به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، مؤسسه معاملات کشتی کلارکسون اعلام کرد: اوراقکنندگان کشتی ماه گذشته برای هر تن کالای بهدردبخور کشتیها 425 دلار پرداختهاند؛ در حالیکه یکسال قبل، رقم پرداختی 490 دلار بود.
بنابراین گزارش، در نیمه اول سال جاری میلادی تناژ کشتیهای اوراقشده با 25 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 16.2 میلیون تن رسید.
رشد 34 درصدی بهای سوخت کشتی طی دو سال گذشته، انگیزه دیگری است که اوراق کشتیهای قدیمیتر را که مصرف سوخت بیشتری دارند؛ جلو میاندازد.
با توجه به فعالیت مهمترین یاردهای اسکراپ در هند، پاکستان و بنگلادش پول اوراق کشتی اغلب به روپیه پرداخت میشود که ارزش آن در یکسال گذشته اغلب روندی نزولی داشته و بدترین وضع را در میان پول رایج کشورهای آسیایی پیدا کرده است.
از سوی دیگر، چین بهترین بزرگترین بازار محصولات کشتیهای اوراقشده در هند محسوب میشود.
کشتیهای پاناماکس بیشترین جهش را با 56 فروند کشتی فروختهشده به اسکراپ یاردها در نیمه اول سال جاری میلادی داشتهاند؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل، 38 فروند بوده است. از نظر تناژ هم، حجم کشتیهای فروختهشده پاناماکس با 33 درصد رشد به 3.37 میلیون تن رسید.
این در حالی است که در نیمه اول سال جاری میلادی 192 کشتی نوساز پاناماکس وارد ناوگان جهانی شده و در ابتدای جولای تعداد این نوع کشتیها در جهان به 2163 فروند رسیده است. این در حالی است که 767 کشتی پاناماکس دیگر در کارخانجات کشتیسازی در حال ساخت هستند.
این وضعیت باعث شده تا نرخ حمل کشتیهای پاناماکس، که 60 هزار تا 80 هزار تن بار را شامل میشود، با کاهش 28 درصدی به 9252 دلار در روز برسد؛ این در حالی است که نرخهای حمل باید به 12900 دلار در روز بازگردد تا با هزینه تسهیلاتی و عملیاتی کشتی، سوخت و دیگر موارد سربه سر شود.
این در حالی است که برآوردها نشان از آن دارد که نرخهای حمل در پایان سال جاری میلادی بیش از 9150 دلار در روز نخواهد بود.
این در حالی است که روند افزایشی اوراق کشتیهای کانتینربر نیز ادامه دارد و پیشبینی میشود 120 فروند کشتی از این نوع با ظرفیت مجموع 200 هزار TEU امسال اوراق شوند که این رقم، معادل یک درصد ظرفیت ناوگان جهانی است.
با ادامه رکود و کاهش نرخهای حمل، انتظار میرود روند افزایش حجم اوراق کشتی افزایش یابد؛ بطوری که برخی کارشناسان پیشبینی میکنند حجم کشتیهای اوراقشده تا پایان امسال به 32 میلیون تن برسد.
موج اوراق کشتیهای فلهبر همچنین میانگین سنی کشتیهای اوراقشده را از 31.4 سال در سال 2011 به 28.8 در سال جاری کاهش داده که این امر، نشانه ورود کشتیهایی با سن پایینتر به اسکراپ یاردهاست.
همچنین، پیشبینی میشود نرخ پرداختی به مالکان کشتی تا پایان سال 2012 از سوی اوراقکنندگان بین 350 تا 450 دلار برای هر تن در نوسان باشد.
این در حالی است که کاهش سرعت رشد اقتصادی چین، قیمت جهانی فولاد را به 650 دلار برای هر شمش کاهش داده و این امر، میتواند قیمت پرداختی به مالکان کشتی از سوی اسکراپ یاردها را باز هم کاهش دهند.