محمدرضا اشكریز دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: ما ابتدا میخواستیم با مشاركت انبار عمومی كالا، ورود پیدا كنیم. اما در آخرین لحظه، نتوانستیم اسناد را با آنها آماده كنیم و به همین دلیل، به صورت انفرادی وارد مزایده شدیم.
وی در ادامه در مورد روند برگزاری مزایده گفت: شائبههایی در بیرون وجود دارد كه سازمان بنادر روی یكی دو شركت، نظر دارد و اصلا، این مزایده صوری است. من، اتهام نمیزنم؛ اما خیلیها این را میگویند.
اشكریز با تأكید بر اینكه «ما مبنا را بر این گذاشتهایم كه همه چیز درست انجام خواهد شد»، درعینحال گفت: ولی اتفاقاتی كه میافتد و حرفهایی كه میشنویم، به شائبهها دامن میزند. مثلا گفته میشود سازمان بنادر نمیخواهد این كار انجام شود و یا گفتهاند كار به سمت ورود یكی دو شركت خاص پیش میرود. مثلا به برخی شركتها كه امتیاز نیاوردهاند، فرصت دادهاند كه كارهایی انجام دهند و امتیاز جمع كنند. چون زمان فراخوان و تحویل اسناد قراردادی به این مهمی، بسیار كم بود؛ اما فرصت مجدد را برای همه در نظر نگرفتند.
وی كه پیش از این، مدیركلی بنادر و دریانوردی هرمزگان را برعهده داشت؛ درباره موارد امتیاز سازمان بنادر و دریانوردی برای شركتكنندگان در این مزایده نیز گفت: یكی آنكه سهامداران اصلی آن شركت از نظر مالی، چه وضعیتی دارند كه باید ترازنامه دوسالهشان را بدهند. یكی دیگر، تأییدیه سهامدار عمده مبنی بر تضمین سرمایهگذاری در ترمینال كانتینری. بحثهای دیگر، مربوط به نرمافزار كانتینری، عملیات كانتینری، تعداد نفرات متخصص و داشتن یا نداشتن شریك خارجی است.
مدیرعامل شركت گلف اجنسی با تأكید دوباره بر اینكه «ما فعلا در برابر این شایعات سكوت كردهایم و همه چیز را دال بر صحت، قلمداد میكنیم»، تصریح كرد: حتی با آنكه آقای مطورزاده، نماینده خرمشهر، هم مصاحبه كرد و گفت كه دو شركت انتخاب شدهاند. ما نمیگوییم این شایعات درست است. اما اتفاقاتی كه رخ داده، خوشایند نیست.
اشكریز افزود: به هر حال، وقتی سازمانی تصمیم میگیرد كه در راستای اهدافش، اقدامی را انجام دهد؛ و این تصمیم، هم مصوبه مراجع ذیربط را دارد كه به دلیل تحریم تایدواتر، بندر باید دو اپراتوری شود و كارگروه حملونقل و سوخت دولت هم در مورد آن مصوبه دارد، طول دادن و زمان خریدن زیاد قشنگ نیست و حرفهایی به دنبال خود، میآورد. امیدواریم كه این حرفها، درست نباشد.
مدیركل سابق بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره دلایل سكوت رسانهای مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی در قبال این شایعات نیز گفت: احساس من این است كه میخواهند زمان بخرند تا اتفاق مورد نظر، بیفتد و یا نگران تبعات این تصمیم هستند. وگرنه، دلیلی ندارد مسأله اینقدر كش و قوس پیدا كند.
وی افزود: نهایت قضیه این است كه بگویند دو شركت آمدهاند و این دو شركت، به ما قیمت بدهند. قیمت بگیرند و یكی، برنده اعلام شود. یا میتوانند این كار را انجام دهند و یا نمیتوانند. حتی اگر نتوانند، دیگر این شائبهها وجود نخواهد داشت. در این حالت، گفته میشود سازمان بنادر زورش نرسید كه این كار را انجام دهد. اگر هم توانستند؛ یعنی به خواستهای كه اظهار میكنند، رسیدهاند. حتی میتوانند اعلام كنند مزایده به هم خورد تا حرف و حدیثها بخوابد.
وی يادآور شد: قبلا، انجمن پایانهداران و شركتها انتقاد داشتند و میپرسیدند كه چرا بندر انحصاری است؟ نمیگفتند كه چرا شما فقط از تایدواتر حمایت میكنید و چرا ما را راه نمیدهید؟ میگفتند قبول است كه تایدواتر بخورد، گوشهای هم به ما بدهید. به یك گوشه، راضی بودند. اما الآن، توقع بالا رفته و شركتها برای خودشان، حساب و كتاب باز كردهاند. بحث هم، بحث یكی دو میلیارد نیست. تایدواتر از این ترمینال سالیانه بیش از 30 میلیارد تومان، سود خالص دارد. شركتها پیش خود حساب میكنند كه وقتی با دو میلیون و 500 هزار TEU كانتینر، سود 30 میلیاردی حاصل شود؛ با پنج میلیون TEU به 60 میلیارد میرسد! 60 میلیارد تومان، عددی نیست كه اغواكننده نباشد. وقتی برنده اعلام نمیشود و این سكوت ادامه مییابد، حرف و حدیثها شروع میشود.
مدیرعامل گلف اجنسی ایران در ابتدای این گفتوگو درباره فعالیتهای كنونی این شركت با بیان اینكه «عمده فعالیت بندری ما در بندر امام متمركز است»، گفت: ما هم در داخل و هم بیرون این بندر فعالیت داریم. درون بندر در یك ترمینال، طرف قرارداد سازمان بنادر و دریانوردی هستیم. در بیرون بندر هم، محوطهای بیش از 40 هكتاری را در اختیار داریم كه از قبل از انقلاب خریداری شده و تقریبا استحصال شده، كه در آنجا خودمان و چند شركت دیگر سرمایهگذاریهایی برای مخازن سوخت ترانزیتی داشتهایم. به علاوه، تخلیه و بارگیری برخی كالاهای وارداتی كه پس از ترخیص از بندر، نزد ما بعنوان امانت گذاشته میشود.
وی با بیان اینكه «فعالیت گلف اجنسی در بندر بوشهر، كلا دریایی است»، توضیح داد: كشتیهای نفتی در جزایر خارك، سیری و لاوان و برخی كشتیهای حمل كالای عمومی را در این منطقه، نمایندگی میكنیم. در عسلویه هم، نمایندگی كشتیهای سوختی را داریم.
اشكریز افزود: در بندرشهیدرجایی هم، محوطهای سهونیم هكتاری خارج از بندر در اختیار داریم كه بیشتر در بخش صادراتی فعالیت دارد و نیز نمایندگی كشتیهایی كه به آبهای هرمزگان وارد میشوند. در بندر انزلی هم، قبلا نمایندگی داشتیم كه تعطیل شد؛ اما حدود یك ماه است آن را دوباره فعال كردهایم. بیشتر فعالیت ما در این بندر هم، خدمات كشتیرانی خواهد بود.
گفتنی است، 60 درصد سهام شركت گلف اجنسی ایران كه 53 سال قبل در بندر خرمشهر تأسیس شد؛ در اختیار صندوق خدمات كشوری و 40 درصد سهام آن، متعلق به گلف اجنسی بینالملل است كه در بیش از 200 نقطه دنیا فعالیتهای بندری و نمایندگی خطوط كشتیرانی را دارد.