به گزارش مارين نيوز، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت تایدواتر خاورمیانه با اشاره به اینکه «بندر جبل علی با عملیاتی حدود 12 میلیون TEU کانتینر در سال تنها توسط یک اپراتور، یک سیستم و یک نرمافزار مدیریت میشود»، خاطر نشان کرد: این در حالیست که دولت امارات اپراتور مذکور را به حضور در سایر بنادر دنیا نیز ترغیب کرده است.
محمدرضا خوشرو با بیان اینکه «سیستم مدیریت شامل فروش نرمافزار، سختافزار و... توسط شرکت تایدواتر بومی شده است»، تأکید کرد: اگرچه جایگزین مدیریت موجود در بندر شهیدرجایی بهسادگی امکانپذیر نیست؛ اما در صورتیکه حتی این اتفاق روی دهد، مدیریتی دوگانه در منطقه هرج و مرج و سردرگمی صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و بازار را به همراه دارد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت تایدواتر خاورمیانه تأمین تجهیزات در ترمینال دوم بندر شهیدرجایی را «بسیار ضروری و حیاتی» اعلام کرد و ادامه داد: با وجود اعلام آمادگیهای مکرر شرکت تایدواتر برای سرمایهگذاری در این ترمینال، اما متأسفانه در مقابل این امر ممانعت به عمل آمده است. با این حال، شرکت تایدواتر مجددا آمادگی رسمی خود را برای سرمایهگذاری در بندر شهیدرجایی اعلام میکند.
به گفته وی، ظرفیت اپراتور فعلی بندر شهیدرجایی به مراتب بیش از عملیات جاری 3.2 میلیون TEU کانتینری در این بندر است و لذا افزایش ظرفیت بندر شهیدرجایی به بیش از 6 میلیون TEU کانتینر در صورت دادن مجوزهای لازم به تایدواتر برای سرمایهگذاری در تأمین تجهیزات مورد نیاز به صورت ملکی مشکلی را در ارائه خدمات به شرکتهای کشتیرانی به وجود نخواهد آورد.
خوشرو با تأکید بر اینکه «تقسیم کار در دو ترمینال بندر شهیدرجایی نه تنها موجب افزایش حجم عملیات در ترمینال اول نمیشود بلکه به طور متوسط بین 35 تا 40 درصد از حجم عملیات در ترمینال اول این بندر خواهد کاست»، این واقعه را موجب خسارت عمده به سهامداران حقیقی و حقوقی تایدواتر بیان کرد.
وی انجام عملیات ترکیبی بین دو اپراتور را موجب کاهش عملیات ترانشیپ در بندر شهیدرجایی اعلام کرد و افزود: این مسأله، هاب شدن بندر شهیدرجایی را نیز که دغدغه ملی و از علائق مسوولین دولت طی سالهای مختلف است؛ تحت تأثیر قرار خواهد داد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت تایدواتر خاورمیانه ورود یک اپراتور جدید و یا کنار گذاشتن تایدواتر از بندر شهیدرجایی را به مثابه «فروش مال غیر» اعلام کرد و گفت: از آنجایی که کلیه حقوق و اختیارات شرکت تایدواتر در راستای اصل 44 قانون اساسی از طریق وزارت امور اقتصاد و دارایی به سهامداران جدید منتقل شده، سازمان خصوصیسازی ملزم به حفظ حقوق آنهاست و لذا هرگونه دخل و تصرف در حوزه مالکیت مادی و معنوی بر خلاف قانون واگذاری بوده و خسارات و تبعات ناشی از آن برعهده دولت خواهد بود.
گفتنی است، اعلام آمادگی مجدد تایدواتر برای حضور در مزایده بندر شهیدرجایی در حالی عنوان میشود كه سازمان بنادر و دريانوردی با اتكا به تصمیم ارگانهای ذیربط مبنی بر دو اپراتوری شدن این بندر و شرایط ناشی از تحریم كه مانع از ورود كشتیهای برخی خطوط بینالمللی به این بندر شده؛ از حضور این شركت در مزایده ترمینال دوم، ممانعت میكند.
لازم به ذكر است، شركت تایدواتر پس از استعفای بهزاد اتابكی فاقد مدیرعامل است و فروش آن در بورس نیز به علت قیمت بالا و مشكلات موجود این شركت، بینتیجه مانده است.