به گزارش بلومبرگ، در شش ماه نخست سال 2012، شاخص بالتیک که در واقع معیاری برای ارزیابی میزان حمل و نقل کالاها در اقیانوس توسط شرکتهای کشتیرانی است، پایین بود و این از ادامه ضرردهی شرکتهای کشتیرانی دنیا حکایت دارد.
جرمی پِن، مدیرعامل تالار بورس بالتیک، میگوید این شرکت هر روز گزارشی را از برآورد هزینههای فعلی حمل بار در مسیرهای دریایی از نمایندگان خطوط کشتیرانی که با 600 شرکت بینالمللی حمل بار همکاری دارند، دریافت میکند.
بنا به گفته پِن، واحد 2000 در شاخص بالتیک برای حمل کالاهای خشک دریایی (BDI) مرز بین سودآوری و ضرردهی شرکتها را مشخص میکند. کاهش این شاخص به زیر 2000 واحد نشاندهنده آن است که شرکت های کشتیرانی عملا ضرر دادهاند.
در سال 2008 میلادی، شاخص بالتیک یک بار به 663 واحد کاهش یافت، اما مجددا در سال 2009 به 2000 واحد رسید. با وجود این، روند بهبود فعالیتهای کشتیرانی دوامی نداشت و شاخص بالتیک در ماه فوریه سال 2012 دوباره به 651 واحد سقوط کرد که چنین رقمی تاکنون سابقه نداشته است.
پِن میگوید: آنچه فوریه امسال رخ داد، حقیقتا پیامد شمار زیادِ کشتیهای موجود در بازار است. فوریه نیز با سال نو چینیها که در آن میزان تجارت اندک است، مصادف شد. بنابراین، تقاضای زیادی برای حمل بار وجود نداشت. منطقِ عادی حکم میکند که اگر امروز کشتی برای حمل بار کرایه نکنید، فردا هزینه آن بیشتر خواهد شد؛ ولی این روند تغییر کرد و تاجران با خود میگفتند اگر امروز کشتی اجاره نکنیم، فردا ارزانتر خواهد شد. بنابراین، تمام ظرفیتهای موجود برای حمل بار به عاملی برای رکود در بازار تبدیل شد.
هماکنون نرخ حمل بار و کشتیرانی در چین حتی از هزینههای اولیه نیز پایینتر است. هوان شینمینگ، از مسؤولان خطوط کشتیرانی کانیتنر در چین، میگوید برای مسیرهای دریایی به اروپا، نرخ معمول ما برای حمل هر کانتینر بین 1300 تا 1400 دلار است.
در بین همه شرکتهای کشتیرانی دنیا، تنها معدودی از آنها در نیمه اول امسال سودآوری داشتهاند. کاهش حجم مبادلات تجاری در سطح بینالمللی نیز باعث رکود فعالیتها در بسیاری از بنادر چین شده است.