به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، ژانگ ژوانگین، رییس اتحادیه ملی کشتیسازی چین، دراینباره گفت: کشتیرانی اقیانوسی هنوز مؤثرترین و گستردهترین گونه حملونقل است و تا زمانی که دریاها خشک نشدهاند، صنعت کشتیسازی وجود خواهد داشت.
وی افزود: آمار نشان میدهد که طی ماههای ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی، چین 11.64 میلیون Dwt سفارش جدید ساخت کشتی دریافت کرده که 50.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده و از نظر ارزش هم 63 درصد کاهش نشان میدهد.
به گفته ژانگ، صنعت کشتیسازی همچون یک چرخه میماند که ممکن است مدتی را در دورهای تاریک بگذراند؛ اما بالاخره روزی به روشنایی و سوددهی دوباره خواهد رسید.
وی درعینحال تأیید کرد که تقاضا برای ساخت کشتی کاهش یافته؛ بطوری که برخی سازندگان شناورهای کوچک و متوسط در چین از سال 2009 سفارش جدیدی دریافت نکردهاند.
برخی کشتیسازیهای جدیدالتأسیس چین هنوز تولیدی نداشتهاند. رییس اتحادیه ملی کشتیسازی چین دراینباره ظرفیت واقعی ساخت کشتی در این کشور را حدود 70 میلیون تن تخمین زد؛ در حالیکه کشتیسازان بزرگ چین هنوز فعالیت خود را بر اساس سفارشهای 100 میلیون تنی سازمان میدهند.
بدین ترتیب، برآوردها از کاهش 30 میلیون تنی سفارشهای ساخت کشتی در چین حکایت دارد.
با این حال، ژانگ میگوید: کشتیسازان در سال جاری و نیز سال آینده شغل خود را از دست نمیدهند و به همین دلیل، فعلا هراسی از کاهش سفارشها ندارند.
وی معتقد است دو فاکتور مثبت در شرایط فعلی قابل ذکر است؛ اول اینکه قیمتهای کنونی ساخت کشتی حداقل 50 درصد پایینتر از نرخهای دوران قبل از بروز بحران اقتصادی است؛ از این رو، الآن فرصت مناسبی برای سفارشهای جدید است. چرا که امکان کاهش بیشتر قیمتها وجود ندارد.
به گفته وی، دومین عامل آن است که علیرغم وضعیت غمانگیز بازار حملونقل دریایی، فعالیتهای مهندسی اقیانوسی و فراساحلی پررونق است و کشتیسازان میتوانند با تنظیم ساختار محصولات خود، از این فضا بهره لازم را ببرند.
رییس اتحادیه ملی کشتیسازی چین گفت: علاوه بر تلاش خود کشتیسازان، پشتیبانیهای خارج از صنعت مانند بخش مالی نیز برای بقای کشتیسازی این کشور در شرایط سرد و زمستانی بازار نقش حیاتی دارد.
البته درخواست اتحادیه از بانکها همه کشتیسازیها را در بر نمیگیرد. چرا که کشتیسازیهای بزرگی همچون دالیان، جیانگنان، یانگ ژیانگ و صنایع سنگین رانگ شنگ هنوز شرایط سوددهی خود را حفظ کردهاند.