیم سعی خود را در خنثی سازی تحریم ها و برقراری روابط عادی تجاری نماییم.
ارسال نظر