کد خبر: ۱۱۴۴۰
تعداد بازدید: ۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

تعلل سازمان بنادر حرف و حدیث می‌آورد

مدیرعامل شركت گلف اجنسی ایران با اعلام حضور این شركت در مزایده ترمینال دو بندرشهیدرجایی، از سازمان بنادر و دریانوردی بابت تعلل در اعلام نتایج مزایده انتقاد كرد.

محمدرضا اشكریز دراین‌باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: ما ابتدا می‌خواستیم با مشاركت انبار عمومی كالا، ورود پیدا كنیم. اما در آخرین لحظه، نتوانستیم اسناد را با آنها آماده كنیم و به همین دلیل، به صورت انفرادی وارد مزایده شدیم.

وی در ادامه در مورد روند برگزاری مزایده گفت: شائبه‌هایی در بیرون وجود دارد كه سازمان بنادر روی یكی دو شركت، نظر دارد و اصلا، این مزایده صوری است. من، اتهام نمی‌زنم؛ اما خیلی‌ها این را می‌گویند.

اشكریز با تأكید بر اینكه «ما مبنا را بر این گذاشته‌ایم كه همه چیز درست انجام خواهد شد»، درعین‌حال گفت: ولی اتفاقاتی كه می‌افتد و حرف‌هایی كه می‌شنویم، به شائبه‌ها دامن می‌زند. مثلا گفته می‌شود سازمان بنادر نمی‌خواهد این كار انجام شود و یا گفته‌اند كار به سمت ورود یكی دو شركت خاص پیش می‌رود. مثلا به برخی شركت‌ها كه امتیاز نیاورده‌اند، فرصت داده‌اند كه كارهایی انجام دهند و امتیاز جمع كنند. چون زمان فراخوان و تحویل اسناد قراردادی به این مهمی، بسیار كم بود؛ اما فرصت مجدد را برای همه در نظر نگرفتند.

وی كه پیش از این، مدیركلی بنادر و دریانوردی هرمزگان را برعهده داشت؛ درباره موارد امتیاز سازمان بنادر و دریانوردی برای شركت‌كنندگان در این مزایده نیز گفت: یكی آنكه سهامداران اصلی آن شركت از نظر مالی، چه وضعیتی دارند كه باید ترازنامه دوساله‌شان را بدهند. یكی دیگر، تأییدیه سهامدار عمده مبنی بر تضمین سرمایه‌گذاری در ترمینال كانتینری. بحث‌های دیگر، مربوط به نرم‌افزار كانتینری، عملیات كانتینری، تعداد نفرات متخصص و داشتن یا نداشتن شریك خارجی است.

مدیرعامل شركت گلف اجنسی با تأكید دوباره بر اینكه «ما فعلا در برابر این شایعات سكوت كرده‌ایم و همه چیز را دال بر صحت، قلمداد می‌كنیم»، تصریح كرد: حتی با آنكه آقای مطورزاده، نماینده خرمشهر، هم مصاحبه كرد و گفت كه دو شركت انتخاب شده‌اند. ما نمی‌گوییم این شایعات درست است. اما اتفاقاتی كه رخ داده، خوشایند نیست.

اشكریز افزود: به هر حال، وقتی سازمانی تصمیم می‌گیرد كه در راستای اهدافش، اقدامی را انجام دهد؛ و این تصمیم، هم مصوبه مراجع ذیربط را دارد كه به دلیل تحریم تایدواتر، بندر باید دو اپراتوری شود و كارگروه حمل‌ونقل و سوخت دولت هم در مورد آن مصوبه دارد، طول دادن و زمان خریدن زیاد قشنگ نیست و حرف‌هایی به دنبال خود، می‌آورد. امیدواریم كه این حرف‌ها، درست نباشد.

مدیركل سابق بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره دلایل سكوت رسانه‌ای مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی در قبال این شایعات نیز گفت: احساس من این است كه می‌خواهند زمان بخرند تا اتفاق مورد نظر، بیفتد و یا نگران تبعات این تصمیم هستند. وگرنه، دلیلی ندارد مسأله اینقدر كش و قوس پیدا كند.

وی افزود: نهایت قضیه این است كه بگویند دو شركت آمده‌اند و این دو شركت، به ما قیمت بدهند. قیمت بگیرند و یكی، برنده اعلام شود. یا می‌توانند این كار را انجام دهند و یا نمی‌توانند. حتی اگر نتوانند، دیگر این شائبه‌ها وجود نخواهد داشت. در این حالت، گفته می‌شود سازمان بنادر زورش نرسید كه این كار را انجام دهد. اگر هم توانستند؛ یعنی به خواسته‌ای كه اظهار می‌كنند، رسیده‌اند. حتی می‌توانند اعلام كنند مزایده به هم خورد تا حرف و حدیث‌ها بخوابد.

وی يادآور شد: قبلا، انجمن پایانه‌داران و شركت‌ها انتقاد داشتند و می‌پرسیدند كه چرا بندر انحصاری است؟ نمی‌گفتند كه چرا شما فقط از تایدواتر حمایت می‌كنید و چرا ما را راه نمی‌دهید؟ می‌گفتند قبول است كه تایدواتر بخورد، گوشه‌ای هم به ما بدهید. به یك گوشه، راضی بودند. اما الآن، توقع بالا رفته و شركت‌ها برای خودشان، حساب و كتاب باز كرده‌اند. بحث هم، بحث یكی دو میلیارد نیست. تایدواتر از این ترمینال سالیانه بیش از 30 میلیارد تومان، سود خالص دارد. شركت‌ها پیش خود حساب می‌كنند كه وقتی با دو میلیون و 500 هزار TEU كانتینر، سود 30 میلیاردی حاصل شود؛ با پنج میلیون TEU به 60 میلیارد می‌رسد! 60 میلیارد تومان، عددی نیست كه اغواكننده نباشد. وقتی برنده اعلام نمی‌شود و این سكوت ادامه می‌یابد، حرف و حدیث‌ها شروع می‌شود.

مدیرعامل گلف اجنسی ایران در ابتدای این گفت‌وگو درباره فعالیت‌های كنونی این شركت با بیان اینكه «عمده فعالیت بندری ما در بندر امام متمركز است»، گفت: ما هم در داخل و هم بیرون این بندر فعالیت داریم. درون بندر در یك ترمینال، طرف قرارداد سازمان بنادر و دریانوردی هستیم. در بیرون بندر هم، محوطه‌ای بیش از 40 هكتاری را در اختیار داریم كه از قبل از انقلاب خریداری شده و تقریبا استحصال شده، كه در آنجا خودمان و چند شركت دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی برای مخازن سوخت ترانزیتی داشته‌ایم. به علاوه، تخلیه و بارگیری برخی كالاهای وارداتی كه پس از ترخیص از بندر، نزد ما بعنوان امانت گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینكه «فعالیت گلف اجنسی در بندر بوشهر، كلا دریایی است»، توضیح داد: كشتی‌های نفتی در جزایر خارك، سیری و لاوان و برخی كشتی‌های حمل كالای عمومی را در این منطقه، نمایندگی می‌كنیم. در عسلویه هم، نمایندگی كشتی‌های سوختی را داریم.

اشكریز افزود: در بندرشهیدرجایی هم، محوطه‌ای سه‌ونیم هكتاری خارج از بندر در اختیار داریم كه بیشتر در بخش صادراتی فعالیت دارد و نیز نمایندگی كشتی‌هایی كه به آب‌های هرمزگان وارد می‌شوند. در بندر انزلی هم، قبلا نمایندگی داشتیم كه تعطیل شد؛ اما حدود یك ماه است آن را دوباره فعال كرده‌ایم. بیشتر فعالیت ما در این بندر هم، خدمات كشتیرانی خواهد بود.

گفتنی است، 60 درصد سهام شركت گلف اجنسی ایران كه 53 سال قبل در بندر خرمشهر تأسیس شد؛ در اختیار صندوق خدمات كشوری و 40 درصد سهام آن، متعلق به گلف اجنسی بین‌الملل است كه در بیش از 200 نقطه دنیا فعالیت‌های بندری و نمایندگی خطوط كشتیرانی را دارد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
احمد داریانی
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
  قابل توجه آقای اشکریز که در سال 89 مدیر بنادر استان هرمزگان بوده اند: دو اپراتوری شدن بندر شهید رجایی در کارگروه تشکیل شده در بندرعباس که ارتباطی هم به موضوع حمل و نقل نداشته در فروردین 89 مصوب شده است و ارتباطی با تحریم تایدواتر در تیرماه سال 90 نداشته است. ایشان حتما یادشان هست که افراد خاصی با حمایت ایشان در آن جلسه حضور یافتند تا موضوع انتخاب اپراتور دوم که اصلا در دستور کار جلسه نبود را به زور وارد دستور کنند اماهیچگاه فکر نمی کردند به سال نرسیده ایشان دیگر جایی در بندر شهید رجایی ندارند و سازمان بنادر هم جایگاه ایشان نخواهد بود. چوب خدا صدا ندارد آقای اشکریز اما اگر زد دوا ندارد...
كارشناس
|
Russian Federation
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
  اقاي اشكريز اكر هنوز سهامدار تايدواتر بوديد وسهامتان را نفروخته بوديد وبا دوستان مديران اسبق سازمان بنادر شركت ورشكست شده كه هيج سابقه اي در بورت ابراتوري ندارد اين حرفها را ميزديد
ali ememi
|
Russian Federation
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
  اقای داریانی این بنده خداسال 88ازازمدیر کلی بندررفت سال89اقای صفائی بودندضمن انکه این بنده خدافقط گفته چراتعیین تکلیف نمی شود نخواسته که تاید واتر حذف شودکمی انصاف بد نیست همه میدانیم کسی به اندازه ایشان به تاید واتر خدمت نکرد
يكي از شما
|
Russian Federation
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
  با سلام همه ي ما بايد قبول كنيم كه بندر دو اپراتور داشته باشد اين كه فقط تايد واتر به تنهايي حضور داشته باشد انصاف كه نيست زيادي خواهي هم هست . خيلي ها معتقدند كه شركت هاي ديگر نه تنها مثل تايد واتر بلكه بهتر از هم كار خواهند كرد. به اميد پيشرفت وسربلندي جامعه ي بندري ودريايي ايران سرافراز
کارشناس
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
  آقای اشکریز واسه بندرشهید رجائی و شرکتهای خصوصی زحمت زیادی کشیده این خارج از انصافه در خصوص ایشون به این نحو اظهار نظر بشه .
مريم نصيري
|
Russian Federation
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
  بر همگان واضح است كه آقاي محمدرضا اشكريز از برترين مديران 30 ساله انقلاب در سازمان بنادر هستند . خيلي از اشخاصي كه الان در سازمان بنادر مسئوليت دارند و مدير كل هستند كارمند ايشان و شاگرد ايشان بوده اند . شركتهاي خصوصي در زمان مديريت آقاي اشكريز واقعأ رشد كردند . دوران طلايي مديريت آقاي سيف الهي بر شركت تايدواتر و اقاي اشكريز در بندر شهيدرجايي ديگر تكرار شدني نيست . خدا به آقايان در سازمان بنادر رحم كند كه نمي توانند اشخاص بزرگتر از خود مانند آقاي اشكريز را ببينند .
متخصص
|
Russian Federation
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
  درود بر همه خدمتگزاران ایران زمین،برای تنویر افکار عمومی قصد دارم در جایگاه یک متخصص بندری مواردی را در این رابطه به استحضار جامعه بندری کشور برسانم.اصولا" مدل های رقابتی وتوسعه ای در بنادر کانتینری تغییر کرده است و امروزه بنادر کانتینری برای افزایش سهم و حفظ بازار خود روش ها واستراتژی های مترقی را انتخاب کرده اند که نمونه بارز آن بنادر جبل علی در کنار گوشمان است که چگونه با اتخاذ این روش های مترقی توانسته اند سهم قابل توجه ای از حمل ونقل کانتینری منطقه را به خود اختصاص بدهند وبعنوان بندر HUB در منطقه عرض اندام کنند، آیا انان از دواپراتور استفاده کرده اند و به این جایگاه رسیده اند ؟آیا آنان گروههای قوی کارشناسی را حذف کرده اند و با تک صدایی به این رشد رسیده اند ؟ آیا گروه گرایی و قبیله گرایی باعث رشد بندر جبل علی شده است ؟آیا مدیران بندر جبل علی هم مانند بندر شهید رجایی سرمایه های انسانی ومتخصصین خود را حذف کرده اند ؟ آیا مدیر بندر پا جا پای دیگر مدیران نگذاشته است وبا گروه گرایی و قبیله گرایی همان اشتباهات گذشته را تکرار نمی کند ؟آقای اشکریز وهر متخصص بندری دیگری حق دارند به این حرکت ها و سناریوی از پیش تعیین شده مشکوک باشند . دوستان، راهی که برخی مدیران فعلی سازمان و بندر شهید رجایی در پیش گرفته اند از جنبه های مختلف قابل تامل است : 1- اصولا" باید به عرض خوانندگان محترم برسانم رقابتی کردن عملیات تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری در بندر شهید رجایی و شعار HUBکردن بندر یک رویا و بهانه ای بیش نیست که در پشت پرده آن اهداف اقتصادی گروهی سود جو نهفته است که این اهداف را بیش از 7 سال است دنبال می کنند ،آنها می دانند در آمد میلیاردی حاصل از فعالیت های کانتینری در بندر شهید رجایی چقدر است و به همین دلیل است که مدیر بندر نزدیکترین و با اعتماد ترین نفر به خود را مسول تهیه قرار داد ترمینال کانتینر کرده است وافرادمتخصص وتوانمندی را که مانع تکتازی این فرد مورد نظر(ع-م)بوده اند در سال های اخیر حذف کرده است(تنها در زمان مدیریت آقای اشکریز نقش فرد مذکور کمرنگ وبه تدریج محوشد) .ترمینال کانتینر حیاط خلوت آقایان است وباید افراد معتمد که تنها سیاست های او را اجرا می کنند در آن حضور داشته باشند ،متاسفانه دستگاه های نظارتی توجه ای به این امر مهم و حیاتی ندارند که چرا این فرد سالیان طولانی است که بعنوان فرد اول تهیه قرارداد مورد حمایت آقای مدیر است ؟؟ آیا بررسی شده است فرد مورد نظر از بانک اطلاعاتی که حاصل تجارب ودانش متخصصین کانتینر کشور است در این سال ها چه در آمدهای شخصی از راه فروش این اطلاعات کسب کرده است ؟ دوستان ،کم تجربه ترین کارشناس حوزه کانتینری می تواند به خوبی تشخیص بدهد که تهیه شاخص های انتخاب اپراتور دوم بندر در جهت وسمت و سوی برنده شدن شرکتی خاص است که احتمالا" تامین کننده منافع آقایان است . من به آقایان صدر و صادقی فر هشدار می دهم در دام این گروه قرار نگیرند. تفکرات زیبای هاب کردن بندر شهید رجایی که یکی از آرزوهای هر ایرانی و فعال بندری است با عث نشود تا منافع این افراد را تامین کند ،هاب کردن بندر شهید رجایی تابع عوامل بسیاری است که در جایگاه کارشناسی قابل بحث و نیاز به مجال بیشتری دارد . 2- موضوع مهمدیگر این است سازمان بنادر و بندر شهید رجایی در دام کارتل هایی (برخی از مدیران محوطه های اختصاصی) گرفتار شده است که بندر را بجای سوق دادن بسمت توسعه، متاسفانه به سمت اضمحلال سوق می دهند منافع این کارتل ها ایجاب میکند تا سیاست های سازمان در بندر شهید رجایی مطابق با الگوه های بنادر موفق کانتینری پیش نرود ومنافع این کارتل ها را تامین کند .تاسف بیشتر اینجاست که بدنه کارشناسی سازمان و برخی مدیران با یارگیری که توسط این کارتل ها انجام شده است شرایط را پیچیده تر و با فساد فزاینده ای همراه ساخته اند ،نمونه بارز آن انتقال یکی از همین گروه کار شناسی ومدیریتی به یکی از شرکت های مطرح ومتقاضی مزایده است .در این رابطه به آقایان صدر و صادقی فر وسایر دستگاه های نظارتی هشدار می دهم تا با بینش بیشتری رفتار ها را کنترل کنند . 3-من بعنوان یک متخصص طرفدار یک اپراتوری در بندر شهید رجایی هستم البته نه اپراتوری مانند تاید واتر که طی سالیان گذشته فرصت های زیادی را از دست داده است (هر جند آقایان پیش گفته نقش بسزایی در تضعیف این شرکت داشته اند ) داشتن یک اپراتور قوی در بندر مطابق با اصول علمی و مدل های موجود در بنادر پیشرفته جهان است .آنجه باید در بندر بسمت رقابتی کردن برود فعالیت های پشتیبانی وارزش افزوده است که باعث تولید کالا و حمل ونقل بیشتر می شود این یک خطای بزرگ ونابخشودنی است که امروز بدنه تصمیم گیری سازمان با مشاوره های جهت دار آقایان را به انحراف برده است ومتاسفانه این انحراف را تا سطح کارگروه حمل ونقل ومعاونت محترم رییس جمهور کشانده است آنچه در پایان لازم میدانم بگویم این است نگرانی های آقای اشکریز وسایر مدیران وکارشناسان بندری در باره ترمینال کانتینر واقعی و مهم است مدیران فعلی بندر باید جوابگوی این فرصت سوزی ها در بندر شهید رجایی باشند ،تاخیر شک برانگیز ومهم تر از آن انتخاب مشکوک، بزرگترین فرصت رشد را از بندر خواهد گرفت وآنان که مسول بوجود آوردن این وضعیت هستند باید در پیشگاه خداوند وپیشگاه ملت ایران وجامع دریایی و بندری پاسخگوباشند .امروز وضعیت بندر شهید رجایی بسیار نگران کننده است سهم ما ازترانشیپ منطقه در شان ملت ایران و حجم سرمایه گذاری های ملی در بندر شهید رجایی نیست . سهم ما در بخش ترانزیت بسیار ناراحت کننده است ، جایگاه ما در بین بنادر منطقه (رتبه پنجم) خجالت آور است. لازم است بدانیم ارتقای رتبه بندر شهید رجایی در بین بنادر دنیا مرهون افزایش کالا های وارداتی و افزایش صادرات مواد معدنی است که این دو بخش نه در بازار حمل و نقل منطقه رقابتی است و نه نیازبه مدیریت دارد .اینکه هر روز آقایان مصاحبه میکنند ما رشد در جذب سرمایه گذاری داشته ایم که هنر آقایان نیست ،دوستان باید این واقعیت را به استحضار شریفتان برسانم شرکت ها برای سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی مجبور هستند لابی های زیادی بکنند هزینه های زیادی را صرف کنند تا وارد فعالیت های بندری شوند چرا که اقایان برای هر فعالیتی دوستان و شرکایی دارند که به راحتی دیگر سرمایه گذاران را از دور رقابت حذف می کنند .آیا براستی این هنر آقایان است که سرمایه گذاری افزایش داشته است .بندر شهید رجایی به مثابه یک چاه نفت و یا معدن طلا برایکسب در آمد است و سرمایه گذاران برای ورود به آن از هر ابزاری برای ورود استفاده می کنن نمونه بارز این مدعا مزایده ترمینال کانتینر است که همه افکار عمومی استحضار دارند چه فعالیت هایی در پشت پرده برای ورود به آن در دست اقدام است .خدایا این کشور را از شر برخی مدیران و افراد فاسد و سود جودر امان خود نگهدار وبه مدیران دلسوزو متعهد مان این بینایی و بصیرت را عطا فرما تا سره را از ناسره تشخیص دهند .
مهدي آزاد
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
0
0
  آقاي دارياني لطفأ اطلاعات خود را كامل نماييد . آقاي اشكريز بهمن سال 88 از بندر شهيدرجايي رفتند و در كارگروه مربوطه آقاي صفايي مدير بندر حضور داشتند . اميدواريم روزي آقاي اشكريز را در پست وزارتخانه ببينيم تا تواناييهاي ايشان بر همه ثابت شود .
کاپیتان لیچ
|
Russian Federation
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
0
0
  من معتقدم همه این حساسیتها ومقاله ها نوشته شده پیرامون موضوع اپراتور دوم موجب خواهد شد تا مسئولین سازمان بهترین گزینه را انتخاب واعلان نمایند حالا ببینیم ملاک بهترین از نظر ایشان چیست ولی هرچه هست یقینا" نشانده نده توانائی آن شرکت است نوش جانش
ایران
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
0
0
  پیام به مسئولین مجترم سازمان تورو خدا گوشتان به این حرف وحدیث ها بدهکار نباشد هر شرکت که بدرد نظام و منافع ملی می خوره همونو انتخاب کنید عملکرد شما بر هیچ کس پوشیده نیست از خدا سربلندی ایران وایرانی را خواستارم
مهدی خانلری
|
Russian Federation
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
0
0
  نظرات و دلنگرانی های یکی از بزرگترین متخصصان حوزه دریا وبندر، که چندین سال بزرگترین بنادر ایران ( بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجائی) تحت مدیریت ایشان بوده و باتلاش خود توانسته تحولاتی عظیم در این دوبندر را بوجود آورد قابل تقدیر میباشد امیدوارم روزی تمام مسئولان نسبت به حوزه فعالیت خود همچون ایشان احساس مسئولیت نمایند ومنافع شخصی خود را فدای منافع ملی ننمایند. ضمنا یادآور میشوم که ترمینال 2 کانتینری فعلی به همت ایشان و در زمان مدیریت آفای اشک ریز عملیات ساخت و آماده سازی آن انجام گردید . با آرزوی موفقیت برای تمام مدیران دلسوز توانا .
س.عرب/گلف اجنسی
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
0
0
  باید در نظر داشت شرایط تحریم تایدواتر به عنوان بزرگترین اپراتور بندری كه یكی از عوامل اصلی توقف فعالیت خطوط خارجی ‌در این بندر محسوب می‌شود، تصمیم‌گیری ‌در مورد فعالیت‌های این شركت و حضورش را در ترمینال دوم را دشوار كرده ‌است.بد نیست اسمی هم از برخی شرکتهایی که در این مزایده حضور داشتند ببریم: شركت گلف اجنسي با سابقه اي 50 ساله جزء قديمي ترين شركت های نمايندگي كشتي هاي خارجي است كه به ايران مي آيند و همينطور حمل دريايي كالاها، خدمات بندري و ترمينال داري و فورواردينگ كالاهايي كه از طريق هوايي، دريايي و زميني به ايران وارد مي شوند. که در این مزایده حاضر شده است. از این شركت چندان در خبرهانامی برده نشده ‌است، اما در راس آن آقای اشك‌ریز مدیركل سابق بنادر ودریانوردی استان هرمزگان و از موافقان رفع انحصار در بندر شهید رجایی قرار دارد شركت پرشین پایانه كانتینر که از مدعیان رقابت با تایدواتربه شمار می آید شركت بكت (BandarabbasArya Container Terminal) كه تاچندی پیش، تایدواتر نیز از جمله سهامداران آن به شمار می‌رفت شرکت خط نقره آبی قشم كه چندان شناخته شده نیست؛ شركت‌های خارجی اعم از شركت‌ كشتیرانی ‌هیوندایی، كشتیرانی چین و MSC به اميد یاری مسئولین مجترم جامعه ي بندري ودريايي
ارسال نظر