مصطفی لیلی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز درباره چگونگی تهیه نقشههای دو دکل حفاری در دست ساخت شرکت صف گفت: پروژه ساخت دو دستگاه جکآپ حفاری دریایی در سال 86 پس از طی مراحل مناقصه در قالب قراردادEPC از سوی شرکت نفت و گاز پارس به صف واگذار شد. مدت ساخت دو جکآپ 28 ماه پیشبینی شده بود. ارزش اولیه قرارداد 240 میلیون دلار ومعادل 180 میلیون یورو بود. در سال 87 بخشی از LC ولی ناقص باز شد(حدود 40 درصد مبلغ قرارداد) . بعد از آن، ما سراغ مهندسی و خرید لیسانس طرح و طراحی پایه (Basic design) رفتیم و از طریق شرکتهای مختلفی که دارای سابقه طراحی بودند، این مسأله را پیگیری کردیم و توافقهای اولیه مبنی بر خرید لیسانس طراحی و طراحی پایه انجام شد. در حالیکه در آستانه خرید طرح از طریق یک شرکت واسطه بودیم، مسأله تحریمها تشدید شد و با توجه به گذشت زمان و طولانی شدن مدت زمان توافقنامه، شرکت طراح از فروش و عقد قرارداد اجتناب ورزید.
وی افزود: بعد از آن، با یک شرکت اماراتی مذاکره کردیم و قرارداد را هم برای اخذ لیسانس و طراحی مقدماتی بستیم، اما باز هم به دلایل بازرگانی و سیاسی انجام نشد. در پی آن، ما تجهیزات کامل دو جکآپ را از طریق یک شرکت واسطه خریدیم. این تجهیزات متعلق به دو شناوری بود که به دلایلی ساخت آنها متوقف شده بود که بخشی از تجهیزات آن را در سال 88 وارد کردیم.
لیلی با بیان اینکه «یکی از اهداف ما از خرید این تجهیزات، آن بود که بدنه شناور نیمساخته هم در قرارداد بود و لیسانس مهندسی در نیز متعلق به بدنه بوده و به عبارت دیگر درآن مستتر بود»، گفت: بدین ترتیب، مسأله خرید لیسانس و طراحی حل شد و ما توانستیم لیسانس ساخت جکآپ را بگیریم؛ بدون آنکه قرارداد خریدی برای لیسانس داشته باشیم.
وی با اشاره به توقف دوساله پروژه ساخت جکآپهای شرکت صف که دلیل آن تغییر موضع کارفرما بود؛ گفت: از سال 89 فعالیت خود را برای گرفتن یک لیسانس مستقل طراحی مهندسی آغاز کردیم. در این زمینه، با یک شرکت چینی که جکآپی دقیقا و صددرصد کپی طرح امریکایی را تحت کلاس مؤسسه ردهبندی GL به تأیید رسانده بود، وارد مذاکره شدیم. نکتهای که وجود داشت آن بود که وقتی ما لیسانس و Basic design را از یک شرکت یا مجموعهای بخریم، تقریبا به آن مجموعه وابسته خواهیم شد و برای کوچکترین تغییرات در طراحی اصلی، باید از آنها مجوز بگیریم.
لیلی افزود: در این شرایط، شرکت صف رزموند که بعنوان شرکت مهندسی مشاور صف فعالیت میکند؛ بر اساس مطالعات قبلی، آمادگی خود را برای طراحی جکآپ اعلام کرد و کار خود را برمبنای یک سری مدارکی که از طرح امریکایی و نیز طرح چینی داشتیم، شروع کرد و تمامی محاسبات آن را هم انجام داد.
وی با اشاره به صدور گواهینامههای این طرح از سوی مؤسسه ردهبندی کره جنوبی (KR) توضیح داد: در جکآپ همچون کشتیهای بزرگ تانکر و کانتینربر، مؤسسه ردهبندی کلیه محاسبات عددی، فایلها، فرضیات طراحی و... را هم میخواهد و به همین جهت پس از عقد قرارداد با مؤسسه ردهبندی کره جنوبی، کلیه آنالیزهای سازهای و محاسبات Finite Element خود را در اختیار مؤسسه ردهبندی کره جنوبی (KR) قرار دادیم.
مدیر پروژه جکآپ در شرکت صف تصریح کرد: در حال حاضر، ما همه تأییدیههای Basic design و نیز آنالیز عمومی سازه و محاسبات را اخذ کردهایم و تأییدیه نقشهها را در اختیار داریم. شرکت صف رزموند علاوه بر اخذ گواهینامه، مالکیت حقوقی را ثبت اختراع هم کرده است و اگر الان کسی بخواهد جکآپی با این مشخصات بسازد، باید Basic design آن را از ما بخرد.
وی بر این اساس با بیان اینکه «مجموعه صف از نظر توان مهندسی از همه مجموعههای دیگر در ایران جلوتر است»، به سابقه ساخت دکلهای دریایی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمان ساخت جکآپ ایران خزر (دهه 70) توان مهندسی سازه های دریایی کشور اندک بود؛ بطوری که صرفا بخشی از نقشههای detail و نقشههای کارگاهی توسط صدرا انجام شد و Basic design مربوط به شرکت خارجی بود. در حالیکه همانطور که توضیح دادم، ما اکنون Basic design جکآپها را خودمان انجام دادهایم.
لیلی افزود: در سکوی نیمهشناور هم که من کار مهندسی خرید آن را مدتی برعهده داشتم؛ باز هم Basic design را از GVA سوئد گرفتیم. اما در عرض 10 سال پیشرفت خوبی در بخش مهندسی صدرا پیدا کرده بودیم و از تهیه نقشههای کارگاهی جکآپ که خیلی ساده بود، به تهیه نقشههای کامل detail سکوی نیمهشناور رسیده بودیم که یکی از پیچیدهترین سازههای دریایی است. البته به خواست کارفرما، تعدادی کارشناس خارجی در بخشهای مختلف مهندسی به کار گرفته شدند. نتیجه آن کار هم، تشکیل تیمی بسیار خوب و دو دفتر مهندسی در نکاء بود. البته تأخیرهایی هم در روند پروژه بوجود آمد؛ اما در نهایت سکوی نیمهشناور که سطح تکنولوژی آن بسیار بالاتر از جکآپ است، ساخته شد. تعدادی از آن تیم هم الآن در مجموعه صف حضور دارند؛ بطوری که در زمینه مهندسی، اگر مدیریت منسجمی در پروژهها وجود داشته باشد، چیزی از خارجیها کم نداریم.
وی با بیان اینکه «بخش مشکل ولی قابل انجام کار در پایههاست؛ وگرنه، بدنه آن سازهای مشابه بارج است»، یادآور شد: پایه جکآپ ایران خزر 10 سال قبل در ایران ساخته شد و با توجه به پیشرفت مملکت در زمینه مهندسی و ساخت؛ ساخت مجدد آن قابل انجام است.