علیاصغر جوادی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز با اشاره به تشکیل جلسهای در این زمینه در هفته گذشته گفت: در این جلسه که مهندس فروتنی، مدیرکل دفتر ماشینسازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر پروژه جکآپ شرکت صنایع فراساحل (صف) و قائممقام شرکت نفت و گاز پارس (POGC) نیز حضور داشتند؛ قرار شد شرکت سازنده برنامه زمانبندی و قیمت جدید خود را برای ساخت دو دستگاه جکآپ حفاری دریایی را به کارفرما ارایه کند تا در جلسه هیأت مدیره POGC با وزیر نفت، تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به آنکه کارفرما و سازندگان دکلهای حفاری در مجموعه وزارت نفت قرار دارند؛ آیا پیگیریهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نتیجه عملی در بر خواهد داشت؟»، گفت: ما بعنوان متولی صنعت پیگیری خود را برای حمایت از ساخت داخل انجام میدهیم.
جوادی در پاسخ به این پرسش که «اگر شرکت نفت و گاز پارس اعلام کند به دکلهای حفاری در دست ساخت صف نیاز ندارد، چه خواهید کرد؟»، گفت: در این صورت، این شرکت حق خرید از خارج و یا اجاره دکل را هم ندارد و ما مجوز این امر را صادر نخواهیم کرد؛ چرا که توانمندی ساخت در داخل وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه «شرکت صف طرح پایه و تفصیلی جکآپ را ثبت کرده و مالکیت معنوی این طرح را در اختیار دارد»، گفت: در بخش ساخت هم، کار پیچیدهای وجود ندارد و صرفا در حد یک بارج است که تجهیزات باید بر روی آن نصب شود.
به گفته جوادی، علاوه بر صف؛ شرکتهای صدرا، ایزوایکو و نفت سازه قشم نیز توان ساخت جکآپهای حفاری دریایی را دارا هستند.
وی همچنین درباره نتیجه تصمیمات سال گذشته کنسرسیومی که برای ساخت دکلهای دریایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل شد، ابراز بیاطلاعی کرد و گفت: نتایج این جلسات را از خود مسؤولان ایدرو جویا شوید.
رییس گروه صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره احتمال سرمایهگذاری این وزارتخانه از طریق ایدرو برای در اختیار گرفتن مالکیت دو جکآپ در دست ساخت صف نیز گفت: هر مجموعهای که در این زمینه سرمایهگذاری کند، با توجه به نیاز بالای موجود در کشور و منطقه خلیج فارس به دکلهای دریایی درآمد بالایی خواهد داشت و طی حداکثر سه سال سرمایه خود را بازخواهد گرداند.
وی با تأکید بر اینکه «بازگشت سرمایه مالکان دکلهای دریایی بسیار سریع است»، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از راههایی چون تسهیل در ترخیص کالاهای ورودی و حمایتهای قانونی دیگر آماده است از ساخت جکآپ در داخل حمایت کند.
جوادی با اشاره به اینکه «از حدود 20 دکل حفاری موجود در خلیج فارس تنها یک یا دو دستگاه تحت مالکیت ایران قرار دارد و مابقی نیاز کشور با دستگاههای اجارهای تأمین میشود»، تصریح کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری و مسؤولان ارشد کشور بارها بر ضرورت افزایش سهم مالکیت ایرانی و بومیسازی در این بخش تأکید کردهاند.
این کارشناس صنعتی کشور با اشاره به موج درخواستهای شرکتهای اپراتور حفاری کشور برای خرید دکلهای دریایی از چین گفت: خرید دکل برای این شرکتها توجیه دارد؛ چرا که با پول سه سال اجاره میتوانند مالک یک دکل حفاری شوند.
وی درعین حال افزود: سفارشهای متعدد ساخت دکل به خارج، به معنای واگذاری فرصتهای اشتغال داخلی به خارجیهاست که برای مقابله با آن، مسؤولان کشور در سال «تولید ملی، حمایت از کسب و کار ایرانی» باید تمهیدات لازم را بیاندیشند.