تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۴۱۰۸
تعداد بازدید: ۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

برآورد کاهش 30 میلیون تنی سفارش‏های ساخت کشتی در چین

با وجود اخباری مبنی بر کاهش 50 درصدی سفارش‏های جدید ساخت کشتی و نیز افزایش خطر ورشکستگی کشتی‏سازی‏ها و قرار گرفتن صنعت در لیست‏های سیاه بانکی، اتحادیه ملی کشتی‏سازی چین (CANSI) از چشم‏انداز آینده این صنعت ابراز اطمینان کرد.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، ژانگ ژوانگین، رییس اتحادیه ملی کشتی‏سازی چین، دراین‏باره گفت: کشتیرانی اقیانوسی هنوز مؤثرترین و گسترده‏ترین گونه حمل‏ونقل است و تا زمانی که دریاها خشک نشده‏اند، صنعت کشتی‏سازی وجود خواهد داشت.

وی افزود: آمار نشان می‏دهد که طی ماه‏های ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی، چین 11.64 میلیون Dwt سفارش جدید ساخت کشتی دریافت کرده که 50.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده و از نظر ارزش هم 63 درصد کاهش نشان می‏دهد.

به گفته ژانگ، صنعت کشتی‏سازی همچون یک چرخه می‏ماند که ممکن است مدتی را در دوره‏ای تاریک بگذراند؛ اما بالاخره روزی به روشنایی و سوددهی دوباره خواهد رسید.

وی درعین‏حال تأیید کرد که تقاضا برای ساخت کشتی کاهش یافته؛ بطوری که برخی سازندگان شناورهای کوچک و متوسط در چین از سال 2009 سفارش جدیدی دریافت نکرده‏اند.

برخی کشتی‏سازی‏های جدیدالتأسیس چین هنوز تولیدی نداشته‏اند. رییس اتحادیه ملی کشتی‏سازی چین دراین‏باره ظرفیت واقعی ساخت کشتی در این کشور را حدود 70 میلیون تن تخمین زد؛ در حالیکه کشتی‏سازان بزرگ چین هنوز فعالیت‏ خود را بر اساس سفارش‏های 100 میلیون تنی سازمان می‏دهند.

بدین ترتیب، برآوردها از کاهش 30 میلیون تنی سفارش‏های ساخت کشتی در چین حکایت دارد.

با این حال، ژانگ می‏گوید: کشتی‏سازان در سال جاری و نیز سال آینده شغل خود را از دست نمی‏دهند و به همین دلیل، فعلا هراسی از کاهش سفارش‏ها ندارند.

وی معتقد است دو فاکتور مثبت در شرایط فعلی قابل ذکر است؛ اول اینکه قیمت‏های کنونی ساخت کشتی حداقل 50 درصد پایین‏تر از نرخ‏های دوران قبل از بروز بحران اقتصادی است؛ از این رو، الآن فرصت مناسبی برای سفارش‏های جدید است. چرا که امکان کاهش بیشتر قیمت‏ها وجود ندارد.

به گفته وی، دومین عامل آن است که علیرغم وضعیت غم‏انگیز بازار حمل‏ونقل دریایی، فعالیت‏های مهندسی اقیانوسی و فراساحلی پررونق است و کشتی‏سازان می‏توانند با تنظیم ساختار محصولات خود، از این فضا بهره لازم را ببرند.

رییس اتحادیه ملی کشتی‏سازی چین گفت: علاوه بر تلاش خود کشتی‏سازان، پشتیبانی‏های خارج از صنعت مانند بخش مالی نیز برای بقای کشتی‏سازی این کشور در شرایط سرد و زمستانی بازار نقش حیاتی دارد.

البته درخواست اتحادیه از بانک‏ها همه کشتی‏سازی‏ها را در بر نمی‏گیرد. چرا که کشتی‏سازی‏های بزرگی همچون دالیان، جیانگ‏نان، یانگ ژیانگ و صنایع سنگین رانگ شنگ هنوز شرایط سوددهی خود را حفظ کرده‏اند.

ارسال نظر