کد خبر: ۱۳۴۷۵
تعداد بازدید: ۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

روند بی‏سابقه سقوط شاخص بالتیک

صنعت کشتیرانی جهان به علت بحران اقتصادی و کاهش حجم مبادلات تجاری با رکود مواجه شده است.

به گزارش بلومبرگ، در شش ماه نخست سال 2012، شاخص بالتیک که در واقع معیاری برای ارزیابی میزان حمل و نقل کالاها در اقیانوس توسط شرکت‏های کشتیرانی است، پایین بود و این از ادامه ضرردهی شرکت‏های کشتیرانی دنیا حکایت دارد.

 جرمی پِن، مدیرعامل تالار بورس بالتیک، می‏گوید این شرکت هر روز گزارشی را از برآورد هزینه‏های فعلی حمل بار در مسیرهای دریایی از نمایندگان خطوط کشتیرانی که با 600 شرکت بین‏المللی حمل بار همکاری دارند، دریافت می‏کند.

بنا به گفته پِن، واحد 2000 در شاخص بالتیک برای حمل کالاهای خشک دریایی (BDI) مرز بین سودآوری و ضرردهی شرکت‏ها را مشخص می‏کند. کاهش این شاخص به زیر 2000 واحد نشان‏دهنده آن است که شرکت های کشتیرانی عملا ضرر داده‏اند.

در سال 2008 میلادی، شاخص بالتیک یک بار به 663 واحد کاهش یافت، اما مجددا در سال 2009 به 2000 واحد رسید. با وجود این، روند بهبود فعالیت‏های کشتیرانی دوامی نداشت و شاخص بالتیک در ماه فوریه سال 2012 دوباره به 651 واحد سقوط کرد که چنین رقمی تاکنون سابقه نداشته است.

پِن می‏گوید: آنچه فوریه امسال رخ داد، حقیقتا پیامد شمار زیادِ کشتی‏های موجود در بازار است. فوریه نیز با سال نو چینی‏ها که در آن میزان تجارت اندک است، مصادف شد. بنابراین، تقاضای زیادی برای حمل بار وجود نداشت. منطقِ عادی حکم می‏کند که اگر امروز کشتی برای حمل بار کرایه نکنید، فردا هزینه آن بیشتر خواهد شد؛ ولی این روند تغییر کرد و تاجران با خود می‏گفتند اگر امروز کشتی اجاره نکنیم، فردا ارزان‏تر خواهد شد. بنابراین، تمام ظرفیت‏های موجود برای حمل بار به عاملی برای رکود در بازار تبدیل شد.

هم‏اکنون نرخ حمل بار و کشتیرانی در چین حتی از هزینه‏های اولیه نیز پایین‏تر است. هوان شینمینگ، از مسؤولان خطوط کشتیرانی کانیتنر در چین، می‏گوید برای مسیرهای دریایی به اروپا، نرخ معمول ما برای حمل هر کانتینر بین 1300 تا 1400 دلار است.

در بین همه شرکت‏های کشتیرانی دنیا، تنها معدودی از آنها در نیمه اول امسال سودآوری داشته‏اند. کاهش حجم مبادلات تجاری در سطح بین‏المللی نیز باعث رکود فعالیت‏ها در بسیاری از بنادر چین شده است.

ارسال نظر