کد خبر: ۱۳۲۲۹
تعداد بازدید: ۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

انجام طراحی پایه دکل‏های دریایی در ایران/ گفتگو با مصطفی لیلی

مدیر پروژه ساخت دکل‏های حفاری دریایی (جک‏آپ‏) شرکت صف با اشاره به پیشرفت فعالیت‏های مهندسی دریایی در کشور، از تهیه و تأیید کلیه نقشه‏های مورد نیاز این دکل‏ها در داخل خبر داد.

مصطفی لیلی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز درباره چگونگی تهیه نقشه‏های دو دکل حفاری در دست ساخت شرکت صف گفت: ‏پروژه ساخت دو دستگاه جک‏آپ حفاری دریایی در سال 86 پس از طی مراحل مناقصه در قالب قراردادEPC  از سوی شرکت نفت و گاز پارس به صف واگذار شد. مدت ساخت دو جک‏آپ 28 ماه پیش‏بینی شده بود. ارزش اولیه قرارداد 240 میلیون دلار ومعادل 180 میلیون یورو بود. در سال 87 بخشی از LC ولی ناقص باز شد(حدود 40 درصد مبلغ قرارداد) . بعد از آن، ما سراغ مهندسی و خرید لیسانس طرح و طراحی پایه (Basic design) رفتیم و از طریق شرکت‏های مختلفی که دارای سابقه طراحی بودند، این مسأله را پیگیری کردیم و توافق‏های اولیه مبنی بر خرید لیسانس طراحی و طراحی پایه انجام شد. در حالیکه در آستانه خرید طرح از طریق یک شرکت واسطه  بودیم، مسأله تحریم‏ها تشدید شد و با توجه به گذشت زمان و طولانی شدن مدت زمان توافقنامه، شرکت طراح از فروش و عقد قرارداد اجتناب ورزید.

وی افزود: بعد از آن، با یک شرکت اماراتی مذاکره کردیم و قرارداد را هم برای اخذ لیسانس و طراحی مقدماتی بستیم، اما باز هم به دلایل بازرگانی و سیاسی انجام نشد. در پی آن، ما تجهیزات کامل دو جک‏آپ را از طریق یک شرکت واسطه خریدیم. این تجهیزات متعلق به دو شناوری بود که به دلایلی ساخت آنها متوقف شده بود که بخشی از تجهیزات آن را در سال 88 وارد کردیم.

لیلی با بیان اینکه «یکی از اهداف ما از خرید این تجهیزات، آن بود که بدنه شناور نیم‏ساخته هم در قرارداد بود و لیسانس مهندسی در نیز متعلق به بدنه بوده و به عبارت دیگر درآن مستتر بود»، گفت: بدین ترتیب، مسأله خرید لیسانس و طراحی حل شد و ما ‏توانستیم لیسانس ساخت جک‏آپ را بگیریم؛ بدون آنکه قرارداد خریدی برای لیسانس داشته باشیم.

وی با اشاره به توقف دوساله پروژه ساخت جک‏آپ‏های شرکت صف که دلیل آن تغییر موضع کارفرما بود؛ گفت: از سال 89 فعالیت خود را برای گرفتن یک لیسانس مستقل طراحی مهندسی آغاز کردیم. در این زمینه، با یک شرکت چینی که جک‏آپی دقیقا و صددرصد کپی طرح امریکایی را تحت کلاس مؤسسه رده‏بندی GL به تأیید رسانده بود، وارد مذاکره شدیم. نکته‏ای که وجود داشت آن بود که وقتی ما لیسانس و Basic design را از یک شرکت یا مجموعه‏ای بخریم، تقریبا به آن مجموعه وابسته خواهیم شد و برای کوچکترین تغییرات در طراحی اصلی، باید از آنها مجوز بگیریم.

لیلی افزود: در این شرایط، شرکت صف رزموند که بعنوان شرکت مهندسی مشاور صف فعالیت می‏کند؛ بر اساس مطالعات قبلی، آمادگی خود را برای طراحی جک‏آپ اعلام کرد و کار خود را برمبنای یک سری مدارکی که از طرح امریکایی و نیز طرح چینی داشتیم، شروع کرد و تمامی محاسبات آن را هم انجام داد.

وی با اشاره به صدور گواهینامه‏های این طرح از سوی مؤسسه رده‏بندی کره جنوبی (KR) توضیح داد: در جک‏آپ همچون کشتی‏های بزرگ تانکر و کانتینربر، مؤسسه رده‏بندی کلیه محاسبات عددی، فایل‏ها، فرضیات طراحی و... را هم می‏خواهد و به همین جهت پس از عقد قرارداد با مؤسسه رده‏بندی کره جنوبی، کلیه آنالیزهای سازه‏ای و محاسبات Finite Element خود را در اختیار مؤسسه رده‏بندی کره جنوبی (KR) قرار دادیم.

مدیر پروژه جک‏آپ در شرکت صف تصریح کرد: در حال حاضر، ما همه تأییدیه‏های Basic design و نیز آنالیز عمومی سازه و محاسبات را اخذ کرده‏ایم و تأییدیه نقشه‏ها را در اختیار داریم. شرکت صف رزموند علاوه بر اخذ گواهینامه، مالکیت حقوقی را ثبت اختراع هم کرده است و اگر الان کسی بخواهد جک‏آپی با این مشخصات بسازد، باید Basic design آن را از ما بخرد.

وی بر این اساس با بیان اینکه «مجموعه صف از نظر توان مهندسی از همه مجموعه‏های دیگر در ایران جلوتر است»، به سابقه ساخت دکل‏‎های دریایی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمان ساخت جک‏آپ ایران خزر (دهه 70) توان مهندسی سازه های دریایی کشور اندک بود؛ بطوری که صرفا بخشی از نقشه‏های detail و نقشه‏های کارگاهی توسط صدرا انجام شد و Basic design مربوط به شرکت خارجی بود. در حالیکه همانطور که توضیح دادم، ما اکنون Basic design جک‏آپ‏ها را خودمان انجام داده‏ایم.

لیلی افزود: در سکوی نیمه‏شناور هم که من کار مهندسی خرید آن را مدتی برعهده داشتم؛ باز هم Basic design را از GVA سوئد گرفتیم. اما در عرض 10 سال پیشرفت خوبی در بخش مهندسی صدرا پیدا کرده بودیم و از تهیه نقشه‏های کارگاهی جک‏آپ که خیلی ساده بود، به تهیه نقشه‏های کامل detail سکوی نیمه‏شناور رسیده بودیم که یکی از پیچیده‏ترین سازه‏های دریایی است. البته به خواست کارفرما، تعدادی کارشناس خارجی در بخش‏های مختلف مهندسی به کار گرفته شدند. نتیجه آن کار هم، تشکیل تیمی بسیار خوب و دو دفتر مهندسی در نکاء بود. البته تأخیرهایی هم در روند پروژه بوجود آمد؛ اما در نهایت سکوی نیمه‏شناور که سطح تکنولوژی آن بسیار بالاتر از جک‏آپ است، ساخته شد. تعدادی از آن تیم هم الآن در مجموعه صف حضور دارند؛ بطوری که در زمینه مهندسی، اگر مدیریت منسجمی در پروژه‏ها وجود داشته باشد، چیزی از خارجی‏ها کم نداریم.

وی با بیان اینکه «بخش مشکل ولی قابل انجام کار در پایه‏هاست؛ وگرنه، بدنه آن سازه‏ای مشابه بارج است»، یادآور شد: پایه جک‏آپ ایران خزر 10 سال قبل در ایران ساخته شد و با توجه به پیشرفت مملکت در زمینه مهندسی و ساخت؛ ساخت مجدد آن قابل انجام است.

ارسال نظر