به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفتوگویی با اعلام اینکه «خرید چهار دستگاه حفاری دریایی از دیگر برنامههای توسعهای این شرکت است که توان حفاری شمال را در بخش دریایی به صورت قابل توجهی افزایش میدهد»، یکی از موانع سفارش و خرید دستگاههای حفاری را بخش تأمین مالی آنها دانست؛ اما درعینحال تصریح کرد: در هماهنگیهایی که با مراجع ذیصلاح شده، این مشکل نیز به شکل مطلوبی در حال برطرف شدن است.
رفع مشکلات مالی خرید دکلهای دریایی از خارج با هماهنگی مراجع ذیصلاح در حالی رو به انجام است که پروژه ساخت دو دستگاه جکآپ حفاری دریایی در شرکت صف با گذشت بیش از پنج سال از زمان انعقاد قرارداد، همچنان بلاتکلیف مانده است.
مصطفی لیلی، مدیر این پروژه، در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز دراینباره گفت: علیرغم وعدهها و صحبتهای مسؤولان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس (کارفرمای پروژه) در اوایل سال جاری برای پرداخت بخشی از صورت وضعیتهای مالی پروژه، هنوز هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.
وی تأکید کرد: با ادامه این روند، شروع مجدد پروژه ساخت این دو دکل دریایی که طراحی آن صورت گرفته و بخش عمده تجهیزات آن نیز خریداری و وارد کشور شده؛ در ابهام است.
لیلی با بیان اینکه «در این زمینه مکاتبات فراوانی با کارفرما داشتهایم»، اعلام کرد: در این مکاتبات، با توجه به تأیید صورت وضعیتهای این شرکت و با توجه به تخصیص منابع مورد نیاز از سوی شرکت ملی نفت ایران، خواستار اقدام لازم در این مورد شدهایم.
این در حالی است که به گفته لیلی، حداقل شش ماه از تأیید آخرین صورت وضعیت مالی پرداختنشده شرکت صف در این پروژه میگذرد.
مدیر پروژه جکآپ شرکت صف در مورد واردات دکلهای حفاری از سوی شرکتهای اپراتور همچون حفاری شمال نیز گفت: طبعا و با توجه به نیاز کشور بویژه در میادین مشترک نفت و گاز، ما به خرید فوری تعدادی دستگاه حفاری از خارج نیاز داریم و در این مورد اپراتورها حق دارند؛ اما در کنار آن انتظار میرود نسبت به تعریف تعدادی پروژه ساخت دکل در داخل اقدام شود و یا دست کم تأمین مالی پروژههای موجود شرکتهای صف و صدرا که قرارداد آنها بیش از پنج سال قبل منعقد و بویژه در شرکت صف طراحی و بخش مهمی از خریدها صورت گرفته؛ انجام گیرد.
وی یادآور شد: در جلسات سال گذشته کنسرسیوم ساخت دکلهای حفاری دریایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد؛ قرار بر این بود که حداقل 12 دستگاه از دکلهای دریایی مورد نیاز کشور در داخل ساخته شود، اما در حال حاضر نه تنها هیچ پروژه تازهای تعریف نشده؛ بلکه عملا پروژههای سابق نیز متوقف شدهاند.
لیلی افزود: در صورتی که دکلهای دریایی مورد نیاز کشور در داخل ساخته شوند؛ تعمیر و نگهداری آنها در آینده نیز بسیار راحتتر و توسط یاردهای داخلی انجام خواهد گرفت.