به گزارش مارین نیوز، سیدعطاءالله صدر امروز در یک نشست خبری در حاشیه افتتاح سیلوی 25 هزار تنی ترانزیت گندم در بندر امیرآباد با اشاره به ارائه تسهیلات توسط سازمان بنادر برای خرید شناورهای مسافری توسط بخش خصوصی گفت: سازمان بنادر آمادگی ارائه تسهیلات ارزان قیمت با سود صفر برای خرید شناورهای مسافری دارد.
وی با اشاره به اینکه «در سال 90 برای خرید شناورهای مسافری و یدککشها تسهیلات مناسبی به بخش خصوصی ارائه دادیم»، اظهار داشت: متأسفانه مشکل ساخت این شناورها در داخل کشور وجود دارد و آن زمانبر بودن فرایند ساخت است؛ سازندهها نتوانستهاند در زمان مناسب شناورها را دراختیار متقاضی قرار دهند که همین مورد هزینههای خریدار و سازمان بنادر را افزایش داده و موجب شده است مجبور شویم یارانه بیشتری ارائه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال جاری نیز برای خرید شناورهای مسافری در بنادر جنوب و بنادرشمال تسهیلات ارائه میدهیم.
وی ادامه داد: در بنادر جنوب نیز بخش مسافری بندر شهید حقانی، بندر گناوه، بندر خارک و بسیاری دیگر از بنادر فعال است، اما لازم است در این راستا شرکتهای حمل و نقلی تأسیس شوند تا این شناورها را مدیریت کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه «در راستای توسعه حمل و نقل مسافری دریایی، تعامل مطلوب بخش حمل و نقل و بخش گردشگری ضروری به نظر میرسد»، به لزوم توسعه حمل و نقل مسافری در بنادر شمال اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل عدم توسعه حمل و نقل مسافری در بنادر شمال کشور، موقعیت جغرافیایی دریای خزر و ناآرام بودن دریا در طول سال است. ضمن آنکه اغلب افرادی که به شمال کشور میآیند، تمایل دارند از جذابیتهای جنگلی این منطقه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه «زیرساختهای توسعه حمل و نقل دریایی مسافری در بنادر شمال فراهم شده است»، اظهارداشت: در حال حاضر اسکله و ترمینال مسافری بنادر انزلی و نوشهر آماده ارائه خدمات است؛ در بنادر فریدونکنار و امیرآباد شناورهای مسافری قادر به پهلوگیری هستند؛ اما لازم است بخش خصوصی وارد عرصه شود.
سرمایهگذاری 500میلیارد تومانی در بندر امیرآباد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به سرمایهگذاری 500میلیارد تومانی در بندر امیرآباد گفت: ظرفیت این بندر فعلاً 4.5 میلیون تن است که در فاز بعد به 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی افزود: درحال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شمال 20 میلیون تن است که در پایان برنامه پنجم توسعه به 50 میلیونتن افزایش خواهد یافت.
صدر با بیان اینکه «بنادر شمالی کشور از موقعیت مطلوب نسبت به دیگر بنادر دریای خزر در کشورهای دیگر برخوردارند»، گفت: رقابت چندانی بین بنادر وجود ندارد، اما اگر کالایی از کشورهای تازه استقلالیافته به مقصد غرب نظیر ترکیه جابهجا شود، ممکن است بین بنادر ایران و آذربایجان انتخابی صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خزر 25 درصد است که در برنامه پنج ساله این رقم به 50 درصد افزایش مییابد که این امر نیازمند افزایش کشتیها است.
صدر خاطرنشان کرد: در کشورهای CIS بازار غلات مطلوب است و اغلب تمایل دارند غلات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتقال دهند که در این راستا ظرفیت ترانزیتی دربنادر شمال کشور برای انتقال و یا سوآپ فراهم شده و بخش خصوصی دراینباره فعال است.
وی با اشاره به آزادسازی اراضی ساحلی و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی گفت: در برنامه چهارم مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی انجام شد و به صورت سند پایه و آمایشی تهیه و به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی کشور رسید، اما عملیاتی کردن این مورد و هماهنگی تمامی دستگاههای اجرایی نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توسعه و ایجاد بخشهای جدید به سازمان بنادر مربوط است و سازمان باید مجوز دهد، ضمن آنکه توسعه آتی را براساس این سند مشخص میکنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کل ساحل در این موضوع تعریف شده؛ اما در مواردی که مردم از محدودحفاظتشده عبور کردند، باید با هماهنگی دستگاههای ذیربط انجام شود و به دلیل وجود بحثهای حقوقی، وزارت کشور باید این مورد را پیگیری کند.
صدر همچنین درباره موضوع بیمه کشتیها اظهارداشت: در مسائل تحریم محدودیتهایی در بیمه کشتیها مدنظر دشمن بود، اما دولت جمهوری اسلامی ایران تدابیری اتخاذ کرد تا با همکاری شرکتهای بیمه ایرانی و پوششهای بیمهای مناسب برای کشتیها، این ترفند دشمن بیرنگ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «هماکنون پوشش بیمهای کافی برای کشتیهای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد»، تأکید کرد: هر خط کشتیرانی خارجی و هر کشتی که وارد آبهای ایران شود، جمهوری اسلامی ایران تمامی مسؤولیت پوشش بیمهای آنها را برعهده میگیرد.