کد خبر: ۱۳۴۷۹
تعداد بازدید: ۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

کاهش 13 درصدی نرخ‏ اوراق کشتی

خالی ماندن ظرفیت‏های ناوگان جهانی حمل‏ونقل دریایی و رسیدن نرخ‏های حمل به نقطه ضرردهی، مالکان کشتی را واداشته تا در گام اول به تخریب بخشی از شناورهای خود روی آورند؛ که این امر، کاهش 13 درصدی نرخ‏های اوراق کشتی‏های فله‏بر را نسبت به سال گذشته در پی داشته است

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، مؤسسه معاملات کشتی کلارکسون اعلام کرد: اوراق‏کنندگان کشتی ماه گذشته برای هر تن کالای به‏دردبخور کشتی‏ها 425 دلار پرداخته‏اند؛ در حالیکه یکسال قبل، رقم پرداختی 490 دلار بود.

بنابراین گزارش، در نیمه اول سال جاری میلادی تناژ کشتی‏های اوراق‏شده با 25 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 16.2 میلیون تن رسید.

رشد 34 درصدی بهای سوخت کشتی طی دو سال گذشته، انگیزه دیگری است که اوراق کشتی‏های قدیمی‏تر را که مصرف سوخت بیشتری دارند؛ جلو می‏اندازد.

با توجه به فعالیت مهمترین یاردهای اسکراپ در هند، پاکستان و بنگلادش پول اوراق کشتی اغلب به روپیه پرداخت می‏شود که ارزش آن در یکسال گذشته اغلب روندی نزولی داشته و بدترین وضع را در میان پول رایج کشورهای آسیایی پیدا کرده است.  

از سوی دیگر، چین بهترین بزرگترین بازار محصولات کشتی‏های اوراق‏شده در هند محسوب می‏شود.

کشتی‏های پاناماکس بیشترین جهش را با 56 فروند کشتی فروخته‏شده به اسکراپ یاردها در نیمه اول سال جاری میلادی داشته‏اند؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل، 38 فروند بوده است. از نظر تناژ هم، حجم کشتی‏های فروخته‏شده پاناماکس با 33 درصد رشد به 3.37 میلیون تن رسید.   

این در حالی است که در نیمه اول سال جاری میلادی 192 کشتی نوساز پاناماکس وارد ناوگان جهانی شده و در ابتدای جولای تعداد این نوع کشتی‏ها در جهان به 2163 فروند رسیده است. این در حالی است که 767 کشتی پاناماکس دیگر در کارخانجات کشتی‏سازی در حال ساخت هستند.

این وضعیت باعث شده تا نرخ حمل کشتی‏های پاناماکس، که 60 هزار تا 80 هزار تن بار را شامل می‏شود، با کاهش 28 درصدی به 9252 دلار در روز برسد؛ این در حالی است که نرخ‏های حمل باید به 12900 دلار در روز بازگردد تا با هزینه تسهیلاتی و عملیاتی کشتی، سوخت و دیگر موارد سربه سر شود.

این در حالی است که برآوردها نشان از آن دارد که نرخ‏های حمل در پایان سال جاری میلادی بیش از 9150 دلار در روز نخواهد بود.

این در حالی است که روند افزایشی اوراق کشتی‏های کانتینربر نیز ادامه دارد و پیش‏بینی می‏شود 120 فروند کشتی از این نوع با ظرفیت مجموع 200 هزار TEU امسال اوراق شوند که این رقم، معادل یک درصد ظرفیت ناوگان جهانی است.

با ادامه رکود و کاهش نرخ‏های حمل، انتظار می‏رود روند افزایش حجم اوراق کشتی افزایش یابد؛ بطوری که برخی کارشناسان پیش‏بینی می‏کنند حجم کشتی‏های اوراق‏شده تا پایان امسال به 32 میلیون تن برسد.

موج اوراق کشتی‏های فله‏بر همچنین میانگین سنی کشتی‏های اوراق‏شده را از 31.4 سال در سال 2011 به 28.8 در سال جاری کاهش داده که این امر، نشانه ورود کشتی‏هایی با سن پایین‏تر به اسکراپ یاردهاست.

همچنین، پیش‏بینی می‏شود نرخ پرداختی به مالکان کشتی تا پایان سال 2012 از سوی اوراق‏کنندگان بین 350 تا 450 دلار برای هر تن در نوسان باشد.

این در حالی است که کاهش سرعت رشد اقتصادی چین، قیمت جهانی فولاد را به 650 دلار برای هر شمش کاهش داده و این امر، می‏تواند قیمت پرداختی به مالکان کشتی از سوی اسکراپ یاردها را باز هم کاهش دهند.

ارسال نظر