تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۴۰۱۸
تعداد بازدید: ۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

انتظارات موجود از انجمن صنفی صنایع دریایی/ گفتگو با مصطفی روناسی

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی گفت: انتظار صنایع دریایی کشور از این انجمن، بیش از انجمن مهندسی دریایی ایران خواهد بود.

مصطفی روناسی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز درباره دلایل تأسیس انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی توضیح داد: انجمن مهندسی دریایی ایران سال‏هاست بعنوان انجمنی علمی در حوزه دریایی تأسیس شده و علاوه بر آن، فعالیت‏های خوبی هم در جهت پیگیری مسایل و مشکلات بخش‏های مختلف صنعت دریایی داشته است.

وی درعین‏حال افزود: با توجه به روند توسعه صنایع دریایی در سال‏های گذشته و مزیت‏های مختلفی که برای توسعه بیشتر صنایع دریایی و ساحلی در کشور وجود دارد؛ نیاز به انجمنی صنفی برای پیگیری جدی‏تر مسایل پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان سازه‏ها و تجهیزات دریایی احساس شد.

روناسی ایجاد هم‏افزایی بین صنایع دریایی کشور، رسیدگی به مشکلات آنها، ایجاد همبستگی بین سازندگان، شناسایی و تعریف بازارهای کار جدید و انجام کار‏ها به صورت گروهی را از مهمترین اهداف انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی دانست و اعلام کرد: در این راستا، طی ماه‏های گذشته و با تشکیل هیأت مدیره کارهای مقدماتی آغاز شده و در حال ارتباط برای عضوگیری و توسعه تشکیلاتی انجمن هستیم.

رییس هیأت مدیره شرکت سازندیش درباره انتظارات این شرکت بعنوان یک عضو از این انجمن جدید گفت: همانطور که انتظار می‏رود انجمن مهندسی دریایی ایران بیشتر در حوزه علمی و توسعه و تعمیق دانش مهندسی دریا در کشور حرکت کند؛ انجمن صنفی نیز بیشتر باید در جهت پیگیری مسایل و مشکلات صنعت دریایی از ارگان‏های دولتی همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأمین اجتماعی، گمرک، بانک‏ها، وزارت کار و امور اجتماعی و همچنین، پیگیری اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی متمرکز شود.

وی ایجاد هم‏افزایی بین اعضاء و صنایع مختلف دریایی کشور را یکی دیگر از انتظارات اصلی از انجمن صنفی دانست و تصریح کرد: انتقال اطلاعات بین صنعتگران یکی از محورهای ضروری کار انجمن باید باشد؛ چرا که از این نظر، در حال حاضر ضعف‏های جدی وجود دارد و بی‏اطلاعی صنعتگران از فعالیت یکدیگر، موجب موازی‏کاری و از دست رفتن فرصت‏های بازار شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی با بیان اینکه «این انجمن می‏تواند در جهت ایجاد بازارهای جدید و انتقال دانش فنی بین اعضاء نقش مؤثری ایفا کند»، افزود: این انجمن می‏تواند راهکارهای لازم برای توسعه صنعت دریا را به مسؤولان ارائه دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا انجمن صنفی می‏تواند در سطحی گسترده‏تر و جدی‏تر از انجمن مهندسی دریایی با دولت و مجلس تعامل داشته باشد؟»، گفت: بخشی از مشکلات صنایع دریایی، مشکلاتی است که بطور عام برای همه صنایع وجود دارد که این مشکلات از جمله در مورد بانک‏ها، مالیات، قوانین کار و گمرک در سال‏های گذشته برای همه صنایع، تشدید شده است.

روناسی با بیان اینکه «دولت کنونی توجه چندانی به تعامل با انجمن‏ها و تشکل‏های غیردولتی ندارد»، افزود: در مقابل، مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با انجمن‏ها و نیز اتاق‏های بازرگانی برقرار کرده که امیدواریم با فعال شدن و قدرت گرفتن انجمن صنفی صنایع دریایی، این انجمن نیز بتواند از طریق مجلس در شکل‏دهی و اصلاح قوانین و نیز نظارت بر اجرای قوانین موجود (بویژه قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی) نقشی جدی ایفا کند.

وی که ریاست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان را نیز برعهده دارد؛ عضویت انجمن صنفی  سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی در اتاق بازرگانی را در تقویت نفوذ این انجمن مؤثر خواند و توضیح داد: اتاق بازرگانی، «مادر انجمن‏ها» و «تشکل تشکل‏ها» ست که با عضویت در آن، می‏توان مسایل صنایع دریایی را در قالب کمیسیون‏ها و نشست‏های تخصصی با حضور مسؤولان مربوطه طرح و پیگیری کرد.

ارسال نظر