تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۳۹۸۶
تعداد بازدید: ۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

دکل‏های دریایی صف همچنان در انتظار پول/ گفتگو با مصطفی لیلی

در حالیکه مشکلات تأمین مالی خرید دکل‏های حفاری دریایی از خارج در حال برطرف شدن است؛ مدیر پروژه جک‏آپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) اعلام کرد: شروع مجدد این پروژه به دلایل مالی، همچنان در ابهام است.

به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفت‏وگویی با اعلام اینکه «خرید چهار دستگاه حفاری دریایی از دیگر برنامه‏های توسعه‏ای این شرکت است که توان حفاری شمال را در بخش دریایی به صورت قابل توجهی افزایش می‏دهد»، یکی از موانع سفارش و خرید دستگاه‏های حفاری را بخش تأمین مالی آنها دانست؛ اما درعین‏حال تصریح کرد: در هماهنگی‏هایی که با مراجع ذیصلاح شده، این مشکل نیز به شکل مطلوبی در حال برطرف شدن است.

رفع مشکلات مالی خرید دکل‏های دریایی از خارج با هماهنگی مراجع ذیصلاح در حالی رو به انجام است که پروژه ساخت دو دستگاه جک‏آپ حفاری دریایی در شرکت صف با گذشت بیش از پنج سال از زمان انعقاد قرارداد، همچنان بلاتکلیف مانده است.

مصطفی لیلی، مدیر این پروژه، در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز دراین‏باره گفت: علیرغم وعده‏ها و صحبت‏های مسؤولان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس (کارفرمای پروژه) در اوایل سال جاری برای پرداخت بخشی از صورت وضعیت‏های مالی پروژه، هنوز هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: با ادامه این روند، شروع مجدد پروژه ساخت این دو دکل دریایی که طراحی آن صورت گرفته و بخش عمده تجهیزات آن نیز خریداری و وارد کشور شده؛ در ابهام است.

لیلی با بیان اینکه «در این زمینه مکاتبات فراوانی با کارفرما داشته‏ایم»، اعلام کرد: در این مکاتبات، با توجه به تأیید صورت وضعیت‏های این شرکت و با توجه به تخصیص منابع مورد نیاز از سوی شرکت ملی نفت ایران، خواستار اقدام لازم در این مورد شده‏ایم.

این در حالی است که به گفته لیلی، حداقل شش ماه از تأیید آخرین صورت وضعیت مالی پرداخت‏نشده شرکت صف در این پروژه می‏گذرد.

مدیر پروژه جک‏آپ شرکت صف در مورد واردات دکل‏های حفاری از سوی شرکت‏های اپراتور همچون حفاری شمال نیز گفت: طبعا و با توجه به نیاز کشور بویژه در میادین مشترک نفت و گاز، ما به خرید فوری تعدادی دستگاه حفاری از خارج نیاز داریم و در این مورد اپراتورها حق دارند؛ اما در کنار آن انتظار می‏رود نسبت به تعریف تعدادی پروژه ساخت دکل در داخل اقدام شود و یا دست کم تأمین مالی پروژه‏های موجود شرکت‏های صف و صدرا که قرارداد آنها بیش از پنج سال قبل منعقد و بویژه در شرکت صف طراحی و بخش مهمی از خریدها صورت گرفته؛ انجام گیرد.

وی یادآور شد: در جلسات سال گذشته کنسرسیوم ساخت دکل‏های حفاری دریایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد؛ قرار بر این بود که حداقل 12 دستگاه از دکل‏های دریایی مورد نیاز کشور در داخل ساخته شود، اما در حال حاضر نه تنها هیچ پروژه تازه‏ای تعریف نشده؛ بلکه عملا پروژه‏های سابق نیز متوقف شده‏اند.

لیلی افزود: در صورتی که دکل‏های دریایی مورد نیاز کشور در داخل ساخته شوند؛ تعمیر و نگهداری آنها در آینده نیز بسیار راحت‏تر و توسط یاردهای داخلی انجام خواهد گرفت.

ارسال نظر