به گزارش خبرنگار مارین نیوز، طبق تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی قرار شده به ازای هر چهار شناور کوچک تسهیلاتی برای جایگزینی یک شناور بزرگ از محل وجوه ادارهشده این سازمان پرداخت شود.
در این میان، گفته میشود تعاونیهای حمل بار و مسافر محلی رایزنیهایی را برای خرید این شناورها از خارج و یا ورود آنها به صورت CKD آغاز کردهاند.
طبق اخبار دریافتی مارین نیوز از منابع آگاه در بندرعباس، شناورهای آماده قرار است از چین وارد و در یکی از یاردهای مهم هرمزگان تحت عنوان مونتاژ و ساخت داخل سرهمبندی و جهت دریافت گواهینامه و ثبت به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان معرفی شوند.
یکی از مالکان شناور با اشاره به مذاکرات انجامشده از حدود 4 ماه قبل با طرف چینی توسط این تعاونی گفت: این در حالی است که شناور مسافری 100 نفره با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان در داخل ساخته شده و اکنون در مسیر قشم-بندرعباس در حال فعالیت است.
به گفته مالکان شناور، شناورهای چینی فاقد کیفیت و ایمنی لازم هستند و احتمالا پس از ورود به کشور از سوی مؤسسات ردهبندی برای دریافت گواهینامه دچار مشکل خواهند شد.
یکی از دلایلی که برای واردات این شناورها از چین عنوان شده، مسایل ناشی از تحریم است؛ در حالیکه جای سؤال دارد چرا در سال «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و برای مقابله با تحریمها از حداکثر توان داخل برای ساخت شناورها استفاده نمیشود تا این سرمایهگذاری به فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و رونق صنایع کشتیسازی (بویژه بخش خصوصی) در سواحل و جزایر جنوبی کشور تبدیل شود؟
دلیل دیگری که برای این نوع ساخت داخل (ورود CKD و سرهمبندی در یارد داخلی!) عنوان شده؛ بیکاری مالکان شناورهای توقیفشده و ضرورت تحویل سریع شناورهای جدید به آنهاست. در حالیکه طبق برنامهریزی انجامشده از سوی دولت مالکان این شناورها تا زمان تحویل شناور از دولت حقوق میگیرند.
اما مهمترین نکته سؤالبرانگیز، دور زدن ممنوعیت اعطای تسهیلات وجوه ادارهشده به شناورهای وارداتی است که ظاهرا قرار است با همکاری مدیران یکی از یاردهای مهم کشتیسازی این ممنوعیت دور زده شود و کلاهی شرعی برای این ممنوعیت تعبیه شود و البته نمدی هم از این کلاه، به همکار کشتیساز برسد!
مدیرعامل اتحادیه تأیید کرد!
همزمان با دریافت این اخبار و اطلاعات، مارین نیوز صحت و سقم موضوع را از مراجع مختلف در دست پیگیری دارد که در این میان، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای حملونقل دریایی بار و مسافر اخبار منتشرشده را تأیید کرد.
احمد هاشمی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز از مذاکرات این اتحادیه با سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید تعدادی شناور مسافری به صورت CKD از خارج خبر داد.
وی گفت: از آنجا که ممکن است ساخت این شناورها در داخل زمانبر شود؛ قرار است با سازمان بنادر توافق کنیم و در صورت تأیید این سازمان، چند مورد شناور به صورت CKD از خارج خریداری و در داخل ساخته شود.
هاشمی درعینحال پیشبینی رقم دو تا سه میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات ساخت هر شناور 100 نفره را تکذیب کرد و گفت: از آنجا که طرح و قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی هنوز نهایی نشده؛ رقم تسهیلات مشخص نیست.
سازمان بنادر: میگویند از دولت مصوبه داریم
از سوی دیگر، مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «این سازمان برای رفع مشکل مالکان شناورهای توقیفشده آمادگی خود را برای حمایت از آنان اعلام کرده است»، گفت: ما اعلام کردهایم شناورهای توقیفشده را بعنوان سهم آورده متقاضی قبول میکنیم و سپس از محل وجوه ادارهشده وام بدون سود به متقاضیان خواهیم داد.
عبدالکریم رزازان در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: شرکتهای تعاونی لنجداران و قایقرانان هرمزگان، میگویند مجوزی را در جریان سفرهای استانی از دولت گرفتهاند که امکان خرید از خارج را به آنها میدهد.
وی با تأکید بر اینکه «سازمان بنادر و دریانوردی مجوزی برای واردات شناورهای قابل ساخت در داخل ندارد»، تصریح کرد: تنها در صورتی که ابلاغیه با مصوبهای در این زمینه از سوی رییسجمهور یا معاون اول رییسجمهور صادر شود، میتوان با خرید از خارج موافقت کرد.
رزازان با بیان اینکه «تعاونی قایقداران و لنجداران مذاکراتی را با ایزوایکو و سازمان صنایع دریایی برای ساخت این شناورها انجام داده است»، گفت: ما دخالتی در چگونگی ساخت نخواهیم داشت و اگر کشتیسازیها به جای ساخت در داخل، صرفا به سرهمبندی قطعات وارداتی روی آورند؛ خودشان مسؤول خواهند بود.
به گفته وی، سازمان بنادر و دریانوردی در چارچوب قراردادهای چهارجانبه صرفا توان فنی و ظرفیت کشتیسازیها را تأیید میکند و درباره روند ساخت نظارت و مسؤولیتی ندارد.