کد خبر: ۱۳۴۰۰
تعداد بازدید: ۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

شناورهای بی‏کیفیت چینی با تابلوی «ساخت داخل» می‏آیند؟!

با گذشت نزدیک به شش ماه از حادثه غرق اتوبوس دریایی در آب‏های خلیج فارس که منجر به توقیف ده‏ها شناور سبک مسافری و اتوبوس‏های دریایی شد؛ اخبار مختلفی درباره چگونگی تأمین شناورهای جایگزین به گوش می‏رسد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، طبق تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی قرار شده به ازای هر چهار شناور کوچک تسهیلاتی برای جایگزینی یک شناور بزرگ از محل وجوه اداره‏شده این سازمان پرداخت شود.

در این میان، گفته می‏شود تعاونی‏های حمل بار و مسافر محلی رایزنی‏هایی را برای خرید این شناورها از خارج و یا ورود آنها به صورت CKD آغاز کرده‏اند.

طبق اخبار دریافتی مارین نیوز از منابع آگاه در بندرعباس، شناورهای آماده قرار است از چین وارد و در یکی از یاردهای مهم هرمزگان تحت عنوان مونتاژ و ساخت داخل سرهم‏بندی و جهت دریافت گواهینامه و ثبت به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان معرفی شوند.

یکی از مالکان شناور با اشاره به مذاکرات انجام‏شده از حدود 4 ماه قبل با طرف چینی توسط این تعاونی گفت: این در حالی است که شناور مسافری 100 نفره با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان در داخل ساخته شده و اکنون در مسیر قشم-بندرعباس در حال فعالیت است.

به گفته مالکان شناور، شناورهای چینی فاقد کیفیت و ایمنی لازم هستند و احتمالا پس از ورود به کشور از سوی مؤسسات رده‏بندی برای دریافت گواهینامه دچار مشکل خواهند شد.

یکی از دلایلی که برای واردات این شناورها از چین عنوان شده، مسایل ناشی از تحریم است؛ در حالیکه جای سؤال دارد چرا در سال «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و برای مقابله با تحریم‏ها از حداکثر توان داخل برای ساخت شناورها استفاده نمی‏شود تا این سرمایه‏گذاری به فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و رونق صنایع کشتی‏سازی (بویژه بخش خصوصی) در سواحل و جزایر جنوبی کشور تبدیل شود؟

دلیل دیگری که برای این نوع ساخت داخل (ورود CKD و سرهم‏بندی در یارد داخلی!) عنوان شده؛ بیکاری مالکان شناورهای توقیف‏شده و ضرورت تحویل سریع شناورهای جدید به آنهاست. در حالیکه طبق برنامه‏ریزی انجام‏شده از سوی دولت مالکان این شناورها تا زمان تحویل شناور از دولت حقوق می‏گیرند.

اما مهمترین نکته سؤالبرانگیز، دور زدن ممنوعیت اعطای تسهیلات وجوه اداره‏شده به شناورهای وارداتی است که ظاهرا قرار است با همکاری مدیران یکی از یاردهای مهم کشتی‏سازی این ممنوعیت دور زده شود و کلاهی شرعی برای این ممنوعیت تعبیه شود و البته نمدی هم از این کلاه، به همکار کشتی‏ساز برسد!

مدیرعامل اتحادیه تأیید کرد!
همزمان با دریافت این اخبار و اطلاعات، مارین نیوز صحت و سقم موضوع را از مراجع مختلف در دست پیگیری دارد که در این میان، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های حمل‏ونقل دریایی بار و مسافر اخبار منتشرشده را تأیید کرد.

احمد هاشمی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز از مذاکرات این اتحادیه با سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید تعدادی شناور مسافری به صورت CKD از خارج خبر داد.

وی گفت: از آنجا که ممکن است ساخت این شناورها در داخل زمان‏بر شود؛ قرار است با سازمان بنادر توافق کنیم و در صورت تأیید این سازمان، چند مورد شناور به صورت CKD از خارج خریداری و در داخل ساخته شود.

هاشمی درعین‏حال پیش‏بینی رقم دو تا سه میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات ساخت هر شناور 100 نفره را تکذیب کرد و گفت: از آنجا که طرح و قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی هنوز نهایی نشده؛ رقم تسهیلات مشخص نیست.

سازمان بنادر: می‏گویند از دولت مصوبه داریم
از سوی دیگر، مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «این سازمان برای رفع مشکل مالکان شناورهای توقیف‏شده آمادگی خود را برای حمایت از آنان اعلام کرده است»، گفت: ما اعلام کرده‏ایم شناورهای توقیف‏شده را بعنوان سهم آورده متقاضی قبول می‏کنیم و سپس از محل وجوه اداره‏شده وام بدون سود به متقاضیان خواهیم داد.

 عبدالکریم رزازان در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: شرکت‏های تعاونی لنج‏داران و قایقرانان هرمزگان، می‏گویند مجوزی را در جریان سفرهای استانی از دولت گرفته‏اند که امکان خرید از خارج را به آنها می‏دهد.

وی با تأکید بر اینکه «سازمان بنادر و دریانوردی مجوزی برای واردات شناورهای قابل ساخت در داخل ندارد»، تصریح کرد: تنها در صورتی که ابلاغیه‏ با مصوبه‏ای در این زمینه از سوی رییس‏جمهور یا معاون اول رییس‏جمهور صادر شود، می‏توان با خرید از خارج موافقت کرد.

رزازان با بیان اینکه «تعاونی قایقداران و لنج‏داران مذاکراتی را با ایزوایکو و سازمان صنایع دریایی برای ساخت این شناورها انجام داده است»، گفت: ما دخالتی در چگونگی ساخت نخواهیم داشت و اگر کشتی‏سازی‏ها به جای ساخت در داخل، صرفا به سرهم‏بندی قطعات وارداتی روی آورند؛ خودشان مسؤول خواهند بود.

به گفته وی، سازمان بنادر و دریانوردی در چارچوب قراردادهای چهارجانبه صرفا توان فنی و ظرفیت کشتی‏سازی‏ها را تأیید می‏کند و درباره روند ساخت نظارت و مسؤولیتی ندارد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عطايي
|
Russian Federation
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
0
0
  اينقدر سنگ كشتي سازي هاي داخلي را به سينه نزنيد ...اگر كشتي سازي هاي داخلي مديريت و كيفيت و برنامه ريزي داشتيم كه به اينجا نمي رسيديم...كشتي كه در چين يكساله ساخته مي شود در ايران 8 ساله ساخته شده نمونه آنهم 4 فروند يدك كش 2400 اسب بخار سازمان بنادر در مجتمع شهيد درويشي بود كه پس از 7 سال تاخير با كيفيتي بسيار نامناسب تحويل داده شد... در صورتيكه در همين زمان 10 فروند يدككش با همكاري شركت چيني ساخته و تحويل گرديد!
ارسال نظر