به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه گلف نیوز، علی جروان، مدیرعامل شرکت نفت و گاز ابوظبی مارین آپریتینگ، اواسط تیرماه اعلام کرده بود: خط لوله نفت ابوظبی (حبشان-فجیره) به طور کامل در ماه اوت راهاندازی میشود.
اماراتیها نیز در اواخر ژوئن گذشته از آغاز انتقال نفت خام با خط لوله نفت ابوظبی به پایانه اصلی بندر فجیره خبر داده بودند و پیشبینی کردند نخستین محموله دریافتی با این خط لوله در ماه ژوئیه روانه بازارهای جهانی میشود.
بهرهبرداری از این خط لوله نفتی که قرار بود تا ژانویه 2012 انجام شود، بارها به تأخیر افتاده است.
خط لوله نفت ابوظبی (حبشان-فجیره) به طول 370 کیلومتر و ارزش سه میلیارد و 290 میلیون دلار میتواند 70 درصد نفت خام امارات (روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه) را به طور مستقیم از بندر فجیره و بدون عبور از تنگه هرمز در خلیج فارس روانه بازارهای جهانی کند.
خط لوله نفت خام ابوظبی به وسیله شرکت مهندسی و عمران نفت چین، یکی از زیرمجموعههای شرکت ملی نفت چین (CNPC)، ساخته شده است.
طراحی این خط لوله، از سوی شرکت ورلی-پارسونز استرالیا و شرکت ILF آلمان انجام شده و شرکت دولتی IPIC امارات، تأمین مالی آن را به عهده دارد.