کد خبر: ۱۱۴۲۰
تعداد بازدید: ۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

انتظارات موجود از شورايعالی صنايع دريایی/ گفتگو با امير بابایی

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران بر ضرورت عضویت این انجمن در جلسات شورای راهبردی شورایعالی صنایع دریایی تأكید كرد.

مهندس امیر بابایی كه با خبرنگار مارین نیوز گفت‌وگو می‌كرد، با ابراز خشنودی از برگزاری اولین جلسه شورایعالی صنایع دریایی، ابراز امیدواری كرد كه از این پس، جلسات شورا بطور منظم و با حضور وزرا و مسؤولان مربوطه تشكیل شود تا زمینه اجرای صحیح قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی فراهم شود.

وی در ادامه درباره انتظارات انجمن مهندسی دریایی ایران از شورایعالی صنایع دریایی گفت: با توجه به ضرورت انتقال دیدگاه‌های جامعه دریایی به این شورا، مشاركت انجمن مهندسی دریایی ایران در روند تصمیم‌سازی شورایعالی صنایع دریایی ضروری است.

بابایی با اشاره به اینكه «طبق قانون تركیب شورایعالی صنایع دریایی متشكل از 9 وزارتخانه و سازمان دولتی است»، افزود: بر این اساس، امكان عضویت انجمن مهندسی دریایی ایران در جلسات شورایعالی صنایع دریایی وجود ندارد؛ اما انتظار می‌رود كه این انجمن در جلسات شورای راهبردی كه بعنوان زیرمجموعه شورایعالی صنایع دریایی تشكیل شده؛ عضویت و مشاركت داشته باشد.

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران درباره پیشنهادهای این انجمن به شورایعالی صنایع دریایی نیز گفت: شورایعالی و مسؤولان صندوق حمایت از صنایع دریایی، باید پیگیری لازم برای زنده كردن سهم یك میلیارد دلاری كه قرار بود سالانه از محل حساب ذخیره ارزی به این صنعت اختصاص یابد؛ صورت دهند تا امكان فعال كردن كشتی‌سازی‌ها در ابعاد كوچك و متوسط فراهم شود.

وی همچنین بر پیگیری رفع مشكلات اجرایی و عملی پروژه‌های ساخت كشتی از سوی صندوق حمایت از صنایع دریایی تأكید كرد و گفت: مسؤولان این صندوق نباید صرفا در حوزه كارهای ستادی، متوقف شوند.

بابایی همچنین بر حمایت شورایعالی صنایع دریایی از طرح بومی‌سازی انواع كشتی و شناورها تأكید كرد و گفت: در قالب این طرح كه در جلسه كمیته كشتی‌سازی در سیزدهمین همایش صنایع دریایی هم ارائه شد؛ باید ساخت شناورها و سازه‏های دریایی مانند جک‏آپ حفاری، شناورهای خدماتی و پشتیبانی سکوهای نفتی و دیگر شناورهای مورد نیاز کشور بعنوان طرح ملی تعریف شوند و منابع مالی آن، فارغ از بروکراسی موجود و خارج از نیاز فعلی شرکت‏های بهره‏بردار تعریف شود تا امکان و تجربه ساخت این شناورها فراهم شود.

وی تصریح كرد: شورایعالی صنایع دریایی با اختیارات قانونی خود، می‌تواند این طرح را اجرایی كند و زمینه تحول جدی در صنعت كشتی‌سازی ایران را فراهم سازد.

در همین زمینه:
/مصوبات نخستین جلسه شورایعالی صنایع دریایی/
غضنفری اعلام كرد:
* تأمین اعتبار 40 میلیاردی صندوق از بودجه جاری
* پیش‌بینی منابع ناشی از حمل گاز و نفت در بودجه 91
* برگزاری دو جلسه دیگر شورا در دو هفته آینده [کلیک کنید]

ارسال نظر