به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شركت ملی نفت، هدایتالله خادمی افزود: سکوی نيمهشناور امیرکبیر که در حال حفاری در دریای خزر است، از پیشرفتهترین سکوهای نیمهشناور در سطح جهان است و در آسیا همتا ندارد.
وی تصریح کرد: اين سکو را پس از آنکه شرکای خارجی ما به علت تحریم سکو را رها کردند، کارشناسان و مهندسان ایرانی با پذیرفتن ریسک راهاندازی به آب انداختند.
خادمی افزود: سکوی نیمهشناور امیرکبیر برای استقرار از هشت لنگر که در چهار طرف سکو قرار دارد، استفاده میکند.
وی ادامه داد: هماکنون در عمق 2419 متری به گاز رسیدهایم و خوشبختانه فشار این گاز بسیار زیاد است و نشان از یک میدان بزرگ گازی دارد و پیشبینی میشود حدود 50 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز داشته باشد.
خادمی گفت: این کشف نشان از آن دارد که حفاریهای انجامشده در این دریا میتواند در آینده به نتایج درخشان دیگری نیز منجر شود.
وی اظهار کرد: عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و میزان دقیق گاز در لایه چلیکن1 هنوز کاملا مشخص نیست و امکان دارد بیش از 50 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز داشته باشد.
مدیرعامل حفاری شمال گفت: در لایههای چلیکن 2 و 3 ممکن است گاز وجود داشته باشد؛ اما اولویت اکتشاف و بهرهبرداری با نفت است و گاز موجود را میتوان پس از تولید نفت بعنوان یک ذخیره مطمئن انرژی حفظ و در صورت نیاز از آن بهرهبرداری کرد.
خادمی درباره احتمال رسیدن به نفت در این چاه گفت: بر اساس اطلاعات اولیه زمینشناسی و لرزهنگاریهای انجامشده احتمال دارد که در عمق حدود 5200 متری و در چلیکن 4 نفت وجود داشته باشد و بتوان از آن بهرهبرداری کرد.
وی ادامه داد: حفاری در آبهای عمیق بسیار دشوار است و فقط ایران در قاره آسیا این فناوری را در اختیار دارد و کشورهای چین و هند هستند که تا عمق 300 متر اقدام به حفاری در آبهای عمیق کردهاند.
خادمی تصریح کرد: این مخزن قابلیت احداث 100 چاه توسعهای را برای برداشت دارد و برای بهرهبرداری کامل از چاه اکتشافی جدید حفر چاههای توصیفی و توسعهای در آینده انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان اینکه «دانش استفاده از ربات (ROV) منحصر به فرد است»، گفت: در سکوی امیرکبیر این ربات از پیشرفتهترین فناوریهای روز جهان بهره میبرد؛ از راه دور کنترل میشود و وظیفه راهبری ربات و وظایف محوله به آن را در عمق دریا به عهده دارد.
وی گفت: متخصصان ایرانی بهخوبی از این دانش روزآمد جهان در حال استفاده هستند.
خادمی در مورد بحث تحریم و نیز برخی مشکلات موجود در تأمین قطعات گفت: خوشبختانه حفاری شمال در زمینه تأمین قطعات با مشکل روبهرو نیست و قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را در بازارهای داخلی و بینالمللی تأمین میکند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: حدود 103 نفر روی سکو و نیز بیش از 180 نفر در ساحل، وظیفه پشتیبانی و مدیریت را برای سکوی امیرکبیر به عهده دارند.