به گزارش مارین نیوز، مهندس سیدعطاءالله صدر اوایل هفته جاری در مورد حضور شرکت تایدواتر خاورمیانه در اپراتوری ترمینال دوم بندر شهیدرجایی گفته بود: تایدواتر میتواند به صورت جوینت در مزایده شرکت کند، اما این اپراتور باید بدهی خود را به سازمان بنادر پرداخت کند.
صدر با اشاره به اینکه «بدهی تایدواتر به سازمان بنادر رقم بالایی است»، افزود: این شرکت به همراه شرکت دیگر به صورت 51ـ49 بعنوان جوینت فینچر با هم مشارکت میکنند که شرایط ما برای حضور شرکتها در اپراتوری دوم بندر شهیدرجایی پرداخت بدهیها به سازمان بنادر بود.
وی افزود: شرکت همراه تایدواتر که 51 درصد سهم دارد، بدهی خود را پرداخت کرده؛ اما تایدواتر بدهیهای خود را که مربوط به دو سال است، پرداخت نکرده است. به همین دلیل زمان بررسی قیمتها را تا حدی عقب انداختهایم تا شرکتها بدهی خود را پرداخت کنند.
در این حال، گزارش خبرنگار مارین نیوز حاکی از آن است که سازمان بنادر حدود 30 تا 40 ميليارد تومان از تايدواتر طلب دارد. اما وضعيت آن، هنوز مشخص نشده است.
بنابراین گزارش، بخشي از اين پول، جرايمی است كه بابت عدم اجرای تكاليف، به تايدواتر تعلق گرفته است.
از سوی دیگر، ناظران اظهارات صدر را به معنای افزایش شانس شرکت پایانه کانتینری بندرعباس آریا (بکت) در مزایده بندر شهیدرجایی میدانند. گفته میشود 49 درصد سهام این شرکت در اختیار تایدواتر خاورمیانه است.
به عقیده کارشناسان، حتی اگر سازمان بنادر تایدواتر را وادار به پرداخت بدهی 40 میلیارد تومانی کند؛ این رقم در کمتر از یکسال با در اختیار گرفتن ترمینال دوم بندر شهیدرجایی باز خواهد گشت.
محمدرضا اشکریز، مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی هرمزگان، در گفتوگوی اخیر خود با مارین نیوز دراینباره گفته بود: تایدواتر از ترمینال اول بندر شهیدرجایی سالیانه بیش از 30 میلیارد تومان، سود خالص دارد. شركتها پیش خود حساب میكنند كه وقتی با دو میلیون و 500 هزار TEU كانتینر، سود 30 میلیاردی حاصل شود؛ با پنج میلیون TEU به 60 میلیارد میرسد.