مصطفی روناسی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز درباره دلایل تأسیس انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی توضیح داد: انجمن مهندسی دریایی ایران سالهاست بعنوان انجمنی علمی در حوزه دریایی تأسیس شده و علاوه بر آن، فعالیتهای خوبی هم در جهت پیگیری مسایل و مشکلات بخشهای مختلف صنعت دریایی داشته است.
وی درعینحال افزود: با توجه به روند توسعه صنایع دریایی در سالهای گذشته و مزیتهای مختلفی که برای توسعه بیشتر صنایع دریایی و ساحلی در کشور وجود دارد؛ نیاز به انجمنی صنفی برای پیگیری جدیتر مسایل پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان سازهها و تجهیزات دریایی احساس شد.
روناسی ایجاد همافزایی بین صنایع دریایی کشور، رسیدگی به مشکلات آنها، ایجاد همبستگی بین سازندگان، شناسایی و تعریف بازارهای کار جدید و انجام کارها به صورت گروهی را از مهمترین اهداف انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی دانست و اعلام کرد: در این راستا، طی ماههای گذشته و با تشکیل هیأت مدیره کارهای مقدماتی آغاز شده و در حال ارتباط برای عضوگیری و توسعه تشکیلاتی انجمن هستیم.
رییس هیأت مدیره شرکت سازندیش درباره انتظارات این شرکت بعنوان یک عضو از این انجمن جدید گفت: همانطور که انتظار میرود انجمن مهندسی دریایی ایران بیشتر در حوزه علمی و توسعه و تعمیق دانش مهندسی دریا در کشور حرکت کند؛ انجمن صنفی نیز بیشتر باید در جهت پیگیری مسایل و مشکلات صنعت دریایی از ارگانهای دولتی همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأمین اجتماعی، گمرک، بانکها، وزارت کار و امور اجتماعی و همچنین، پیگیری اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی متمرکز شود.
وی ایجاد همافزایی بین اعضاء و صنایع مختلف دریایی کشور را یکی دیگر از انتظارات اصلی از انجمن صنفی دانست و تصریح کرد: انتقال اطلاعات بین صنعتگران یکی از محورهای ضروری کار انجمن باید باشد؛ چرا که از این نظر، در حال حاضر ضعفهای جدی وجود دارد و بیاطلاعی صنعتگران از فعالیت یکدیگر، موجب موازیکاری و از دست رفتن فرصتهای بازار شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی با بیان اینکه «این انجمن میتواند در جهت ایجاد بازارهای جدید و انتقال دانش فنی بین اعضاء نقش مؤثری ایفا کند»، افزود: این انجمن میتواند راهکارهای لازم برای توسعه صنعت دریا را به مسؤولان ارائه دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا انجمن صنفی میتواند در سطحی گستردهتر و جدیتر از انجمن مهندسی دریایی با دولت و مجلس تعامل داشته باشد؟»، گفت: بخشی از مشکلات صنایع دریایی، مشکلاتی است که بطور عام برای همه صنایع وجود دارد که این مشکلات از جمله در مورد بانکها، مالیات، قوانین کار و گمرک در سالهای گذشته برای همه صنایع، تشدید شده است.
روناسی با بیان اینکه «دولت کنونی توجه چندانی به تعامل با انجمنها و تشکلهای غیردولتی ندارد»، افزود: در مقابل، مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با انجمنها و نیز اتاقهای بازرگانی برقرار کرده که امیدواریم با فعال شدن و قدرت گرفتن انجمن صنفی صنایع دریایی، این انجمن نیز بتواند از طریق مجلس در شکلدهی و اصلاح قوانین و نیز نظارت بر اجرای قوانین موجود (بویژه قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی) نقشی جدی ایفا کند.
وی که ریاست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان را نیز برعهده دارد؛ عضویت انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی در اتاق بازرگانی را در تقویت نفوذ این انجمن مؤثر خواند و توضیح داد: اتاق بازرگانی، «مادر انجمنها» و «تشکل تشکلها» ست که با عضویت در آن، میتوان مسایل صنایع دریایی را در قالب کمیسیونها و نشستهای تخصصی با حضور مسؤولان مربوطه طرح و پیگیری کرد.