کد خبر: ۱۱۴۶۹
تعداد بازدید: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

سکوی امیرکبیر در جستجوی نفت

مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: پس از کشف میدان گازی در دریای خزر و دستیابی به ذخایر هیدروکربوری در این دریا، فعالیت سکوی امیرکبیر با هدف کشف ذخایر نفت خام در این دریا ادامه دارد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شركت ملی نفت، هدایت‌الله خادمی افزود: سکوی نيمه‌شناور امیرکبیر که در حال حفاری در دریای خزر است، از پیشرفته‌ترین سکوهای نیمه‌شناور در سطح جهان است و در آسیا همتا ندارد.

وی تصریح کرد: اين سکو را پس از آنکه شرکای خارجی ما به علت تحریم سکو را رها کردند، کارشناسان و مهندسان ایرانی با پذیرفتن ریسک راه‌اندازی به آب انداختند.

خادمی افزود: سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر برای استقرار از هشت لنگر که در چهار طرف سکو قرار دارد، استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در عمق 2419 متری به گاز رسیده‌ایم و خوشبختانه فشار این گاز بسیار زیاد است و نشان از یک میدان بزرگ گازی دارد و پیش‌بینی می‌شود حدود 50 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز داشته باشد.

خادمی گفت: این کشف نشان از آن دارد که حفاری‌های انجام‌شده در این دریا می‌تواند در آینده به نتایج درخشان دیگری نیز منجر شود.

وی اظهار کرد: عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و میزان دقیق گاز در لایه چلیکن1 هنوز کاملا مشخص نیست و امکان دارد بیش از 50 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز داشته باشد.

مدیرعامل حفاری شمال گفت: در لایه‌های چلیکن 2 و 3 ممکن است گاز وجود داشته باشد؛ اما اولویت اکتشاف و بهره‌برداری با نفت است و گاز موجود را می‌توان پس از تولید نفت بعنوان یک ذخیره مطمئن انرژی حفظ و در صورت نیاز از آن بهره‌برداری کرد.

خادمی درباره احتمال رسیدن به نفت در این چاه گفت: بر اساس اطلاعات اولیه زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری‌های انجام‌شده احتمال دارد که در عمق حدود 5200 متری و در چلیکن 4 نفت وجود داشته باشد و بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: حفاری در آب‌های عمیق بسیار دشوار است و فقط ایران در قاره آسیا این فناوری را در اختیار دارد و کشورهای چین و هند هستند که تا عمق 300 متر اقدام به حفاری در آب‌های عمیق کرده‌اند.

خادمی تصریح کرد: این مخزن قابلیت احداث 100 چاه توسعه‌ای را برای برداشت دارد و برای بهره‌برداری کامل از چاه اکتشافی جدید حفر چاه‌های توصیفی و توسعه‌ای در آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان اینکه «دانش استفاده از ربات (ROV) منحصر به فرد است»، گفت: در سکوی امیرکبیر این ربات از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان بهره می‌برد؛ از راه دور کنترل می‌شود و وظیفه راهبری ربات و وظایف محوله به آن را در عمق دریا به عهده دارد.

وی گفت: متخصصان ایرانی به‌خوبی از این دانش روزآمد جهان در حال استفاده هستند.

خادمی در مورد بحث تحریم و نیز برخی مشکلات موجود در تأمین قطعات گفت: خوشبختانه حفاری شمال در زمینه تأمین قطعات با مشکل روبه‌رو نیست و قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی تأمین می‌کند.
  
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: حدود 103 نفر روی سکو و نیز بیش از 180 نفر در ساحل، وظیفه پشتیبانی و مدیریت را برای سکوی امیرکبیر به عهده دارند.

ارسال نظر