کد خبر: ۱۳۴۶۲
تعداد بازدید: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

برقراری خطوط كشتیرانی چابهار- خورفكان توسط شرکت اروپایی؟

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: خطوط تجاری كشتیرانی بین بندر چابهار و بندر خورفكان امارات توسط شركت CAM-CGM، بعنوان دومین شركت بزرگ كشتیرانی اروپا، برقرار شده است.

به گزارش مارین نیوز، سیاوش رضوانی امروز در نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به حجم مبادلات كالای انجام‏شده بین این دو بندر افزود: مبادلات كالا از طریق كشتی‏های كانتینری بین بندر چابهار و بندر خورفكان در حال انجام است كه به توسعه روابط بین‏المللی امارات و ایران بسیار كمك كرده است.

وی در ادامه با اشاره به روابط بندر چابهار با چین نیز گفت: این بندر برای كشور چین به مثابه تنگه جبل‏الطارق است و همان اندازه كه آن تنگه برای كشورهای اروپایی حایز اهمیت است، چابهار نیز برای كشورهای آسیایی از جمله چین نقش حیاتی دارد.

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: موقعیت جغرافیایی چابهار و قرار گرفتن آن در آب‏های آزاد یكی از مزایای این بندر است؛ زیرا چابهار تنها بندر آزاد كشور در آب‏های بین‌المللی است و این نسبت به سایر بنادر كشور مزیت‏های بسیاری دارد.

رضوانی در همین چارچوب تخصیص 20 درصد سود بازرگانی، اعمال قوانین تخفیفات حجمی به شركت‏های كشتیرانی و تخفیف 30 درصدی پرداخت حقوق و عوارض وارده به كشتی‏های كانتینری را از مزایای ممتاز بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر كشور برشمرد.

وی گفت: با توجه به نگاه جدید برخی كشورها از جمله چین به سرمایه‌‏گذاری، تلاش می‌‏شود طرح‏های بزرگی از جمله راه آهن، طرح توسعه بنادر، توسعه خطوط كشتیرانی و موارد مشابه در بندر چابهار اجرا شود.

مدیركل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین با تأكید بر اهمیت بندر چابهار در «طرح توسعه محور شرق» افزود: اكنون طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، عملیات بازسازی اسكله‏ها و خرید تجهیزات مخابراتی در چابهار در حال اجرا است.

به گفته وی، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از جمله طرح‏های مهر ماندگار است كه با تزریق 2000 میلیارد ریال اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی باید تا پایان فعالیت دولت دهم به بهره‏برداری برسد.

رضوانی گفت: با توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و اجرای مرحله نخست آن، ظرفیت تخلیه و بارگیری كالا در این بندر از 5/2 میلیون تن فعلی به شش میلیون تن می رسد.

وی همچنین یكی از عوامل تأخیر در اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی را اقدام برای انتقال مرجان‏ها عنوان كرد و یادآور شد: جا به جایی 18 هزار كلونی مرجان با هزینه 15 میلیارد ریال از بندر شهید بهشتی به منطقه هتل لیپار چابهار ظرف چند ماه انجام گرفت كه مدت زمان زیادی برای آن صرف شد. اما سازمان بنادر و دریانوردی به لحاظ پایبندی به كنوانسیون‏های محیط زیست، انتقال مرجانها را در بندر چابهار انجام داد.

مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل ساخت موج‏شكن به طول 1650 متر، ساخت پایانه كانتینری شامل دو پست اسكله به طول 640 متر، ساخت سه پست اسكله چندمنظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمكعب تا عمق منهای16 متر و احیا زمین‏ها به میزان 195 هكتار است. فعالیت 500 مهندس، تكنسین، كارگر ماهر و همچنین اجرای سه میلیون مترمكعب عملیات سنگی و 210 هزار مترمكعب عملیات بتونی از ویژگی‏های طرح جامع توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار است.

ارسال نظر